Nästa artikel
Fler kör med vinterdäck på sommaren
Nyheter

Fler kör med vinterdäck på sommaren

Publicerad 31 augusti 2015 (uppdaterad 31 augusti 2015)
Statistik visar att användningen av friktionsdäck året runt ökar.
Just nu genomför polisen däckrazzior på flera ställen i landet. Och statistiken visar att alltfler kör med dubbfria vinterdäck på sommaren, trots riskerna.
Resultaten från 2014 års däckrazzior visade att 5 procent av de kontrollerade bilarna körde på vinterdäck, vilket är en ökning med 1,4 procentenheter jämfört med året innan och den högsta siffran någonsin sedan mätningarna startade.

– Många som kör med vinterdäck på sommaren tror kanske att deras dubbfria vinterdäck fungerar att köra på året runt, men det stämmer inte alls. Varken gummiblandning eller mönster är anpassade för varma sommarvägar, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd.

Dessutom kör många bilister runt med felaktigt lufttryck. Vid tidigare razzior hade sju av tio tillfrågade inte kollat lufttrycket i däcken den senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast. Var femtonde bil hade vid 2014 års kontroller så lågt lufttryck i minst ett däck att det kan jämföras med punktering.

Ett område som trafikanterna blivit bättre på genom åren är mönsterdjup. 2014 rullade 2,3 procent av de kontrollerade bilarna med minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm). Det är den lägsta andelen hittills.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Undersökningen av bilens däck är frivillig och en del av de ordinarie trafikkontrollerna.

Däckrazzior har gjorts årligen sedan tio år tillbaka och i 2015 genomförs de i Västerbotten, Värmland, Örebro, Södermanland, Gotland, Västra Götaland, Kronoberg och Blekinge.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-31 15:19
Tvärnit

Stifta lag istället för att kasta pengar i sjön. Sötprat hjälper inte på snåljåpar och förhärdat folk.

Det där med lufttryck bör lämnas därhän. kör själv på flit med för lågt tryck enligt vårt sätt där man ska ha xx + i tryck, i andra länder så gäller annat tryck enligt GM, samma däck o fälg men lägre tryck och det är de siffrorna som jag följer och i fakto så går bilarna väldigt fint, vad det drar mer i bensin och ger i utsläpp det skiter jag i.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-31 15:52
VW Polo 2012

Inte för att jag kör på vinterdäck på sommaren. Men i sanningens namn va tyst bilen blir när man väl sätter på dom inför kommande vinter. Och då snackar jag naturligtvis om odubbade vinterhjul.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-31 18:04
saabnisse

Det är ju bara dumheter att det inte skulle gå bra att köra med vinterdäck på sommaren.
Givetvis har de inte lika bra egenskaper som sommardäcken, men är man medveten om detta och anpassar körningen därefter behöver det inte vara något problem.
För sextio år sedan körde de flesta med slicks året om, även de som köpte helt nya däck körde oftast ner dem tills allt mönster försvunnit. De däck som var fräscha i övrigt såldes som beg, och fick jobba ytterligare några hundra mil eller gick de till regummering och fick en ny slitbana,
Med mönster!

#4 • Uppdaterat: 2015-08-31 16:50
hultarn

Jag passerar Stockholm central varje vecka, och där jag brukar gå upp på Klarabergsgatan finns plats för 5 taxi. Det brukar vara mellan 3 och 5 av dem som har vinterdäck, även nu på sommaren. Förmodligen ett resultat av dubbdäcksförbudet.

Det är ju ingen hemlighet att de flesta vinterdäck är sämre än sommardäck.

Jag väljer en seriös taxiåkar esom tänker på säkerheten istället!

#5 • Uppdaterat: 2015-08-31 17:10
SUNE04

Det finns alltid stollar som har konstiga åsikter t.ex saabnisse , det går ju lätt att stifta lagar annars så det är väl bara, sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern annars böter!!

#6 • Uppdaterat: 2015-08-31 21:36
saabnisse

Sune, jag kör personligen inte med vinterdäck på sommaren, jag kräver lite mer av väghållning och bromsförmåga och jag ser alltid till att ha bra mönsterdjup för att undvika vattenplaning.
Men om du tänker efter vad jag skrev tidigare, så finns det faktisk många som kör så att de klarar sig bra med vinterdäck även på sommaren, man behöver inte leka F1-förare (även om de förstås oftast åker på slicks).

#7 • Uppdaterat: 2015-08-31 19:17
bgl

Jag tycker mig minnas att vi haft detta debattämne för något(några) år sen. Ämnet är inte helt svart-vitt. Vi köpte 2002 ett Goodyeardubbdäck som vunnit något test. Gick bra nästan ett tag men sen började något störa, främst i blötsnö. Vi misstänkte något fel på hjulupphängningen men såg på lyften att däcken hade 'förbrukat' sajpningen som bara gick halvvägs i mönstret, däcken såg mer ut som grova terrängdäck. Drog ur kvarvarande dubbar och monterade däcken på en äldre arbetsbil som gick mest på grus- och skogsvägar. Bromsförmågan på asfalt var skaplig, men fästet på grusvägar blev långt bättre än vanliga sommardäck!

#8 • Uppdaterat: 2015-08-31 19:28
Sammen

Saabnisse, och om du hamnar i en situation då du behöver tvärnita eller göra en undanmanöver för att undvika en kollision vilket även den mest försiktiga föraren kan behöva göra ibland. Hur kompenserar du då den längre bromssträckan och det sämre greppet?

#9 • Uppdaterat: 2015-08-31 19:49
saabnisse

Sammen läs vad jag skrev i #7 och vad bgl skriver i #8!

#a • Uppdaterat: 2015-08-31 20:55
Pi

Sen är ju "sommaren" ett rätt flexibelt begrepp. En sommardag med solsken och 30 grader i skuggan är nåt helt annat än en molnig sommardag med 15 grader - och det är inte långt ifrån vintertemperaturen under en hel del vinterdagar i södra halvan av landet. Så nåt entydigt svar på vad som är bäst tycker jag är svårt att se även om jag personligen har sommardäck under sommaren och vinterdäck under vintern...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.