Nästa artikel
Fler cyklister än bilister skadas svårt
Nyheter

Fler cyklister än bilister skadas svårt

Publicerad 15 juni 2016
Fler män än kvinnor råkar ut för allvarliga skador när de krockar med cykeln.
Är den mest utsatta trafikantgruppen på svenska vägar.
Att cykla har blivit ett allt populärare transportmedel de senaste åren. Men med ökat antal cyklister har också dödsolyckorna i trafiken ökat.

Enligt försäkringsbolaget If som analyserat statistik sammanställd av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, dog i snitt 26 cyklister per år mellan 2007-2012. År 2014 var den siffran uppe i 33. Sedan 2008 har fler cyklister än bilister skadats svårt i trafiken.

– Cyklisterna som är en snabbt växande grupp kräver både utbyggd och väl underhållen infrastruktur såväl som andra åtgärder. Det skulle behövas en egen nollvision för de oskyddade trafikanterna, säger Irene Isaksson-Hellman.

Enligt If:s analys råkar män oftare ut för olyckor på cykel än vad kvinnorna gör. Det är också fler män än kvinnor som får svåra eller dödliga skador när de krockar med cykeln.
 
Diskutera: Vad bör göras för att minska cykelolyckorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-15 14:18
Hackenbush

Hur skall man höja medvetandet hos unga cyklister när man ser många vuxna cykla vänstertrafik och strunta i trafikregler.
Det behövs någon form av "cykelkörkort/trafikvettsutbildning"
Cyklister har ofta inget begrepp om att de tillhör trafikanter och att regler gäller dem med och att de sedan sitter oskyddat och bör vara försiktiga är något de borde tänka på lite oftare.
Det hjälper inte att cyklisterna säger "bilister och annat är inte bättre än cyklisterna" detta är inget begrepp som gör att det är ok att cyklister struntar i trafikregler. Alla trafikanter bör ta sitt ansvar i trafiken.
Ingen kan skylla ifrån sig att man har ett trafikansvar om man vistas i trafiken.

#2 • Uppdaterat: 2016-06-15 15:32
EnannanRobban

Vett, ansvar och förståelse, några ledord som saknas.

Sedan är det så att ett trafikslag som inte behöver någon behörighet, men ändå måste förhålla sig till de regler som finns känns som ett moment 22... Vem ser till att cyklister vet vad som gäller? Idag gör de det inte, eller så skiter de i hur det skall vara...

#3 • Uppdaterat: 2016-06-16 07:08
hultarn

Det som inte framkommer här, är att 85% av olyckorna bland cyklister är singel, utan någon annan inblandad. OK, sopning av lösgrus bör bli bättre, men det är fortfarande så att det är attityden som är problemet.
Folk tänker inte på hur lätt det är att slå i skallen, bryta armar, osv även när man vurpar själv.

Men, som vanligt ska man väl lägga över allt på bilisterna...
Kommer då denna s.k. zebralagen även för cyklister, då kommer det bli mycket värre. Folk som tror att de har rätt att bara ge sig ut i på vägen. Sanningen är att ingen har rättigheter, bara skyldigheter.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-16 07:47
Grosser

Kan tänka mig att elcyklarna (med hastigheten) bidrar till att statistiken ökar. Man kommer in med högre hastighet i trafiksituationer som egentligen borde gå att undvika om hastigheten var "normal" för en cyklist.
Trafikverket och kommunerna borde satsa ännu mer på att separera cyklister mer från biltrafiken.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-16 12:50
ola e

Konstigt sätt att påstå att dödsolyckorna ökar. Det stämmer att 33 cyklister omkom 2014. Men 2013 var det 14 och 2015 var det 17 som dödades. Alltså 21,3 i genomsnitt 2013-2015.

De senaste åren har 75 % av de som dött i cykelolyckor varit 55 år eller äldre.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-17 21:16
Focus

Och många gånger är det bilistens fel men det aktar man sig för att nämna.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-17 21:26
Vidstige

Focus, problemet är väl när det är cyklistens fel och det ändå belastar bilistens försäkring.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.