Bild
Nästa artikel

Finputsad design och nya motorer för GLC Coupé

Nyheter

Mercedes har gett GLC Coupé en facelift, adderat hybridmotorer och utvecklat förarsystemen.

Uppdaterade GLC Coupé har på utsidan setts över på ett snarlikt sett som vanliga GLC, med bland annat nya LED-lyktor och en finjusterad grill och bakre diffuser. En mer distinkt lutning på A-pelarna ger en annan taksilhuett och mer rundat fönster bak. 

På insidan hittar vi Mercedes senaste MBUX infotainmentsystem med en digital instrumentering på 12.3 tum och en mittkonsol på 7 eller 10.3 tum. Touchfunktion ersätter vridreglaget på föregångare. Förarhjälpmedlen har utökats med bland annat Trailer Manoeuvring Assist för att lättare backa med släp och Exit Warning Assist som varnar för cyklister eller fordon som kommer bakifrån när du vill kliva ut ur bilen. 

Bilens 4MATIC- motoralternativ består dels av tre dieselmotorer som möter 2020-standarden Euro6d - 200d, 220d och 300d som levererar 163, 194 respektive 245 hästkrafter. Men två mildhybrider tillkommer också i form av bensindrivna 200 4MATIC och 300 4MATIC med 197 respektive 258 hästkrafter, men där ytterligare 13 hästkrafter tillkommer från elsystemet EQ Boost. 

Diskutera: Vad tycker du om nya GLC Coupé? 

Kommentarer

#1
2019-03-20 15:50

Synd att inte nya raka diesel 6an har hittat ner i motorutrymmet!

#2
2019-03-20 15:56

Riktigt snygg, var sugen på en sån tidigare :)

#3
2019-03-20 16:04

Touchfunktion ersätter vridreglaget ... knappar och vred kostar pengar!

#4
2019-03-20 17:16

Lite märkligt att MBUX hittat ner i "nya" C-klassen, eftersom GLC är baserad på just den plattformen. Nåväl, jag klagar inte - föredrar knappar, spakar och vred framför pek-elände.

#5
2019-03-20 18:36

Mycket snygg utvändigt, men jag ger inte mycket för instrumenteringen. tycker inte mittkonsolen är snygg. Tycker att displayen skulle vara inbyggd.

#6
2019-03-20 20:45

Den är snygg, synd bara med den blaffiga stjärnan i grillen.
Det var bättre förr, mer sofistikerat!

#7
2019-03-20 21:13

Fula, trånga och törstiga... usch!

#8
2019-03-20 21:31

Men du glömde tunga Vargen :)
Men det värsta är att dom är lika törstiga som din Octavia.

#9
2019-03-20 21:57

En GLC är snyggare och bättre även om denna är ovanligt snygg för biltypen

#10
2019-03-21 00:22

Ful front och ful baktill, dessutom tycker jag inte att de passar ihop heller. Instrumenteringen är en katastrof. Utsikten i baksätet måste vara minimal. Fulaste modellen på åratal, nej här kan Mercedes-Benz bättre.

#11
2019-03-21 05:34

Stjärnan på huven naturligtvis och i grillen på de feta cupen och sl.

#12
2019-03-21 08:02

Dessa groteska uppblåsta suv kupéer är ju extremt fula oavsett fabrikat.

#13
2019-03-21 10:16

Guran, det vet nog alla vid detta laget... 2 ton bil som inte rymmer mer än en Golf. Katastrof att folk köper dessa för att vara "coola", osmakligt när vi måste minska utsläppen. Octavia är snålare än en X6 tex. Snittet på ca 1 liter/mil (diesel) på en X6 måste väl ändå till och med du tycka är mycket eller? Själv tycker jag 0,6 liter/mil (diesel) är i mesta laget...

#14
2019-03-21 20:18

Men vargen, du ser väl att det är en Mercedes GLC coupe på bilden? En BMW X6 är ju betydligt större,
Och varför är du så upptagen av att bilen skall rymma en massa skräp i bagaget?

#15
2019-03-21 21:10

MB Skogaholmslimpa Edition.

#16
2019-03-22 08:57

Guran, bilarna väger ungefär lika mycket... samma höjd på bilarna, förbrukningen bör ligga i samma område. Trångt är det inne i kupén, och även i bagaget. Utsidan är stor och klumpig, vilket gör bilen svårare att köra. Egentligen vansinne... men ingen är kritisk och ifrågasätter detta...nästan tvärtom, som om det skulle vara bra!?

#17
2019-03-22 09:01

Får rätta mig själv, dessa GLC ligger "bara" på ca 0,75 liter/mil (diesel)... men hallå? Det är mycket energi denna biltypen drar, för mycket enligt mig. Onödigt också, vad tillför detta...vad är fördelarna, inga enligt mig. Köra runt med en ineffektiv bil, med små utrymmen och dessutom trång i kupé, som drar mycket bränsle... för mig låter det som man vill påskynda klimatkrisen genom att köra runt i en sådan här modell.

#18
2019-03-22 10:42

"Köra runt med en ineffektiv bil, med små utrymmen och dessutom trång i kupé, som drar mycket bränsle... för mig låter det som man vill påskynda klimatkrisen genom att köra runt i en sådan här modell."

De betalar ju för sina utsläpp flera gånger om med malusskatt och koldoxid-skatt för drivmedel. Om alla amerikaner bytte ut sina Ford F-150 mot sådana här skulle CO2-utsläppen minska dramatiskt! Att folk väljer en Mercedes GLC istället för en Octavia är inte det största klimatproblemet vi har. Isåfall är det mer problematiskt att vi kör bil över huvud taget. Och kör man GLC:n på HVO 100 så släpper den ut åtskilligt mindre CO2 än din Octavia. Med det skattesystemet vi har idag så ersätter ju den som släpper ut sina eventuella klimatskador med en rätt så hög skatt. Om nu någon är villig att betala flera tusen om året i malus-skatt för att köra en sådan här, varför kan de inte få göra det? De ersätter staten med betydligt mer pengar än vad du gör med din Octavia, och de släpper inte ut speciellt mycket mer CO2. Guran kör ju sin GLC på strax över 0,5 på landsväg, Grejar din Octavia det?

#19
2019-03-22 12:12

Den skulle dra 0,4 liter/mil (diesel) om den nu hade haft en dieselmotor... over and out. Min drar 0,55 liter/mil (bensin) nu på motorvägen.

#20
2019-03-22 13:04

Ja du Vargen men min GLC skulle bara förbruka ca 4kg vätgas på 50 mil, om jag hade haft en GLC F-cell...

#21
2019-03-22 13:24

"Min drar 0,55 liter/mil (bensin) nu på motorvägen"

Ungefär vad min X3:a drar på motorvägen. Känns som din bil är ganska törstig då, med tanke på motorstorlek och vikt. Min är visserligen diesel, men har 40 procent större slagvolym, väger 400 kg mer och har fyrhjulsdrift. Så jag förstår ärligt talat inte varför jag är en sådan miljöbov men inte du, när våra bilar har ungefär likartad förbrukning på motorväg?
Visst går säkert en Octavia diesel ännu snålare, men jag vill inte ha en Octavia diesel. Jag tror mycket på den nationalekonomiska principen om att den som släpper ut mer ska betala mer. Väljer man en bil som släpper ut mer koldioxid, så får man betala för de eventuella skador detta kan orsaka samhället. Men väljer man trots allt en törstigare bil och betalar för sig så ska man slippa ytterligare påhopp och ifrågasättande av bilvalet. Din utopi om att alla kommer köra omkring i Octavior i framtiden kommer aldrig att infrias i en demokratisk marknadsekonomi. Jag tycker att så länge bilen man kör är typgodkänd i EU och man betalar för sina utsläpp i form av skatter så får man välja bil fritt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.