Bild
Nästa artikel

Finalisterna i Årets Bil 2019

Nyheter

Listan har kortats ner till sju. Här är de modeller som tävlar i europeiska Årets Bil.

Juryn för Coty (Car of the Year), där Vi Bilägare ingår, har efter omröstning vaskat fram sju bilmodeller med chansen att bli Årets Bil 2019. 

Finalisterna är (i bokstavsordning):

  • Alpine A110
  • Citroën C5 Aircross
  • Ford Focus
  • Jaguar I-Pace
  • Kia Ceed
  • Mercedes-Benz A-class
  • Peugeot 508
Alpine A110.
Citroën C5 Aircross.
Ford Focus.
Jaguar I-Pace.
Kia Ceed.
Mercedes-Benz A-klass.
Peugeot 508.

Volvo, som förra året vann med XC40 och i år ställde upp med nya V60, är ute ur tävlingen. Även Polestars laddhybrid 1 är bortsållad. Inte heller vätgasbilen Hyundai Nexo har chans på vinst. Du kan se den ursprungliga listan här.


Kvar är alltså sportbilen Alpine A110, högbyggda Citroën C5 Aircross, nya generationen av golfklassarna Ford Focus, Kia Ceed och Mercedes A-klass, eldrivna suven Jaguari I-Pace, samt Peugeots stora mellanklassare 508.


Juryn för Årets Bil består av 60 motorjournalister från 23 europeiska länder. Från Sverige deltar Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström tillsammans med Expressens Jan-Erik Berggren och Carl-Johan Lejland från Dagens Industri. Vem som till sist vinner titeln Årets Bil offentliggörs på bilsalongen i Geneve den 4 mars nästa år.

Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2019 och varför?

Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström, tillika jurymedlem i Årets Bil, hade Jaguar I-Pace, Audi A6, Mercedes A-klass, Alpine A110, Volvo V60, Citroën C5 Aircross och Hyundai Nexo som sina favoriter till vinsten. Av dessa är nu Audi A6, Volvo V60 och Hyundai Nexo bortsållade.

Kommentarer

#1
2018-11-26 10:06

Jaguar i-Pace. Dyr såklart, men bland motståndet finns ju inget "nytt".

#2
2018-11-26 10:15

Vem står för något nytt? Återstår Jaguar i-Pace, men är ju dyr, väldigt dyr. Hyundai Nexo blev ju bortröstad, märkligt! Den stod ju för något nytt teknikmässigt, men vad kostade den i jämförelse med Jaguar? Är det inte meningen att Årets Bil ska stå för något nytt tekniskt och banbrytande på något sätt? Annars satsar jag på Ford Focus då vi är i Europa, Kia Ceed annars.

#3
2018-11-26 10:18

Jaguar I-Pace är förmodligen den bästa bilen och verkar ta elbilen ett steg framåt, den har ju inte ens en fånig elbilsdesign. Tyvärr alldeles åt h.... för dyr. Så om juryn går på en bil mer för "vanligt folk" skulle jag tro på Forden med konkurrens av Mercan.

#4
2018-11-26 10:38

Om det ska vara någon mening med en sådan här tävling bör den främst handla om bilar som är överkomliga i pris och brukbarhet.
Och därför tror jag mest på Focus eller Ceed (om man har gjort något åt bullret i den).

#5
2018-11-26 11:03

Jag skulle kunna tänka mig tre av dem: Alpine, Jaguar och Peugeot. Eftersom livet är för kort för att ha tråkigt borde Alpine vinna. Eftersom till och med Fox News har insett klimatproblematiken borde I-Pace vinna. Eftersom snygg design i vardagen glädjer fler borde 508 vinna.

Ehhhh, Jaguar får det bli. Det är den enda som gör nåt nytt.

#6
2018-11-26 11:25

Jaguar i-Pace. Det var väl den där bara blodsbatteriet vägde 700 kg? Årets miljösvin, borde den vinna.

.

#7
2018-11-26 12:17

Striden kommer troligen stå mellan Ford Focus och Peugeot 508. Mitt tips är Focus vinner med Peugeot på andra plats. Focus är lite mer familjevänlig vilket kan ta hem segern. 508 har härlig design, känsla och köregenskaper - men inte så praktisk.

Kia är för blek, Citroën en kusin till förra årets vinnare, de andra är för dyra. Elbilar har vunnit förr, jag tror att nästa elbil som vinner blir en elbil för folket. Jaguar är för dyr. 2020 tror jag en elbil vinner nästa gång.

#8
2018-11-26 12:25

Det känns lite fattigt utan en vettig bil som Volvo V60, här får juryn ris för sitt "svek"!

#9
2018-11-26 12:32

Focus föreföll ju lovande, men efter att ha tittat på den i verkligheten så var den inte så angenäm.
Peugeot stupar väl först på dåliga utrymmen, blir intressant att se hur den säljer, entusiaster är ju högröstade, men inte så många till antalet.

#10
2018-11-26 12:34

Jag tror på focus, en lagom bil liksom..

#11
2018-11-26 12:38

Klarsynt, Volvos hybrider väger två ton eller mer. Jaguar är bara eldriven, det måste man tänka på. Hade den inte varit en SUV hade ytterligare ca 300-500 kg kunnat tas bort. Men då har vi i princip en Nissan Leaf.. hahaha

#12
2018-11-26 13:40

@ Styggavargen

Jo, men det här är 700 kg blodsbatteri. Så det är ännu värre. Tillverkat med enorma växthusgasutsläpp som följd och innehållandes stora mängder metaller brutna av kongolesiska barn under de mest fruktansvärda förhållanden.

Och som om inte det var nog så får vi importera (alla länders el är sammankopplade inom Europa i ett nätverk) elen för denna extra förbrukning ifrån Europas kolkraftverk, vilka körs igång för att möta efterfrågan. Det är 1000 g CO2/kWh det.

.

#13
2018-11-26 15:17

Jag tror på Forden.

#14
2018-11-26 16:33

.

#15
2018-11-26 17:01

Tja - är blods-diesel bättre än blods-batterier ? Nä - sluta med detta trams Antifeministen/Tvärnit - alla fordon har sina "blods-pengar". Men den diskussionen kan du ju ta i nåt diskussionsforum för Miljöpartiet...

#16
2018-11-26 18:09

@Pi

Diesel är oerhört mycket bättre än blodsbatterier. Se bara på utsläppen från den kol som tillverkar elen: 1000 g CO2/kWh Sedan tillkommer alla de utsläppen från att tillverka blodsbatterierna, dessa utsläpp redan innan bilen kört en endaste meter.

.

#17
2018-11-26 18:18

Gissar på 1: Jaguar 2: Peugeot 3: M-B

#18
2018-11-26 18:22

Skönt att vätgasbilen är borta i vart fall, den om någon är dålig för miljön.
Ingen av finalisterna lockar mig men jag skulle tagit 508 om jag köpt själv och i-pace om ngn annan betalar, tyvärr har i-pace en del tokigheter så den är inte optimal.

#19
2018-11-26 18:35

Jag tror det är Ford Focus vinner för att det är mindre CO2, tystare, komfort och design än Kia Ceed men lägre inköpspris.

#20
2018-11-26 18:39

Tippar Forden den verkar vara mycket teknik, säkerhet och folklighet för en rimlig penning. Kia är nog huvudkonkurrent men personligen tycker jag den verkar för slätstruken. Ford tycker jag sticker ut med en piggare design.

#21
2018-11-26 21:41

Det blir Peugeot 508. Har min första Peugeot sedan ett par månader (3008 SUV) Är överraskad över kvalite’n och komforten. Bra utrustning (ST Line ) och en hyfsad automat.
508 - eftersom den gått så här långt - och till ett överkomligt pris - tar hem segern.

#22
2018-11-26 22:57

När man väl sätter sig bakom ratten i Mercedesen är den en given vinnare.

#23
2018-11-26 23:24

Peugeot vann förra året, det ligger dem i fatet nu.

#24
2018-11-27 06:37

Det enda anständiga är att i-Pace vinner. Inte bara av miljöskäl, utan för att en elbil är så överlägsen som bil betraktat, nästa nivå helt enkelt.

#25
2018-11-27 06:48

@Dimsyn - hela den europeiska elmixen består av 70% fossilfri el. Vår svenska 97%. Vi importerar ytterst lite el, tvärtom vi har ett elöverskott som vi exporterar i klassen 15-7 TWh/år.
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/overview-of-the-elect...

Hur mycket Co2 som en elbil genererar vid tillverkningen, beror precis som för en fossilbil, på vilken elmix fabriken använder. Dvs en fabrik som köper fossilfri el genererar ytterst lite Co2-utsläpp. Oljeutvinningen däremot går aldrig att göra utsläppsfri. En elbil kostar ca 15% mer energi att tillverka, något som den sparar in väldigt snabbt i drift. Kobolten går att ta bort ur batteritillverkningen, nåt som Tesla nästan gjort redan idag.

Sluta ljug, du gör dig själv till åtlöje.

#26
2018-11-27 08:14

Alpine eller I-pace, de enda bilarna i denna samling som sticker ut men det är väl en mer praktisk och något outstickande som brukar vinna här?

#27
2018-11-27 08:20

Får hoppas på att Alpine ta hem det, omän osannolikt. Den har blivit en körmässig succé, och har skapat ett eget segment som inte fanns innan, dessutom en intressant teknisk lösning, där man skapat en bil som är både resurssnål, användarvänlig och framförallt kul i alla hastigheter.

#28
2018-11-28 12:58

I takt med att kärnkraften (som idag står för 40% av elproduktionen) avvecklas kommer det bli allt svårare att undvika fossil elkraft, vi importerar redan idag el.
Men, nu kom vi långt från ämnet.
Vi kan nog enas om att Årets bil blir allt svårare att utse, det finns ju inte några direkta nyheter att komma med.
Man kunde kanske tycka att den bil som riktar sig bäst för gemene man skulle vara bra, men nu är ju alla prisklasser och typer med.

#29
2018-11-27 12:09

Klarsynt, el är framtiden.. att åka runt med en "riskokare" som max levererar 30% verkningsgrad är inget vidare. Sedan kan man alltid diskutera om elen kommer ifrån batterier enbart eller någon form av annan teknologi där batteriet endast är temporär lagring. Jag tror på elmotorer, det är framtiden. Nu gäller det bara att hitta rätt energikälla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.