Bild
Nästa artikel

Fiat visar 500L Trekking i Genève

Nyheter

Bilsalongen i Genève blir premiären för Fiat 500L Trekking, som enligt Fiat själva riktar sig till en friluftsälskande målgrupp.

Med 500L Trekking riktar sig Fiat till en målgrupp av sportentusiaster och friluftsälskare, åtminstone om man får tro Fiat själva. Detta märks inte minst i form av att bilen innehåller såväl avancerat ljudsystem som kaffemaskin.

Modellen erbjuder fyra olika motoralternativ som ger mellan 85 och 105 hästkrafter. Till exempel erbjuds 1,6-liters turbodieseln MultiJet, som ger 105 hästkrafter och accelererar bilen från noll till 100 kilometer i timmen på 11,3 sekunder.

Fiat 500L Trekking tar sig fram med hjälp av hög markfrigång och systemet Traction+, som hjälper till på hala underlag. Bilen får också ett assistanssystem som bromsar bilen för att förhindra eller lindra olyckor. Det senare är dock bara aktivt i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen.

Avancerat ljudsystem
I praktiken är det uppenbart att Fiat 500L Trekking ska attrahera en ung målgrupp, då modellen skryter med ett ljudsystem på sammanlagt 520 watt, fördelat på sex högtalare och en subwoofer, som har utvecklats tillsammans med Beats och Dr. Dre.

Ljudsystemet är dock inte den enda teknikprylen som ryms i bilen, där finns till exempel också en kaffemaskin. Den som oroar sig för att förare ska spilla varmt kaffe på sig i full fart på motorvägen kan dock vara lugn. Motorn måste visserligen vara igång för att bilen ska kunna servera kaffet som tar två minuter att tillaga, men detta går bara att göra när bilen är stillastående.

Fiat 500L Trekking kommer till europeiska bilhallar i juni, priset är fortfarande inte klart.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L Trekking?

Kommentarer

#1
2013-02-25 17:52

Kan kanske vara vettig i grunden.
Sen är det lite lustigt att man låter 500-konceptet vandra vidare uppåt i storleksklasserna.
Möjligen kan man tycka att den lilla originalbilen var söt och att efterföljaren lyckats återskapa känslan ganska väl. Men vacker är den ju inte. Och ju större de blir, ju fulare inser man att de är. Personliga och roliga, kanske.

#2
2013-02-25 19:48

Fiat har gjort 500 till ett varumärke för en egen modellserie av bilar med retroinspirerad design. Jag tycker 500 L fungerar bra, finns många designelement från andra Fiat modeller - både aktuella nu och från historien. Inredningen ser trevlig ut. Bilen har Fiats elektroniska diffbroms som även återfinns i flera andra modeller (som dock inte är tillgängliga i Sverige).

Då detta är en högbyggd minibuss, alltså en ersättaren till Fiat Idea och Fiat Multipla, så innebär det en flexibilitet som inte matchas av konkurrenterna i lilla cross over / SUV-klassen. Baksätet är skjutbart i längsled, bagageutrymmet har en hylla som kan ställas i flera höjder och passagerarstolen kan fällas fram. Max utrymme för bagage är 400 liter med baksätet uppfällt (och framskjutet).

Men den höga karossen och höga markfrigången gör att denna bil inte går in i mitt garage, om man inte monterar bort antennen. Jag har för låg höjd i garageporten helt enkelt. Och det är ju lite trist... Känns bökigt att montera av och på antennen hela tiden så om jag köpte denna bil skulle den få stå utomhus.

Jag är nog mer lockad av Fiat 500 L Natural Power, alltså den med biogas. Men jag tror Trekking kan vara ett populärt alternativ i Norden, kanske dock inte i gult med vitt tak. Jag är inte helt förtjust i trenden med vita tak som allt fler tillverkare anammar. Svart tak är ok, kanske vinrött ibland. Men vitt?
Nä, jag föredrar nog hela bilen i samma färg. Och mörkblått tack!

#3
2013-02-25 19:56

Följer i Minis hjulspår. Countryman är (AWD) kromosomvarianten av vanliga Mini. Funkar för Mini, kan kanske funka för Fiat också. Bilen känns lite överdekorerad med två färger, men det är kanske en vanesak

#4
2013-02-25 20:11

Det kan hända att Fiat även visar 500 X på Genevesalongen, det är AWD varianten - eller 4x4 som sydeuropérna säger. 500 X har dock ett eget utseende, den är inte en högbyggd minibuss som 500 L. Countryman är ingen minibuss utan lägre höjd och mer kompakt än 500 L, inte lika flexibel. 500 X är mer Fiats konkurrent till Countryman än 500 L. 500 X blir inte lika flexibel eller rymlig även fast den blir något längre. AWD-systemet tar upp plats. Den ser lite mer "vanlig ut" av spionbilder som har läckts.. men vi får se, det är ju tid kvar tills salongen i Geneve öppnar. Vi får ge oss till tåls. :)

#5
2013-02-25 21:19

Ska bli intressant att se hur det italienska valet påverkar marknaden i Italien och italiensk business...

#6
2013-02-25 22:24

Jo jag är lite svag för tvåfärkskonceptet, men jag skulle aldrig ens mardrömma om en bil i gult, huga.. näst brunt är det det fulaste jag vet.
Men bilen tror jag är ganska kul och jag ska prova den när den blir tillgänglig.

#7
2013-02-26 08:09

Kul bil men jag tycker att den gör sig bättre på bilderna än i verkligheten.
Tycker närmast att den ser konstlad ut i sitt försök att likna söta 500.
I mitt tycke skulle bilen ha fått ett annat namn då jag inte tror att Fiat gör sig själva en tjänst genom att använda namnet 500.

Kaffekokaren var ju en rolig detalj men jag ser redan rubrikerna ...
"Fiat 500 ägare dömd till böter ...skulle bara koka kaffe" ;)

#8
2013-02-26 11:36

Ägde en gul FIAT 128 en gång på 70-talet. Stående kommentar från omgivningen var kanske inte helt oväntat: När töms den här brevlådan då?

#9
2013-02-26 12:46

Nja...gul kan väl vara ganska kul?
Sittande i en sådan kan man ju roa sig med tanken på att folk runtomkring får stryk när de upptäcker bilen ...lite för sent! ;)

#10
2013-02-26 12:50

Nja, designmässigt blir den lika fel som Mini, det funkar helt enkelt inte att blåsa upp en snygg bil.
För övrigt är det säkert en vettig bil, flexibel och inte för stor.
Och den är snygg i gult! :-)

#11
2013-02-26 13:24

Fiat alltid nyrostad sa man förr, nu finns det dessutom kaffebryggare i bilen...

#12
2013-02-26 15:14

hvem fan er i behov av denne,,?? for mye mikk i boxen
tilsir mye trøbbel innom mange km

#13
2013-02-26 18:13

Man kan tycka att Fiat 600 hade varit ett passande namn, och i linje med Fiats tradition också. Samtidigt förstår jag Fiats strävan att marknadsföra allt som "500", det blir en "serie i serien" så att säga.

#14
2013-02-27 09:33

Dyr kaffebryggare, man kan köpa billigare på Maxi.

#15
2013-02-27 10:32

Man får vad man betalar för,..själv kör jag med Siemens och den är något billigare men så går den ju heller inte på Bensin! ;)

#16
2013-02-27 13:31

Få se om den förutom kaffebryggare även kan förses med xenonljus. Jag letar förgäves efter det i tillbehörslistorna till vanliga 500L efter just det. Verkar mera angeläget. Faller i så fall bort för mig. Synd på så rara ärter. Karosstrukturen på den här bilen är konstruerad för också amerikanska marknaden. Det förklarar det mycket fina resultater i EuruNCAP. Sannolikt är den starkare i taket ("rollover") än Renault Captive och Peugeot 2008, som bara siktar på europeiska normer. Fiat 500 fick ju förstärkas till rekorderliga 1065 kg för att klara de amerikanska testerna (jämför europeiska 865 kg). Väntar på Raphaels kommentar!

#17
2013-02-28 09:48

Jag har inga uppgifter om utrustning och tillval för Trekking-versionen, Fiat har inte presenterat någon sådan information än. Gällande USA-versionen så skiljer den sig åt på flera punkter från den europeiska och den börjar säljas i USA till sommaren.

Kaffebryggaren är ett tillval som redan finns till vanliga 500 L, den är inte specifik för Trekking-versionen. Den är från Lavazza.

#19
2013-02-28 10:15

Xenon finns som tillval till vanliga 500:an så det är inte orimligt att det även kommer till 500 L Trekking- som ju ska vara lite mer speciell än vanliga 500 L.

#18
2013-02-28 10:17

Tack för svar. Vad jag vill ha sagt är att jag uppskattar en rejäl bil. Det är synd när man gjort det mesta rätt men stupar på upploppet. Vill man ha xenonljus på vissa bilar saknas det antingen helt eller finns bara på lyxvarianterna med läderklädsel och obekväma "sportiga" jättefälgar. Har vänt i dörren flera gånger i bilhallarna pga detta. OK att det saknas på inroparna, men det borde vara option åtminstone på någon någorlunda prisvärd modell i mellanlyxklass.

#20
2013-03-01 10:52

Fiat Sverige erbjuder inte alla tillval och versioner av 500 L. I dagsläget finns bara Pop Star och Lounge med 1,4 liters bensinaren på 95 hästar. Snart kommer den med 0,9 l TwinAir turbo på 105 hästar. Utomlands finns även 1,3 liters 85 hästars diesel och snart börjar den levereras med 1,6 l diesel på 105 hästar och så har bilen visats (på San Remo festivalen) med 0,9 l Twin AIr turbo Natural Power. Dock med 80 hästar istället för 105 som det sades från början, det blir samma version av motorn som i den mindre Pandan.

Den minsta dieseln är den enda som finns med automatlåda (MTA Duologic) och den finns inte i Sverige än och det är osäkert om den kommer, och det känns trist för mig för jag känner att min nästa bil blir automat. Har tröttnat på kopplingen. :) 1,6 MJT II kommer med automat senare och blir 6-växlad version av MTA-lådan medan 1,3l har 5-växlad. För USA marknaden kör man med Fiat/Alfas dubbelkopplingslåda med 6 växlar och där i kombination med 1,4 Multi Air turbo på 160 hästar.

500 L har blivit en succé i Italien och Sydeuropa och har sålt i nästan 40 000 exemplar sedan lanseringen förra sommaren. Nu rullar bilen ut i hela Europa, inklusive norra Europa, Storbrittannien med flera. Detta är bilen som kan vända Fiat till succé och vinst igen och jag tycker den är snygg i ljusgrönt, en funktionell och smart design som känns vänligt formgiven.

Fiat Punto eller Fiat Tipo var kanske inte så vackra i slutet av 1980-talet men de var praktiska och funktionella och med en formgivning som stack ut. Samma med 500 L.

#21
2013-03-01 13:26

Kan behöva påpekas att det inte är klart huruvida Fiat Sverige kommer ta in Trekking-versionen. Svenska journalister är väldigt ljumma mot Fiat 500 L - framförallt handlar det om att styrningen är en elektrisk servo som är lätt och inte med så mycket vägkänsla - vilket jag inte har något emot. Det är liknande som i min C3 Picasso och jag tycker den är skön att köra. Detta är ingen sportbil utan en familjebil som ska vara bekväm och mjuk. Nästa punkt är motorerna. 1,4 liters 95 hästarn bensin som är standardmotor i Sverige har inte så mycket dragkraft. Dieseln på 85 hästar har mer tryck under huven faktiskt.

Och detta med Dr Beats ljudsystem för Trekking - ja alltså systemet finns för 500 L, inte bara Trekking-versionen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.