Nästa artikel
Fiat firar rötterna med ny 500
Nyheter

Fiat firar rötterna med ny 500

Publicerad 15 november 2013 (uppdaterad 15 november 2013)
Det är 57 år sedan Fiat lanserade sin första 500. Det firar man med en retrostylad version av nya 500 i begränsad upplaga.

1957 släppte Fiat sin då nya modell Nuevo Cinquecento, som betyder nya 500 på svenska. Modellen såldes fram till 1975 och hann under åren byggas i 3 893 294 exemplar.

2014 är det 57 år sedan den klassiska modellen lanserades. Det firar Fiat med att lansera en 500 med design som inspirerats av originalmodellen. Bilen släpps i begränsad utgåva under våren och för tillfället känner vi inte till någon annan lansering än i USA.

Fiat 500 1957 Edition, som den nya versionen heter, får bland annat en 16-tums hjuldesign som påminner om den från 1957. Motorn blir dock en modern 1,4-liters MultiAir-motor som kommer med en femväxlad manuell eller sexväxlad automatisk växellåda. Bilen är även utrustad med sportfjädring.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500 1957 Edition?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-15 17:10
Hackenbush

Jag gillar den och speciellt i denna babyblå lacken.
Jag skulle inte köpa en men jag gillar den.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-15 17:32
saabnisse

"Det är 57 år sedan Fiat lanserade sin första 500"!
Det stämmer väl ändå inte, den första 500 kom ju 1936 och det är ju 77 år sedan!
"Topolino" som ju har mer gemensamt än det aber som kom 1957.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-15 18:53
Raphael

Fiat 500 var och är en söt bil, en klassiker. Jag minns min uppväxt på mammas gata där en av grannarna hade en Fiat 600, ja det var iaf nästan en Fiat 500. Jag minns att jag åkte med den ett par gånger. De bodde i samma kvarter som jag och där fanns det en söt flicka som hette Tove och var min första kärlek och jag var inte ens 10 år fyllda. I kvarteret fanns även en Fiat 850 Sport i den klassiska 70-talsfärgen gul. Min mor körde under en tid omkring i en Fiat 127, en röd. Fiat 500 har haft viktiga roller i filmer - inte minst i den fantastiska "Vi som älskade varann så mycket" av Ettore Scola.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-15 18:56
Raphael

Nu är ju "retrodesignad Fiat 500" en paradox i sig eftersom Fiat 500 redan är retrodesignad :) vi talar nu alltså om en retro-version av den retrodesignade retrobilen. Jösses ja så det kan bli. Och jag påminner då om "colour therapy" som är retroversionen som redan finns i Europa av denna retrodesignade retrobil, alltså den som är mer retro än bara retro. Och den har funnits i Sverige ett bra tag i sköna retro-färger och retro-hjulsidor.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-15 19:43
saabnisse

Raphael, den 600 som du refererar till har ju bara bokstäverna i Fiat gemensamt med 500. Den ursprungliga 500 "Topolino" som den nuvarande 500 försöker associera till tillverkades ju mellan 1936 och 1955 och var ju en konventionell bil med motor fram och drivning bak.
Efterföljaren blev ju en liten låtsasbil med en tvåcylindrig fjuttmotor placerad i häcken och den var så liten att det kändes som att krypa in i en för trång pyjamas!
600 och efterföljaren 850 var ju mer riktiga bilar, men hade absolut inget att göra med ursprunget, lika lite som med den nuvarande 500!

#6 • Uppdaterat: 2013-11-16 11:03
Hackenbush

Om man köper den äldre varianten så är det inte inte för att få en säker bil utan för att man vill ha en veteranbil.
Sedan att mindre bilar är en större risk att sitta i vid en kollision är inte direkt en nyhet. Även en ny mindre bil med god säkerhet blir ändå mer utsatt vid en kollision med en stor tung bil, det är naturlagarna som styr detta plus att kupen är trängre så att man har lättare att slå i lite överallt vid en kollision.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-16 12:35
FLAC

AL undrar vart de gamla Fiat-bilarna tagit vägen... ja vart har de flesta gamla 60/70-talsbilarna oavsett märke tagit vägen? De har så klart rostat bort/skrotats/havererat/körts slut på under årtiondena som gått sedan dess... Det kryllar ju knappast av gamla BMW xx02 eller tidiga 3-serier till exempel, eller hur? Man ser ändå en och annan omhändertagen bil och det beror mest på nostalgiskt intresse än inneboende kvalitet hos ett visst märke. Att de flesta märken rostade ner till kexchoklad inom några år kommer väl de flesta ihåg, även de som inte har någon betingad reflex att käfta med Raphael hela tiden...

#8 • Uppdaterat: 2013-11-16 21:18
Raphael

Saabnisse, den Fiat 500 jag pratar om är i princip en förminskad och krympt Fiat 600 och därför är de relaterade till varandra. 600.an kom först och hade motorn bak, sedan kom 500:an som en mindre version som byggde på samma baskoncept som 600. Och det var Fiat 500 nr 2 som satte Italien på hjul och därför är den stora klassikern och det är även en älskad bil som har vunnit flera miljoner italienska hjärtan och flera andras hjärtan också.

Här har vi ett gulligt exemplar från 1972.
http://www.blocket.se/helsingborg/Fiat_500_f_50448061.htm?ca=8&w=3

Den Fiat 500 du pratar om var en helt annan bil än den 500 som Nuova 500 hyllar.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-18 17:30
Pender

För det 1:a: Denna retrobil tycks ha 98% likhet med nuvarande 500, och 2% med originalet.
För det 2:a: Bildens gamla 500, hade betydligt större innerutrymmen, än den 2-sitsiga föregångaren. (saabnisse, drömmer du?) Min första bil var en Fiat 500, 1962:a. (Fast min variant hette Steyr Puch.) Vi åkte ofta 6 glada ungdomar däri, i början på 1970-talet.
För det 3:e: Gnäller man på säkerheten, så är man mer än lovligt förvirrad. En minibil från den tiden var ingen Volvo V70. (Gäller även t.ex. hundkojan.) Och körde du en betydligt större PV, dog du på fläcken om du körde in i nåt hårt föremål. Spetsad av rattstången.
Även idag är en gammal 500 betydligt säkrare än en MC/Scooter. Eller cykel för den delen.

#a • Uppdaterat: 2013-11-19 19:29
saabnisse

Penders, jag kan inte säga mot dig, jag kom aldrig in i bilen överhuvudtaget.
Jag försökte men insåg att det faktiskt fanns betydligt bättre alternativ.
Men den riktiga "Topolino" däremot var riktigt trevlig, men inte så bekväm för de som åkte i baksätet (bagageutrymmet!).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.