Bild
Nästa artikel

Fiat Chrysler levererar tusentals självkörande bilar

Nyheter

Googles företag som testar självkörande bilar, Waymo, har lagt en stororder på testfordon hos Fiat Chrysler.

Sedan tidigare har Fiat Chrysler levererat 100 självkörande flexbilar av modellen Pacifica Hybrid till Googles testverksamhet i USA. Förra året ökade flottan med 500 bilar till, och nu vill alltså Waymo ha mångdubbelt fler testfordon.

Det sägs inte exakt hur många, men i ett uttalande skriver Fiat Chrysler att det rör sig om ”tusentals”. Waymo har provkört autonoma taxibilar i flera amerikanska städer och i år lanseras verksamheten skarpt för allmänheten i Phoenix.

– Med världens första flotta av fullt självkörande fordon på vägen har vi förflyttat oss från forskning och research till operativ verksamhet, säger John Krafcik, chef på Waymo, och fortsätter:
– Pacificahybriden erbjuder en flexibel interiör och en behaglig reseupplevelse och de här extra fordonen kommer att hjälpa oss att skala upp vår verksamhet.

Förra året började Waymo testa de självkörande bilarna på allmän väg utan en mänsklig förare vid ratten. De ska då ha blivit först i världen att uppnå nivå 4 på den femgradiga skalan för autonomi, enligt Waymo.   

Diskutera: Vilken biltillverkare tror du kommer att bli först att massproducera självkörande bilar?
 

Kommentarer

#1
2018-02-02 11:27

Om Fiat Chrysler har en beställning på flera tusen självkörande bilar som de nu ska tillverka, så betyder väl det att de är först med att massproducera självkörande bilar?! Eller var går gränsen för massproduktion?

#2
2018-02-02 11:57

När självkörande fordon blir vanliga kommer massor av yrkesgrupper att upphöra att existera. Taxichaufförer, lastbilsförare, budbilsförare med flera. Tusentals människor blir arbetslösa. Vad gör vi då? Skapar fler jobb eller sänker arbetstiden och delar på de jobb som finns kvar?

#3
2018-02-02 12:00

De som blir utan jobb kan ju få jobb på Arbetsförmedlingen.

#4
2018-02-02 12:00

Hela samhället blir allt mer automatiserat, det gör att jobb försvinner. Det är en stor utmaning givetvis. I Japan utvecklar man sjukvårdsrobotar och sällskapsrobotar, som ska ersätta människor inom vård och omsorg. Vi människor håller på att avveckla oss själva. Jag ser detta definitivt som ett problem.

#5
2018-02-02 12:47

Hacken, utvecklingen av AI gör att arbetstips och rekommendationer till den arbetssökande allt mer kommer att skötas av mjukvara. Vi har redan idag mjukvarustyrda kundcenters där användarna chattar med mjukvara... Om 10 år tror jag inte Arbetsförmedlingen finns längre som fysisk organisation med anställda, utan det kommer fungera som en kundtjänst där vi loggar in och chattar med ett AI-styrt program.

#6
2018-02-02 13:35

Kommer att bli en steril framtid om vi skall chatta med Ai-program istället för människor.

#7
2018-02-02 14:30

Hacken, det gör vi redan... Många kundtjänster online använder AI-mjukvara idag... utan att användarna vet om det. :) T ex bankerna har varit tidigt ute med detta.

#8
2018-02-02 15:19

Vissa jobb borde inte behöva finnas. Nä, in med fler robotar och AI! Nej till bakåtsträvare.

#9
2018-02-02 17:57

Som taxikund skulle jag sakna den mänskliga kontakten med föraren. När jag skulle hem från sjukhuset efter en operation så var det trevligt sitta och prata med en människa. Åkte taxi hem, sjukresa. Blir inte samma sak med robotar.

#10
2018-02-03 08:56

Hmm, undrar hur många av er som jag läser om och skriver till egentligen är robotar.....ja, jag bara undrar....

#11
2018-02-03 10:41

That's for us to know and you to find out. Egentligen finns det bara ett fåtal människor på jorden, resten har tagits över av robotar från en utomjordisk civilisation.... :)

#12
2018-02-05 21:43

Raphael are you a brain surgeon?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.