Bild
Nästa artikel

Fiat Chrysler får order på 62.000 självkörande bilar

Nyheter

Googles företag för autonoma bilar, Waymo, utökar sin testflotta.

Biltypen som Waymo beställt är hybriddrivna minibussen Chrysler Pacifica. Det är samma bil som Fiat Chrysler tidigare levererat till företaget, senast i början av året då de slöt ett avtal om att förse Waymo med ”tusentals” bilar.

Waymo har också kommit överens med Jaguar som ska leverera 20.000 eldrivna I-Pace till deras självkörande tester.

De 62.000 nya Chryslerbilarna ansluter till testverksamheten i slutet av 2018. Senare i år drar Waymo också igång ett taxiprojekt där personer i USA får prova och utvärdera deras självkörande service. Waymo och Fiat Chrysler berättar också i ett pressmeddelande att de inlett diskussioner om hur de kan bygga in sin autonoma teknik i produktionsbilar och sälja dem till allmänheten.

Diskutera: När tror du att självkörande bilar går att köpa för privatpersoner?      
 

Kommentarer

#1
2018-06-01 13:40

Visst kommer man kunna köpa en självkörande bil, men man får köra den själv. Ingen bil kan helt ta över bakom ratten.

#2
2018-06-01 15:07

Skall alla dessa mördarmaskiner ut på allmän väg???

.

#3
2018-06-01 19:10

Google ägs av......? Just det. De är dessa som driver på utvecklingen av detta spektakel!

#4
2018-06-01 20:10

Den går ju att köpa idag, naturligtvis beroende på vilken nivå man avser.

#5
2018-06-01 20:24

Jag tror att självkörande bilar är en realitet inom 25 år.

#6
2018-06-01 21:03

Detta är framtiden och den kommer fortare än vad teknikfientliga personer som tror att de kan köra bil. Har lyckligtvis inte varit inblandad i någon trafikolycka genom 30 + år med körkort utan tillämpar principen att hålla avstånd och ha marginaler. Dock är datorn överlägsen, blir aldrig uttråkad, ouppmärksam, prestigefull, omdömeslös, hetsande, somnar med mera utan tuggar på oförtrutet. När 5 G kommer är autonom körning ett faktum, håll i er reaktionära dinosaurier.

#7
2018-06-01 21:19

Fiat som är kända för körglädje. Snart är det bara små poddbilar som finns och vi människor som vill köra själv får cykla istället, den sista utposten för den självtänkande människan som inte går med på en värld styrd av datorer där AI-program bestämmer och styr allt.

#8
2018-06-01 21:30

J.L javisst, du har nog helt rätt.
xutxu.. Oj, vad nu- , ,, Jaha datorn hängde sig och kräver omstart!
Aj det var ju det här de varnade för, den där hackern som är inne och jäklas!
Men ok, på min bil har jag kvar ratten så än kan jag styra.
Få se, hur var det nu man gjorde.....

#9
2018-06-02 00:14

JL
Det verkar som att du blandat ihop saker och ting. När det kommer till bilar är inte folk teknikfientliga utan bilälskande och vill KÖRA sina fordon.
Och om 25 år kommer det fortfarande finnas folk som kör mc, tvåsitsiga snärtiga cabs, roliga sportbilar, EPA-traktorer och fyrhjulingar, så olyckor kommer ändå ske...

#10
2018-06-02 09:56

Entusiastfordon kommer säkert att finnas kvar men sett till ungdomen minskar andelen bilintresserade vilket kommer leda till att andelen mc, tvåsitsiga snärtiga cabs, roliga sportbilar, EPA-traktorer kommer minska, "den som lever får se". Dock är jag övertygad om att det blir ett dramatiskt skifte när tekniken slår igenom och de "människokörda" fordonen blir lite som "veteranflyg", hobby, resten blir iskalla på marknaden.

#11
2018-06-02 14:11

Sergio Marchionne, vill enligt uppgift lägga ner Chrysler så fort som möjligt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180531/marchio...

#12
2018-06-02 15:03

När privat bilägande inte längre är tillåtet.

#13
2018-06-02 19:28

Varför vill man ha en självkörande bil? Förklara för en som inte fattar.

#14
2018-06-02 22:35

Självkörande bilar ersätter monoton sysselsättning som att nöta mil efter mil på tråkiga motorvägar till exempel där tekniken på ett effektivt, säkert, kostnadseffektivt sätt gör jobbet. Bilens passagerare kommer fram utvilade och fräscha.

#15
2018-06-03 19:14

Självkörande bilar kommer få samma problem som SJ...för mycket löv på körbanan, signalfel, för mycket snö på körbanan, osv.
Man kommer sitta fast på E4:an i timmar utan möjlighet att kliva ut...haha

#16
2018-06-04 13:25

Innan den allmänna och hysteriska svenska trygghetsnarkomanin leder till en lag som förbjuder oss att köra själva så kommer jag att välja bort bilar med denna "finess".

Bilen är för mig en frihet att åka var jag vill, när jag vill och hur jag vill. Basta!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.