Bild
Nästa artikel

Fiat 500L – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya flexbilen Fiat 500L är både förvirrande och förvånansvärt praktisk, det säger Vi Bilägares reporter efter första provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har varit i Turin för att köra Fiats tillskott i 500-serien, fyra meter och 15 centimeter långa 500L.

– Fiat 500L är förvirrande men också förvånansvärt praktisk, säger Fredrik Diits Vikström. Det här är en bil som bygger på samma plattform som används till Fiat Punto. Den är en halv meter längre än vanliga 500. Ändå envisas Fiat med att kalla den 500L.

– Varför? Man vill ta tillvara på charmen som många upplever med 500 och överföra den till en större bil och på det sättet få en livsstilsbil i ett lite större format.

Och hur lyckas man med det?
– Bortsett från fronten och det förvirrande namnet tycker inte jag att det finns så väldigt mycket 500 i 500L. 500L en bil med egen karaktär.

Är det en familjebil?
– Jag blev faktiskt lite förvånad över hur praktisk och flexibel den här bilen ändå är. Punto är ju knappast någon familjebil av rang, men i 500L har man varit klokare och disponerat utrymmet i kupén på ett bra sätt. De praktiska egenskaperna är verkligen bilens starka kort.

Hur är den att köra?
– Jag har kört den med de två bensinmotorerna. Dels en fyrcylindrig 1,4-litersmaskin på 95 hk, dels den tvåcylindriga TwinAir-motorn som här har uppdaterats och nu utvecklar 105 hk i stället för 85 hk som tidigare.


– Den tvåcylindriga är betydligt piggare än den fyrcylindriga, men ingen av motorerna orkar få riktigt bra fart på 500L. Mer om det i provkörningen i papperstidningen.

När kommer 500L till Sverige?
– Tidigast i november, är beskedet från Fiat i Sverige. Priserna är inte bestämda ännu, men i Italien kommer den att kosta från 15 500 euro.

Läs hela provkörningen av Fiat 500L i Vi Bilägare 11/2012. Tidningen utkommer i butik den 28 augusti och anländer hos prenumeranter veckan dessförinnan.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L?

Kommentarer

#1
2012-07-06 15:07

En riktigt vettig bil men tyvärr så faller den platt på att den inte erbjuds med något passande motoralternativ.

Twinair-motorn passar perfekt för vanliga 500an men här är den nog lite väl klen liksom 1.3 l dieseln.

Fiats brist på pengar för investeringar visar sig återigen. Tyvärr..

#2
2012-07-06 23:15

Klen? Jag ägde en Fiat 500 med ca 20 hk. Kändes alldeles lagom. Dock hade jag inget pockande behov av snabba omkörningar. Men vi människor är olika. Somliga har väldigt bråttom.

#3
2012-07-06 23:28

Jag tror att vi blivit bortskämda med stora motorer med onödigt stor effekt.
Det är ytterst sällan jag använder de 200hk jag har och om man tänker efter behövs de ännu mer sällan.
Jag tror att man bör vänja sig vid mindre bilar och mindre motorer, det är nog det som kommer att gälla under många år .

#4
2012-07-07 01:50

Ända in på 70-talet var 0 - 100 på 10 sekunder en klart bra tid. 15 sekunder var mer normalt. Nu tycker man att de nya småbilarnas 15 sekunder verkar trött.
Men saabnisse har rätt. Om man kör om med de fria avstånd de flesta faktiskt gör, så räcker prestandan till.
Om man verkligen vill utnyttja den korta omkörningssträckan en del bilar faktiskt klarar, så lever man verkligen farligt. Det är så pass svårt att avgöra hastigheter rakt framifrån och marginalerna är då för små för en säker bedömning.
Visst är det bra att ibland kunna accelerera för att reda ut en situation, men allra oftast funkar det bättre att bromsa.

0 - 100 på 10 sekunder känns och under fem sekunder så känns det smått omtumlande första gången. Men jag kan inte påstå att jag verkligen behöver en sån acceleration.

Den här Fiaten är kanske en bra bil med väl utnyttjade utrymmen.
Jag minns Fiat 600 Multipla, en 50-talsmodell. Det var en mini-MPV. Så liten den var så gick det att pressa in sex personer - utan skohorn.
Fiat 500L känns snarare som en sentida efterföljare till den.
Försöken att få den att påminna om 500 utan att lyckas känns bara så fel.

#5
mcregor
2012-07-07 07:30

Håller med er helt om att många, och inte minst motorjournalister, blivit väldigt prestandafixerade även när det gäller våra vardagsbilar. För oss som varit med ett tag (läs 60-70-talen) så inser vi att i princip alla nya bilar idag har fullt tillräckliga prestanda (acceleration främst) om vi skall vara ärliga.
Man måste bara inse att det inte är någon mänsklig rättighet att kunna köra om överallt utan att man får avvakta till dess omständigheterna är de rätta. Men en viss tillnyktring har möjligen skett eftersom det numera t ex säljs V70 med motoreffekter strax över 100 hk. Sen är frågan om detta bara är en tillfällighet till dess fabrikanterna lyckats pressa in högre effekter inom "miljöbils-definitionen".

#6
2012-07-07 08:03

Verkar jättetrevlig. Men vågar man lita på den italienska kvaliteten? Jag hade en italiensk tvättmaskin på den gyllene tid när jag fortfarande bodde i Sverige. Den höll i sex månader!

#7
2012-07-07 11:28

@ Peter:

Vanliga 500:an som den här baseras på är enligt rapporter i det närmaste helt problemfri så denna är säkert minst lika bra.

Fiat är numer ett kvalitetsmärke. Synd bara att vi här uppe i Norden inte fattat det ännu.

Hur otroligt usla var inte de första Hyundai modellerna som såldes här, (Pony t ex),? Ändå anses koreanerna idag vara av samma kvalitet som japsen..Märkligt!

#8
2012-07-07 14:58

Ja Rålle, det tar tid att bygga upp ett kvalitetsrykte, men ofta är det enkelt att snabbt förstöra det.
Tänk bara på Opel som fortfarande helt orättfärdigt dras med rykte om att vara rosthögar.
Och det är ju i högsta grad detsamma med Fiat tillsammans med allt strul med importörer och återförsäljare genom åren.
Här har man ett jättejobb!

#9
2012-07-08 01:54

Svårt att tro annat än att den kommer att upplevas som gravt undermotoriserad. Den är stor -bredare och högre än Golf Plus och t o m högre (166 cm) än Renault Scenic. Vanlig Fiat 500 väger drygt 1050 kg, En Golf plus väger 1300. Den här väger knappast mindre än 1250 kg. 0-100 borde ta 12-13 sek. Senaste Multiplan hade en formgivning som var mycket mer personlig och egensinnig än den här, som ser proper och litet småtråkig ut, inte lika näpen som en vanlig 500. Få se hur den är i verkligheten.Jag tror att det är en blunder att gömma undan flexbilarna genom att ordna in dem i andra modellserier, jämför VW Golf plus som lever ett undanskymt liv jämfört med Ford C och B-max, Toyota Verso med flera. Kvalité - min Fiat Tipo körde jag 12000 mil med enda reparation att smörja växelspakmekanismen, när växlarna började hoppa ur. Den bästa bil jag någonsin haft. Detaljkvaliten på plastdelarna i inredning och baklyktor var bedrövlig, men höll gjorde bilen

#10
2012-07-08 12:11

Kommentatorerna i tråden gör misstaget att tro att den 2 cylindriga twin-air turbo är en vanlig bensinmotor med samma brister som klent bottendrag som andra bensinmotorer. Men denna motor har bra bottendrag a'la en diesel. Sen gör kommentatorerna i tråden ett annat misstag - nämligen att jämföra motorn med den som sitter i vanliga 500:an och tro att det är samma i 500 L, jag tänker närmast på kommentarer som "motorn gör säkert bra jobb i 500:an men..". Alltså, den version som sitter i 500 L är en annan version än den twin air turbo som sitter i vanliga 500:an. Det är ett misstag att tro att det är precis samma motor. Den som sitter i 500 L har både fler hästkrafter (20 extra hästkrafter!) och ett kraftigare vridmoment. Den räcker till mer än väl. Jämför den gärna med Fords 3-cylindriga 1,0 litare på 105 hästar för Focus kombi. Den är inte lättare än 500L och motorn räcker till där. "Gravt undermotoriserad"? Knappast! Det är en bra vardagsmotor för mogna människor.

Det är inte helt korrekt att säga att 500 L delar plattform med Punton. Punton har en enklare och mindre plattform (som även delas med Opel Corsa). 500 L delar plattform med Fiat Linea och Opel Meriva (Opels lilla familjebuss). Detta är en längre och bredare plattform än den som används till Punton, och som även är mer förstärkt. Versionen i 500 L är den senaste versionen av denna plattform.

Opel Meriva är alltså ett närmare syskon till Fiat 500 L än Punton är.

För den som inte vet - för några år sedan så samarbetade Fiat och GM med varandra, där Fiat utvecklade plattformarna för de mindre till mellanstora modellerna - och dessa används fortfarande av GM och Fiat.

Kvalitetsmässigt så tillhör Fiat idag de bättre europeiska tillverkarna. Jag förstår inte jämförelsen med italienska tvättmaskiner. 500 L ska dessutom tillverkas i Serbien i en renoverad fabrik med den senaste produktionsteknologin. Jag ser inget skäl till att tro att den skulle hålla dålig kvalitet. Titta på 500:an som håller hög kvalitet (och den tillverkas i Polen)- Fiat har bra hållbar mekanik och hållbara motorer idag.

Jag skulle tyckt om namnet 600 Multipla på denna, det hade känts mer rätt än 500:a. Men jag kan förstå Fiats önskan att 500:a ska vara en egen modellserie av lite speciella högkvalitativa premiummodeller. Som BMW förvaltar Mini-serien som består av flera modeller, eller Citroëns nya DS serie. "Fiat 500" är helt enkelt "Fiat premium".

#11
2012-07-08 12:24

En till sak vi bör komma ihåg, det är att i Sydeuropa och mellaneuropa så är det versionerna med svaga motorer som går bäst. Det är vi svenskar som vill ha de starkaste, biffigaste, största motorerna. Fiat har inte sin huvudmarknad i Sverige.

#12
2012-07-08 12:58

Det frågades efter vikten någonstans nedan... 500 L väger 1260 kg med 0,9 Twin Air Turbo motorn på 105 hästar och 145 i vridmoment. Den acc:ar 0-100 på 12,3 sekunder, toppfart 180 km/h och har ett CO2 utsläpp på låga 112 och drar 0,43 l/mil och klarar Euro 8 avgasspecifikationerna. Med dagens regler så blir den en miljöbil, men efter årsskiftet så är reglerna tuffare och bilarna måste klara 99 CO2.

Den mest intressanta versionen, tycker jag, är biogas-versionen som kommer nästa år. Fiat 500 L Natural Power. Det är en biogas-version av 0,9l twin-air turbon!

#13
2012-07-08 14:40

@ Raphael:

Jag känner väl till att det är 20 extra hästar i 500L-motorn. Likväl tycker jag att den är i klenaste laget till bilen. För målgruppen barnfamiljer t ex: Med två vuxna plus två mindre barn plus semesterpackning så upplevs den garanterat av flertalet som alltför klen.

1.4 T-Jet bensinaren på 120 hästar och mera vrid och 1.6 MJT-dieseln borde väl gå att pressa in?

#14
2012-07-08 17:15

Raphael, vi kanske ska ändra det till en gasversion som kommer nästa år.
Även om det vore trevligt om det vore en ren biogasbil kommer det att bli svårt att köra på det.
Det blir naturligtvis fordonsgas som gäller och det är ju en blandgas.
Men även om det vore ren naturgas som man kör på är det ju ändå en välgärning för miljön.

#15
2012-07-09 09:45

Rålle G - det är intressant att du redan har hunnit testa 500 L med en familj med två vuxna, två barn och semesterpackning eftersom du uttalar dig hur man kommer att uppleva bilen under de förhållandena. Betänk att maximala vridet är redan vid 2000 varv per minut (vanliga bensinmotorer brukar ha 3 500 och uppåt), vi talar alltså om en karaktäristik som påminner om dieselmotorer. Det ger bra dragkraft. Jag har själv en C3 Picasso med 110 hästars diesel och jag tycker bilen nästan är övermotoriserad, den räcker alltså väl till och blir över. Picasson med 90 hästars diesel är idealisk och den har jag också kört. 500 L är storleksmässigt i precis samma klass. Jag har även kört Renault Grand Modus med 100 hästars 1,2 liters turbo utan att uppleva den som gravt undermotoriserad. Och om Ford kan ha 100 hästar i sin 3-cylindriga motor i Focus och de räknar med att den blir den mest sålda, så tror jag - på goda grunder - att 105 hästarn i 500 L passar bilen alldeles förträffligt. Men jag känner till svenskens benägenhet att fnysa åt mindre motorer, det är en kulturell tradition vi har i Sverige att motorer ska vara stora och starka, och jag tror det kommer från att Sverige traditionellt sett är ett storbilsland med stora motorer. Arvet från Volvo 740 och Saab 9-5 sitter fortfarande tydligt i mångas gener och många har svårt att tänka på ett annat sätt. Jag kör då och då en Citroën C1 med 68 hästars tre-pip och den är långsammare än tekniska specifikationerna för 500 L, och jag tycker inte den är undermotoriserad alls utan jag hänger mer än väl med i trafikrytmen.

Saabnisse - gasversionen kan köras på biogas, blandgas eller fordonsgas. Det beror på vad som finns i pumparna. Naturgas och fordonsgas (mix av biogas och naturgas) är vanligast i västra Sverige, medan i östra Sverige har man en ökad andel av biogas. Det är olika leverantörer helt enkelt. 500 L klarar utmärkt väl av att köras på ren biogas, för det klarar Fiats andra natural power bilar och jag ser ingen anledning att tro att 500 L skulle vara sämre i det avseendet. Fiat har lång erfarenhet av bilar som kör på metangas.

#16
2012-07-09 10:28

@ Raphael:

Byt ut "tycker" i mitt inlägg mot "tror"! Jag har naturligtvis inte kört 500L men när jag ser vad den väger kontra de motorer som erbjuds blir jag tveksam.

Jag tycker inte heller att såna här bilar behöver 200hk men lite starkare alternativ skulle också behövas.

För dig så räcker säkert 105-hästarn men varför skulle mina behov vara exakt likadana?

#17
2012-07-09 11:09

Rålle G - Jag har kört min C3 Picasso fullpackad många gånger utan problem och den har bara 5 hästar mer, och som sagt - jag upplever den närmast övermotoriserad jämfört med den fina 90 hästars motorn. Jag uttrycker mig alltså utifrån egen erfarenhet av fullpackade små minibussar med två vuxna, två barn, hund och massa grejjer och med motorer på 90 - 110 hästar. Därför anser jag att "gravt undermotoriserad" vara en extrem överdrift. 0 - 100 på 12 sekunder var sportbilsprestanda för 20 år sedan, det var vad GTI-bilar och prestandaversioner hade. Jag tror faktiskt ingen människa "behöver" ett fordon som är snabbare än så. Ser vi till utsläpp och miljö så behöver vi gå ner i motorstorlek och gå ner i fart och gå ner i hästkrafter och gå ner i utsläpp. Jag ser som sagt fram emot Natural Power versionen av 0,9 l twin air turbo, och den lär knappast få fler hästkrafter.

Dock kommer Fiat stoppa i mer kraftiga motorer år 2013 i 500 L, under våren kommer en 1,6 liters MJT diesel och även en större bensinare så även svensken som "behöver" sportbilsprestanda kan få sina djupa grundläggande mänskliga behov tillgodosedda. Men Fiat räknar med att 0,9 twin air turbo på 105 hästar och dieseln på 86 hästar blir volymmodellerna som kommer att säljas mest.

#18
2012-07-09 12:41

@ Raphael:

Som sagt så moraliserar jag inte över andras, (inklusive dina), uppfattningar om tillräcklig prestanda. "Gravt undermotoriserad" var inte mina ord heller för den delen.

Jag tycker inte som du och jag har precis lika rätt. Eller fel. Det du tycker är tillräckligt kanske jag tycker är lite väl klent. Vi har olika preferenser vilket borde vara rätt enkelt att acceptera eller hävdar du att alla ska tycka likadant som du?

Men hur som helst är det kul att höra att den kommer med 1.6 MJT längre fram. Kan bli min nästa bil!

#19
2012-07-09 13:56

Rålle G - för mig är det inte en fråga om moral så jag förstår inte varför du tar upp att moralisera. Och jag har heller inte hävdat någonstans att alla måste tycka som jag. Det jag gör är att jag för fram min åsikt, du visar att du inte klarar av min åsikt och du visar att du tycker att alla måste tycka som du när du skriver "moralisera" bara för att jag har en annan åsikt. Och jag anser fortfarande att ingen människa verkligen "behöver" sportbilsprestanda i en minibuss av minsta storleken. Det är en åsikt som jag anser att jag har rätt att få ha, eller menar du att jag inte får tycka som jag gör bara för att jag inte tycker som du? Varför klarar du inte av att jag har en annan åsikt än vad du har?

#20
2012-07-09 14:02

En viktig skillnad mellan dig och mig Rålle G, det är att jag faktiskt har personlig erfarenhet av minibussar i minsta storleken med motorer på 90 - 110 hästar (inte minst därför att det är vad jag kör till vardags) och fullpackat med två vuxna, två bar, hund och diverse packning. Jag uttrycker mig alltså utifrån min egen personliga erfarenhet av den biltyp och den storlek och den vikt och den motorstorlek och hästkraftsantal som faktiskt Fiat 500 L tillhör. Jag anser att min åsikt därför har en viss tyngd i sammanhanget.

Förresten så har 1,6 MJT:n också 105 hästar..

#21
2012-07-09 14:36

Läs mina inlägg en gång till och återkom gärna med var jag skriver att du har fel och inte får uttrycka dina åsikter.

Du förstår tydligen inte att JAG tycker att nämnda motorer förmodligen är lite klena för MINA behov men jag påstår INGENSTANS att du har fel i dina åsikter. Om 105 hk Twinair är tillräckligt för dig så är det ju jättebra - du sparar pengar i inköpspris och bränslekostnader. För MIG är den förmodligen för svag.

Och jo, du moraliserar när du skriver att Twinair-motorn är "en bra vardagsmotor för mogna människor" och när du raljerar om "sportbilsprestanda". Slutsatsen då är ju att om man tycker att den inte räcker till så då är man omogen?

Sluttramsat nu och tillbaks ut i solen!

#22
2012-07-09 14:41

Jag har kört C3 Picasso. Jättetrevlig bil men med bensinaren så upplevde jag den klen, (visserligen var den splitt ny och kanske inte hade "släppt" ännu.

Med dieseln var den betydligt trevligare med bra vrid och tillräcklig prestanda. Om 1.3 MJT i 500L känns lika stark är det jättebra men jag tvivlar..

1.6:an har mera vrid vilket är det som betyder nåt.

#24
Roy och Unos bilservice
2012-07-11 22:29

Snygg, trevlig och med charm i designen! Bra jobbat ännu en gång Fiat. och så den charmiga motorn, måst provlyssna i verkligheten.

Men håller bilen Toyotakvalitet? Nej,!

#25
2012-07-18 16:36

Inget fel på Fiats kvalitet
Det är märkvärdigt hur de negativa synpunkterna om Fiat bitit sig fast bland svenska motorintresserade och motorjournalister.
I provkörningen av Fiat 500L heter det: "– Jag blev faktiskt lite förvånad över hur praktisk och flexibel den här bilen ändå är. Punto är ju knappast någon familjebil av rang".
Den Punto som avses hette vid lanseringen Fiat Grande Punto. Den kom 2006 och fick lysande omdömen, bland annat i test i Vi Bilägare. Den betecknades som säker, rymlig och med komfortabla säten. Det blev under en tid Europas mest sålda personbil, den såldes i Tyskland mer än VW Polo. Och när den nya Polon kom hade den samma form och storlek som Punto.
Fiat har sedan länge bedrivit ett bra kvalitetsarbete, såvitt man kan se skiljer inget i detta avseende mellan Fiats bilar och tyska, japanska eller koreanska bilar i samma klass. Vilket också kan ses i Svensk Bilprovnigns rapporter.
Själv har jag tre bilar från Fiat. Två av dem är fem år gamla, jag känner dem som robusta, pålitliga och billiga i service och underhåll. Dessutom bekväma för en lång man, jag mäter 198 cm i strumplästen.
Själv är jag gammal motorjournalist (bl a Teknikens Värld och Allt om Bilen 1961 - 1963)

John Murray

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.