Nästa artikel
Fiat 500 kan få fem dörrar
Nyheter

Fiat 500 kan få fem dörrar

Publicerad 30 december 2013 (uppdaterad 30 december 2013)
Fiat planerar en femdörrarsversion av 500, den åttonde modellen i serien. Bilen ska ersätta utgående Fiat Punto.

Det är Auto Express som har nosat reda på uppgifterna som gör gällande att Fiat Punto ska ersättas av en 500 med fem dörrar. Det skulle vara ytterligare ett steg i den långsiktiga planen från Fiats sida – att alla eller nästan alla modeller ska ingå i serierna 500 och Panda.

Fiat 500 med fem dörrar skulle i så fall lanseras 2015, eftersom suv-liknande 500X redan är planerad till 2014 och Fiat inte ska lansera för många nya bilar på en gång.

Fiat 500 med fem dörrar ska dock inte byggas på samma plattform som övriga 500, utan ska likt 500L bygga på en modifierad version av Fiat Puntos plattform. Dock ska Fiatkunderna känna igen den som en 500 på retrodesignen.

Än så länge är modellen dock allt annat än officiell. Dock väntas den få samma motoralternativ som andra modeller i 500-serien.

Diskutera: Hur ser du på en femdörrars Fiat 500?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-30 16:48
Raphael

Ända sedan Fiat lanserade sina planer på att kommande modeller ska ingå i 500 eller Panda-serien, så har det varit klart att Punto / Grande Punto / Punto Evo ersätts av en bil i 500-serien. Så detta är alltså inga nya nyheter eller ens nya spekulationer. Det är officiell information från Fiat att det inte kommer en ny Punto, och det är även information från Fiat att det inte kommer en ny Bravo. Utan vad som kommer är nya modeller i 500 och Panda-serien.

Men, det är inte en 5-dörrars Fiat 500 - om man med det menar en 5-dörrars av nuvarande 500-modellen. Det blir en 5-dörrars i en storlek som är något större än dagens Punto. Den kommer ha flera designmässiga likheter med 500 L, både exteriört och interiört.

Det arbetas även på en större Panda cross-over, spekulativt kallad för Panda XL, som kan komma att bli ersättaren för Bravon.

500 och Panda-märkena riktar sig mot olika målgrupper, där 500-programmet blir en dyrare serie och Panda-programmet är mer funkisbetonad design till lägre priser.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-30 16:54
Gäst (ej verifierad)

Är väl ingen nyhet direkt men modellen brådskar då Punton säljer allt mindre nu.

Kan man behålla originalets charm fast i ett större format med fyra dörrar så har man nog en vinnare. 500L och Living säljer trots det diskutabla utseendet hyggligt så förutsättningarna finns.

#3 • Uppdaterat: 2013-12-30 18:35
Claes T (ej verifierad)

Kan nog bli en succe! Dagens Punto känns lite för liten. Fiat borde även ta sig en funderare på kvaliten. Charm och design är mycket men lååååångt ifrån viktigast. En större 500 med en smattrande TwinAir under huven skulle dock nästan kunna locka mig som andrabil.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-31 10:23
Havsfidran

Raphael. Jag tycker concept bilden på Panda XL ser riktigt cool ut. Men jag akulle inte tacka nej till en liten Panda 4x4 heller.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-31 11:18
Raphael

Ja Rålle, 500 L är en succé i Europa och var under första halvåret 2013 Europas mest sålda minibuss i B-segmentet, tätt följd av Ford B-Max och Citroën C3 Picasso. Största marknader för 500 L är sydeuropa, den gick faktiskt riktigt bra i Frankrike trots stark inhemsk konkurrent (500 L), men lustigt nog svarade Citroën med att C3 Picasso gick riktigt bra i Italien (tack vare en aggressiv marknadsföring och kampanj för att mota hotet från 500 L) så det var lite av ombytta roller faktiskt. :) Vilket dödar myten om att fransmän alltid kör franskt och att italienare alltid kör italienskt. 500 L har även lyckats bra i Benelux-länderna. Sorgemarknaderna är ju de nordiska marknaderna som närmast uteslutande köper B-Max när det gäller minsta minibuss-klassen.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-31 11:23
Raphael

Puntos efterföljare har dröjt på grund av den europeiska marknadssituationen där framförallt de sydeuropeiska länderna (Fiats största marknader) går uselt. Men Fiat står inte stilla. Fabrikerna i Italien har uppdaterats med senaste teknik och kvalitetskontroll. Fiat gör bra bilar, ja även kvalitetsmässigt - 500:an har visat sig vara en modell av riktigt hög kvalitet. Det som Fiat lider av i Sverige är ett bristande återförsäljarnät och få verkstäder, Fiat säljs och servas av multi-handlare och inte av specifika märkesspecialister. Men det är få säljare som vågar satsa italienskt i Sverige tyvärr. Men i takt med att Fiats utbud växer och det kommer nya modeller så ökar också intresset för Fiat. Dock har 500 L floppat i Sverige, vilket jag tycker är synd. Bästa modellen är ju med 105 hästars dieseln, den är riktigt bra!

#7 • Uppdaterat: 2013-12-31 11:27
Raphael

Vi får se hur väl det fungerar att kalla alla för 500 eller Panda. Jag tycker att 500 L borde ha kallats för Fiat 600 och Living-modellen borde ha kallats för Fiat 600 Multipla. Det vore helt i linje med Fiats tidigare historia. Och då hade man kunnat kalla Punto-efterföljaren för 500 L... Eller 500 Grande eller 500 Maxi.

Men Panda som namn på funkisbilar, det tror jag på, det är charm. En Panda XL som en förstorad Panda 4x4 ja varför inte? Det skulle kunna vara en intressant utmanare i det något större cross-over segmentet och ha en robust stil.

500 X blir ju mer för stilare...

#8 • Uppdaterat: 2013-12-31 11:29
saabnisse

Det är väl inte underligt att italienska bilar undviks i Norden och speciellt i Sverige.
De har ju skaffat sig ett, i vissa fall kanske oförtjänt, dåligt rykte vad gäller rostbeständighet och tillförlitlighet.
Lägg till det en genom åren minst sagt svajande agentur och diffusa återförsäljare så blir väl ingen förvånad.
Får man ordning på representationen så kommer säkert försäljningen att öka.
När det gäller franska bilar har väl auktorisationen varit betydligt mer stabil, men även här har man ett i vissa fall tvivelaktigt rykte att jobba bort.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-31 12:09
Gäst (ej verifierad)

Agenturerna har ju varit den största enskilda orsaken till italienarnas kräftgång i Sverige. Men nu har iaf det sensationella inträffat att två stycken ÅF i höst tillkommit i mitt närområde i norra Norrland; Umeå och Luleå för första gången på minst tio år. VAG- och Volvo-handlarna ryktas vara vettskrämda ; )

#a • Uppdaterat: 2013-12-31 12:26
Raphael

Sedan flera år tillbaks ägs Fiat agenturen i Sverige av Fiat själva, genom Fiats dotterbolag i Danmark. I Norge är det dock ett annat företag än Fiat som äger den norska agenturen. Fiat har sitt reservdelslager i Danmark. Chefen för Fiat Sverige är italienare, men marknadsansvarige är svensk. Ironiskt nog sålde Fiat sin svenska agentur på grund av att den svenska marknaden gick för dåligt, men sedan några tillbaks bestämde de sig för att göra en ny satsning. Och anledningen tror jag är att de hoppas kunna sälja de dyrare varianterna i Sverige och då tjänar de mer pengar än på lågprisprodukterna. Fiat 500 har blivit en populär nischprodukt i svenska storstäder, i både Stockholm och Göteborg finns en hel drös tycker jag mig ha sett när jag har besökt dessa städer. Ser iaf flera 500.s varje gång jag är där. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.