Nästa artikel
Ferraris nya superbil slutsåld
Genève 2013

Ferraris nya superbil slutsåld

Publicerad 6 mars 2013 (uppdaterad 6 mars 2013)
Här är Ferraris nya superbil – 963 hästkrafter starka LaFerrari. Trots priset över tio miljoner kronor är bilen redan slutsåld.

Av alla märken på bilsalongen i Genève orsakade Ferrari mest trängsel och uppståndelse. Den italienska tillverkaren premiärvisade LaFerrari – ersättaren till Ferrari Enzo, bilen som ska leverera allt Ferrari står för, Ferrarin med stort F.

LaFerrari kan vara det närmaste man kommer en Formel 1-bil för gatbruk. Drivlinan har utvecklats i samarbete med Ferraris F1-stall och från racingbilarna har man bland annat hämtat den sjustegade dubbelkopplingslådan samt ett system för bromskraftsåtervinning (KERS).

Förutom en mittmonterad V12-motor som utvecklar 800 hästkrafter är LaFerrari också försedd med en elmotor som tillför ytterligare 163 hästar. Prestandan blir förstås svindlande. Enligt Ferrari ska accelerationen från stillastående till 100 km/tim blåsas av på mindre än tre sekunder.

För att värna om bilens exklusivitet har Ferrari beslutat att endast tillverka 499 exemplar, men den som är intresserad behöver inte göra sig besvär. Den över tio miljoner kronor dyra bilen är nämligen redan slutsåld.

Diskutera: Vad tycker du om La Ferrari?

Testförarnas kommentarer

En förstaplats i Car of the Year 2020 förpliktigar och Peugeot 208 blir snabbt min favorit bakom den lilla ratten. Bilen upplevs som rymlig och behagligt tyst från förarplats. Åttastegad automatlåda tillsammans med en bottenstark motor ger trivsamma köregenskaper och trions bästa åkkomfort. En jämförelse med 80-talets körglada 205 GTI är inte helt otänkbar. Men visst borde en ny bil 2020 ha fem stjärnor i Euro NCAP och ett bätrre rostskydd.

Klas Skarin, testförare

Om Mazda haft mer ork i motorn, lägre ljudnivå och ett lägre pris vore den ett alternativ, nu är den min trea. Åkkomfort är viktigt för mig så Peugeot vore mitt val om inte för priset, det trånga baksätet och den vimsiga, åldrade medieanläggningen. Årets Bil? Inte för mig. Renault kunda ha lite smidigare motor och växellåda men helheten är ändå bäst. En mogen och nonsensfri småbil med bra ekonomi och utrymmen, trevlig klädsel (!) och tillräcklig åkkomfort.

Calle Carlquist, testledare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-07 10:52
Gäst (ej verifierad)

Väldigt skeptisk till namnet. Låter som en pizza...

Sen är inte designen så dramatisk som man önskat. Enzo med sina skarpare linjer var snyggare. Men nog skulle jag vilja ha en iaf!

Skulle vara kul att skrämma en och annan miljöpartist i nån Prius från vettet med ylet från tolvan på toppvarv!

#2 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:59
däckoscar

Bilen är slutsåld!! Jäklar då hann man inte med den här gången heller.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-07 15:01
Raphael

Detta visar att när det gäller bilar så finns det alltid de som har pengar att satsa på speciella alternativ - trots att bilbranschen i övrigt går kräftgång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.