Nästa artikel
Ferrari vann Årets Motor
Nyheter

Ferrari vann Årets Motor

Publicerad 2 juni 2016 (uppdaterad 2 juni 2016)
Ferrari 488 GTB och GTB Spider har den prisbelönta motorn.
Det italienska märket med den stegrande hästen har vunnit internationellt motorpris för V8:an i 488 GTB och GTB Spider.
Det är inte bara årets bil i diverse kategorier som utses i bilvärlden. Även motorn är nog så viktig för att få tävla om ett eget pris. Och när Engine of the Year 2016 gick av stapeln nyligen var det Ferrari som vann med sin 488, en 3,9 liters V8 som ger 670 hästkrafter och ett vridmoment på 760 Newtonmeter. Den sitter i 488 GTB och GTB Spider.

– Den innebär ett enormt steg framåt för turboladdade motorer när det gäller effektivitet, prestanda och flexibilitet. Det är verkligen den bästa motorn som görs idag och den kommer för alltid att kommas ihåg som en av de bästa genom tiderna, säger Graham Johnson som sitter i styrelsen för International Engine of the Year Awards.

Motorn kammade även hem vinsten i tre andra kategorier: årets nya motor, årets prestandamotor och årets motor 3-4 liter. Se alla vinnare i faktarutan.
Årets motor-priset har anordnats årligen av brittiska UKIP sedan 1999 och i juryn sitter över 60 motorjournalister från olika länder.

Diskutera: Vad tycker du om vinnarna?
Engine of the Year 2016 – alla vinnare:

Årets motor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Volym upp till 1 liter: Ford 1,0 EcoBoost 3-cylindrig.
Volym mellan 1,0 och 1,4 liter: PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo.
Volym mellan 1,4 och 1,8 liter: BMW i8 1,5 3-cylindrig el/bensinhybrid.
Volym mellan 1,8 och 2,0 liter: Mercedes-AMG 2,0 turbo.
Volym mellan 2,0 och 2,5 liter: Audi 2,5 turbo 5-cylindrig.
Volym mellan 2,5 och 3,0 liter: Porsche 3,0 turbo 6-cylindrig.
Volym mellan 3,0 och 4,0 liter: Ferrari 3,9 turbo V8.
Volym över 4,0 liter: Ferrari 6,3 V12.
Årets miljömotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X.
Årets nya motor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9 turbo V8.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-02 09:13
Simon no1

Ooops! Kul med dessa motorer men miljötänk verkar inte ha någon större plats hos International Engine of the Year Awards. :)

#2 • Uppdaterat: 2016-06-02 09:21
Hackenbush

Här är det nog inte så mycket miljösnack nej men att premiera teknik/utveckling är inte fel.
Att få ut 670 hästkrafter ur en 3,9 liters V8 är inte illa.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-02 09:35
Vidstige

Lite konstigt att större bensinmotorer vinner pris när EU närmast dödförklarat såna motorer pga CO2.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-02 11:26
Simon no1

Hacken, det är så klart bra att teknik premieras, men garagekillar plockar i Sverige ut över 1000 hkr på drivhjulen ur en 3,0 liters motor utan större problem, jag hade nog varit mer imponerad av en 1,3 litersmotor på 180 hkr och en förbrukning under halvlitern än en stor V8 eller V12 även om det är imponerande motorer

https://www.youtube.com/watch?v=cRPQaYbJUfM

#5 • Uppdaterat: 2016-06-02 19:39
snabb95

Ganska fantastiskt av alla (åtta) motorer som fått första pris är alla bensinmotorer.
Inte en enda dieselmotor! Är det en ny trend som visar att dieseln nått vägs ände?

#6 • Uppdaterat: 2016-06-08 12:45
DasAutos

@Simon no1 - Det handlar inte om hur mycket de kan pressa ut ur motorn. Du tror väl inte att ferrari inte vet hur man gör det? Det handlar om att få ut så mycket hästar som möjligt för att bli så bra som möjligt i det segment man konkurrerar i. Samt att motorn skall hålla. Och ha en acceptabel förbrukning, samt att bli godkända i utsläpp och whatnot. Har åkt i en del supertrimmade BMW och Volvobilar med över 1000hk. Det är inte direkt några bilar jag hade litat på att köra ner till medelhavet med.

Kolla bara på BMW M5 och Audi RS6, de hamnar nästan alltid på ungefär samma siffror i Hästar/vridmoment. Det är ju inte direkt så att de inte har kunskapen till att dra ut 200-300 hk till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.