Bild
Nästa artikel

Ferrari fortsätter regera i Årets Motor

Nyheter

Bästa motorn är fortfarande den som sitter i Ferrari 488. Men Volkswagen vinner i minsta motorklassen.

Läget är tämligen oförändrat i listan över 2018 års bästa motorer. Ferraris 3,9-liters V8 med biturbo faller fortfaranade jurymedlemmarna i smaken. Motorn, som sitter i Ferrari 488 GTB, 488 Spider och 488 Pista, vann huvudkategorin och segrade också i kategorin prestandamotor och kategorin cylindervolym på mellan 3 och 4 liter. 
– Utan tvekan har vi ett ingenjörsmästerverk från Ferrari. Ingen turbolagg, vacker leverans, råa känslor, ett rasande vrål och så mycket kraft – denna Ferrari V8 är ett konstverk, säger Dean Slavnich som sitter i styrelsen för Årets Motor. 

 

Ferraris 3,9-liters V8 med biturbo.

Tesla prisas även i år för sin drivlina och vinner kategorierna miljömotor och helelektriska drivlina. 
– Tesla är år efter år fortfarande . Jättebra värmehantering, nästan noll långsiktig batteriförsämring och några av de bästa effektivitetspoängen i branschen, säger jurymedlemmen  Jason Cammisa från USA. 
 

Tesla Model S.

En nyhet i år är att Volkswagen vann klassen för de allra minsta motorerna, under en liter. Vinsten har tidigare gått till Fords trecylindriga Ecoboost, men i år övertogs den av trecylindriga bensinmotorn 1,0 TSI som bland kan fås i Volkswagen Golf, Polo, T-Roc Audi A1, Q2, Seat Ibiza, Arona och Skoda Karoq.  
 

Skoda Karoq.

Årets nykomling blev Ferraris 6,5 liters V12 som sitter i 812 Superfast. Den vann också kategorin största motorvolym, alltså över 4 liter. 
 

Ferrari 812 Superfast.

I år är tjugonde omgången som Årets Motor utses. Tävlingen anordnas av tidskriften Engine Technology International och juryn består av 68 motorjournalister från 31 länder världen över. För att kvalificera sig som tävlingskandidat måste motorn ha börjat säljas i en personbil i minst ett land från och med juni 2018.  

Diskutera: Vad tycker du om vinnarna?

Engine of the Year 2018 – alla vinnare:

Årets motor: Ferrari 3,9 turbo V8 (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Volym upp till 1 liter: Volkswagen 1,0 TSI 3-cylindrig ((Volkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq).
Volym 1,0-1,4 liter: PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo, 3-cylindrig (Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X).
Volym 1,4-1,8 liter: BMW i8 1,5 3-cylindrig el/bensinhybrid.
Volym 1,8-2,0 liter: Porsche 2,0 turbo (718 Boxster, 718 Cayman).
Volym 2,0-2,5 liter: Audi 2,5 turbo 5-cylindrig (RS3, TT RS, RS Q3).
Volym 2,5-3,0 liter: Porsche 3,0 turbo 6-cylindrig (911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS). 
Volym 3,0-4,0 liter: Ferrari 3,9 turbo V8 (Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Volym över 4,0 liter: Ferrari 6,3 V12 (812 Superfast).
Årets elmotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X/ Model 3.
Årets miljömotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X/ Model 3.
Årets nya motor: Ferrari 6,5 V12 (812 Superfast). 
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9 turbo V8 (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).

 

Kommentarer

#1
2018-06-07 09:25

Finns inte den där 1.0TSI i Octavia också? Har hört nåt rykte om såna bilar.

#2
2018-06-07 09:52

Inte i min, där sitter en 1.4 ..men mso har väl en sådan trepipig i sin Octavia. Jag bara sett video på Youtube, rätt rolig video .. https://youtu.be/JXrjpWZFpiQ

#3
2018-06-07 16:43

Klart att Ford inte kunde få pris för sin 3-pip för 4:e eller 5:e året i rad, det är väl i det perspektivet man ska se utmärkelsen till vw. Förutom 2-taktarna på 40, 50, 60-talen var väl Daihatsu tidiga med 3-pip och fyrtakt.

#4
2018-06-07 17:40

Vem f*n bryr sej om VW!? PSA vann för fjärde gången i rad klassen "volym 1,0-1,4 liter"! VW behöver inte mera reklam tack! Dom klarar det själva med all sin fusk som tyvärr är reklam i verkligheten (ja, vi människor är "idioter")...
;)

#5
2018-06-07 17:45

PSA visar med sin motor att även en blind höna kan hitta nåt korn ibland ;-)

#6
2018-06-07 23:32

Ja, om man nu känner att man behöver mäta k-k så rekommenderar jag att Peugo kikar på resultaten så ser man att VAG har i princip minst en motor med och utmanar i varje klass. PSA lyser med sin frånvaro...

#7
2018-07-11 17:15

Jag skulle vilja se årets snygghetspris delas ut till nya bilar, och komfortpris. Jag skulle då gärna vara domare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.