Nästa artikel
Fem klassiska cabbar för sommaren
Köpguide

Fem klassiska cabbar för sommaren

Publicerad 16 juli 2013 (uppdaterad 17 juli 2013)
När asfalten är bar och solen är rar så kan det ju vara kul att ha en extrabil för nöjeskörning. Här hittar du tips på fem begagnade sådana.

Många håller nog med om att det skulle vara trevligt att vid sidan av bruksfordonet ha en till bil för speciella tillfällen. Den där sommarbilen som man rullar ut ur garaget då löven på träden blivit gröna och gruset har sopats bort från gatorna.

Vad är då mer lämpligt, både för nöjets, plånbokens och de ljumma sommarvindarnas skull, än en äldre cabriolet? Om du inte redan äger en sådan följer här några tips på lämpliga cabbar att försöka hitta på begagnatmarknaden.

Med hjälp av Vi Bilägares systertidning Klassiker har vi valt ut fem bilar, tillverkade på 60- 70- och 80-talen, med priser som börjar runt 50 000 kr.

MGB Tourer, 1963
Nypris då: 15 259 kr
Pris nu: Beror på skick
Motor: Rak 4-cylindrig, 98 hk
”Tillgänglig, robust och lätt att meka med”
Läs mer om bilen på Klassikers hemsida

Fiat 124 Spider 1800, 1974
Pris nu: 50 000 kr och uppåt
Motor: Rak 4-cylindrig, 118 hk
”Rymlig för att vara en cab, men ovanlig i Sverige”
Läs mer om bilen på Klassikers hemsida

Saab 900 Cabriolet, 1987
Nypris då: 210 000 kr
Pris nu: 50 000-100 000 kr
Motor: Rak 4-cylindrig, 175 hk
”Stil, prestanda, sällsynthet och användbarhet”
Läs mer om bilen på Klassikers hemsida

BMW 325i Cabriolet, 1988
Nypris då: 229 900 kr
Pris nu: 50 000-100 000 kr
Motor: Rak 6-cylindrig, 170 hk
”Snart går priserna upp så passa på nu”
Läs mer om bilen på Klassikers hemsida

Alfa Romeo Spider 2,0, 1988
Nypris då: 143 500 kr
Pris nu: ca 50 000 kr
Motor: Rak 4-cylindrig, 116 hk
”Drömmen om en italiensk sportbil börjar vid 50 000 kr”
Läs mer om bilen på Klassikers hemsida

Diskutera: Vad tycker du om dessa bilar? Tips på fler cabbar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-16 16:43
Hackenbush

Alfa Spider och Bmw 325 är favoriterna

#2 • Uppdaterat: 2013-07-17 08:29
Lars-Eric

Att favoriten är en MGB håller väl alla med om, något annat vore helt enkelt konstigt!

#3 • Uppdaterat: 2013-07-17 09:12
Mistro

Det är väl bara plånboken som styr men jag tycker att en Golf,205:a eller en Escort ger mycket sommarkänslor för pengarna.
Ett par årsmodeller upp så hittar man en riktig bra cab i Miatan för ett par tiotusenlappar till.
Med en än större budget är det ju inget fel med lite prestanda heller och då finns det ju också massor att välja på,så varför inte en Mustang,Corvette,Rx7 mfl ?

Sen är det ju också alltid något med gamla Mercor som lockar mig som dagens bilar inte kan förmå på samma vis:
http://www.blocket.se/ostergotland/Mb_350_sl__74_47840526.htm?ca=23_15&w=3

#4 • Uppdaterat: 2013-07-17 14:14
Peter i Sydney

Man kan inte lägga ner hur mycket som hellst på en hobbybil. Det mest prisvärda man kan hitta är nog Honda S2000. Av någon anledning har den ett mycket sämre andrahandsvärde än Mazda Miata. En MGB är nog jättekul om man vill meka och inte köra så mycket.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-18 09:00
Henrik_gbg

Alfa Spidern alla dagar i veckan, antingen en rundhäck eller sista årsmodellen.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-20 19:42
Hälsingen

Peter i Sydney! Märklig kommentar! Klart man får skruva med en bil som är 40-50 år gammal, vilket är fallet med MGB-men desto mer känsla. På samma sätt är det fanimig roligare att köra en Ford modell A från 1930 än en ny Ford Mondeo, men man får skruva mer med A-Forden.... Men det är det nog värt. Låter som att du är en slitochsläng-individ. Själv gillar jag både moderna vagnar och veteraner. Dock saknas den mest klassiska cabben i bilhistorien; samma bil som av världens biljournalister utsågs till det förra årtusendets bil nummer 1= Jaguar E-Type.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-21 13:48
Peter i Sydney

Inte alls märklig kommentar. Det är helt riktigt att om man skaffar sig en veteranbil måste man räkna med att skruva och fixa ganska mycket. Om man däremot skaffar en bil som är nyare än 10 år så är den säkert mycket driftsäkrare och man kan glida runt i solskenet med nedfälld cab istället. Det är ju upp till var och en vad man föredrar. Personligen väljer jag det senare alternativet.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-21 20:51
Hälsingen

Peter i Sydney! Tråkigt för dig då med andra ord.... Detta då ingen bil i denna artikel är yngre än 25 år....

#9 • Uppdaterat: 2013-07-22 12:09
Roger Skagerström

Peter : Alltså köper man en Miata ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.