Bild
Nästa artikel
Donald Trump blir nöjd när biltillverkningen stannar inom USA:s gränser.

FCA stryker Trump medhårs

Nyheter

Liksom Ford meddelar Fiat Chrysler att det ska satsas mer på biltillverkningen i USA. Det gör tillträdande presidenten glad.

 

Nyligen berättade Ford att planerna på ytterligare en mexikansk bilfabrik skrotas, istället satsar de på att investera i fabriken i Michigan och skapa 700 jobbtillfällen. Huruvida det är ett försök att blidka nye presidenten Donald Trump, vars hot om att belägga bilar producerade utanför USA med extraskatt är inte bekräftat, men nu tar Fiat Chrysler en liknande väg.

Företaget har offentliggjort att det ska investeras en miljard dollar i bilfabrikerna i Ohio och Michigan, vilket ska skapa 2000 jobbtillfällen.

Donald Trump verkar nöjd över nyheten, då han tog tillfället i akt att tacka både Ford och Fiat Chrysler i ett inlägg via sin huvudsakliga kommunikationskanal, mikrobloggen Twitter:

Diskutera: Tror du att Trump påverkade Ford och FCA att investera mer i USA?

Kommentarer

#1
2017-01-11 14:14

Olika biltillverkare ger Trump politisk framgång redan innan han tillträtt. Förmodligen förväntar de sig någon kickback för det. Frågan är om de verkligen kan lita på Trump eller om de bara är glada att slippa skit-tweets.

#3
2017-01-11 16:35

En president som helst kommunicerar med "omvärlden" via sociala media och dessutom generar den sannolikt mest effektiva säkerhetstjänsten i världen, vilket påverkar även vår trygghet. Ryssland, Iran, Kina och Nordkorea har rena julafton. Vilken Clown!

#4
2017-01-11 18:36

Lasse du borde sluta läsa Aftonbladet och SVD!

#5
2017-01-11 18:39

HT19: Har du en filterbubbla du kan rekommendera?

#6
2017-01-11 18:51

Allt annat lika torde produktionskostnaderna öka en hel del jämfört med att tillverka i Mexiko. Annars hade man ju inte valt Mexiko från början. Ökade produktionskostnader innebär ju egentligen att dom amerikanska biltillverkarna tappar i konkurrenskraft och bilarna blir dyrare. Så inte givet en fördel för amerikanska konsumenter.

#7
2017-01-11 18:53

Och jag tror att vi kommer se en amerikansk biltillverkare i konkurs under 2018...

#8
2017-01-11 18:55

Stryker medhårs, den var bra!

#9
2017-01-11 21:38

Ja du von-Klotenhjelm, mitt i prick där. Jag tänkte något åt det hållet jag också, men tänkte så här. Jag tror nämligen att han inte alls gillar att dom stryker han medhårs ;)

#10
2017-01-11 22:28

När Presidenten säger att det kan bli aktuellt med skyddstullar för bilar gjorda utomlands så ändrade Ford tillverkningsland snabbt. Men Fords storsäljande pickup kommer inte upp i 75 % av delarna tillverkade inom landet.
Flest USA byggda bilar är Toyotor och Japanska biltillverkare sysselsätter 90 000 Amerikanska bilarbetare. Få bilmärken som är Amerikanska når upp till att 75 % av delarna i deras bilar tillverkas inom landet läser man här.
http://www.plasticsnews.com/article/20150702/BLOG08/150709970/the-most-a...
Och här.
https://www.cars.com/articles/the-2015-american-made-index-1420680649381/

#11
2017-01-12 08:13

Fel rubrik. Borde vara "Trump åker snålskjuts"
Både FCAs och Fords investeringar beslutades långt innan Trump var påtänkt som presidentkandidat.

#13
2017-01-12 11:07

HT19.
Läser vare sig Aftonbladet eller SVD. Följer sedan länge nyheterna dagligen på CNN och BBC World.

#14
2017-01-12 18:12

CNN ähum, helt oberonde eller?

#15
2017-01-13 11:05

Så pass oberoende att det är ett av "Trumpens" tydligaste hatobjekt. BBC gäller för att vara ledande nyhetskanal. Har följt båda under många år och anser trovärdigheten betydligt högre än hos motsvarande svenska "nyhetsförmedlare".