Bild
Nästa artikel

Färre nya bilar i september

Nyheter

Nyregistreringarna blev färre i år än i fjol. Och inför bonus-malus nästa år förutspås det bli en ”dubbel ketchupeffekt”.

I september 2017 registrerades 31.672 nya personbilar, vilket är en minskning med 1,9 procent jämfört med samma månad förra året.
– Det är dock viktigt och komma ihåg att vi jämför med starka siffror förra året och att det var en registreringsdag mindre i september i år jämfört med september ifjol. En registreringsdag mindre motsvarar cirka fem procent färre registreringar, säger Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden som har sammanställt statistiken. De håller fortfarande fast vid prognosen att 2017 blir ett rekordår i nyregistreringarna, med uppskattningsvis 375.000 nya bilar innan årets slut.

47,8 procent av de nya bilarna i september var dieselbilar. Det är en minskning från samma period förra året då andelen låg på 49,4 procent.
– Anledningen att dieseln minskar är att de tjänstebilsägare som kört diesel och nu bytt bil har bytt till en mild- eller fullhybrid. Det attraktiva förmånsvärdet för en elektrifierad tjänstebil skapar en stor förändringsbenägenhet vid val av ny tjänstebil, säger Bertil Moldén.

I september 2017 registrerades 1.851 nya supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Det är mer än fjolårets september då det registrerades 1.573 supermiljöbilar.

Med det nya skattesystemet bonus-malus som förväntas träda i kraft 1 juli nästa år, tror Bil Sweden att det kan resultera i en slags dubbel ketchupeffekt. De som beställer nya bilar med förbränningsmotorer vill hinna få dem inregistrerade innan ändringen, eftersom det nya skattesystemet innebär kraftigt höjd skatt de tre första åren för bensin- och dieselbilar.
– Samtidigt kommer vi få en senareläggning av nyregistreringar av de el- och laddhybrider som från 1 juli får en bonus som överstiger dagens supermiljöbilspremie, vilken slopas från halvårsskiftet, säger Bertil Moldén.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Supermiljöbilarnas 10-i-topp september 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 427 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 311 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 147 st.
4. Renault Zoe, elbil, 113 st.
5. Hyundai Ioniq, elbil, 94 st.
6. Volkswagen e-Golf, elbil, 77 st.
7. Tesla Model S, elbil, 75 st.
8. Hyundai Ioniq, laddhybrid, 52 st.
8. BMW 530e, laddhybrid, 52 st.
9. BMW 330e, laddhybrid, 51 st.
9. Volvo XC90, laddhybrid, 51 st.
9. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 51 st.
10. BMW i3, elbil, 39 st.
10. Volvo XC60, laddhybrid, 39 st.

Bilmärkenas 10-i-topp september 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 5821 st, 19,6%
2. Volkswagen: 5487 st, 15,0%
3. Kia: 2213 st, 6,0%
4. BMW: 1867 st, 5,8%
5. Mercedes: 1757 st, 5,3%
6. Toyota: 1697 st, 6,0%
7. Skoda: 1653 st, 4,6%
8. Audi: 1625 st, 5,3%
9. Renault: 1039 st, 3,7%
10. Nissan: 864 st, 2,7%
 

Bilmodellernas 10-i-topp september 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 2683 st.
2. Volkswagen Golf: 2361 st.
3. Volkswagen Passat: 1329 st.
4. Volvo S/V90: 1276 st.
5. Volvo S/V60: 918 st.
6. Volkswagen Tiguan: 774 st.
7. Volvo V40: 651 st.
8. Skoda Octavia: 576 st.
9. Toyota Auris: 519 st.
10. Nissan Qashqai: 501 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2017-10-02 12:21

Av de 2683 st XC60 var 25% den nya modellen. Så ytterligare 2000 av gamla modellen XC60 som rullar ut. Är inte marknaden mättad av denna modell snart?

#2
2017-10-02 12:24

Detta påvisar hur viktigt det är att tjänstebilar väljs som har låga utsläpp och låg förbrukning. Helst inga fler XC modeller heller, de är för smutsiga.

#3
2017-10-02 13:19

Men nog borde denna köphysteri snart nå vägs ände? En nedåtgående kurva är helt logiskt!

#4
2017-10-02 13:26

@Leif R: När en timme på bilverkstaden där EN mekaniker jobbar med din bil kostar som en timme hos tandläkaren TVÅ PERSONER - där tandläkaren och tandskökersan är högskoleutbildade - så är det självklart atraktivt att köpa en ny bil med nybilsgaranti med allt vad det innebär för driftssäkerheten och reparationskostnader.

#5
2017-10-02 13:38

AWD,
Fortbildningen på nyutvecklade tandrader och erupterad emalj torde vara begränsad jämfört med bilarnas förändringar från år till år och verkstädernas behov av avancerad utrustning ökar även den. Fler saker kostar än gubben som skruvar och muttrar.

#6
2017-10-02 14:14

@Mäkinen: Att starta en tandläkarpraktik är inte precic gratis heller. Röntgen, maskiner, datorer, mjukvara, lokalkostnad osv. Plus 2 högskoleutbildade anställda som skall få betalt. Och det händer mycket på tandläkarfronten med - nya material, utrustning, arbetsmetoder osv så nog finns det fog för fortbildning. Ex i Tyskland så bör verkstäderna (som vi antar håller samma eller högre kvalitetsnivå som i Sverige) också ha lokalkostnader, fortbildningskostnader och verktygskostnader men lyckas hålla mycket lägre priser än vad som är fallet i Sverige. Hur förklara detta?

Men oavsett vad - kostnaden att hålla en gammal bil rullande är mycket högre än vad många tror. Om man kan utföra reparationer själv samt har plats och verktyg så kommer man billigare undan. Men för många stadsbor är ägande en ny bil inte alls mycket dyrare än en gammal.

#7
2017-10-02 14:30

Att statistiken stämmer med vad jag ser ute på vägarna och att jag tillhör den både i år och i förra året.
Orsaken kan i stort vara så enkel att märkena har fört förmånliga driver på sk paket med extra allt.
En del i detta är också en utökad medvetenhet över att saker har skett fort och är för att stanna vilket synes i statistiken över sålda supermiljöbilar.

#8
2017-10-02 14:31

Jag ska köpa ny bil, men väntar tills det blir lågkonjuktur igen, så jag kan förhandla lite tuffare...

#10
2017-10-02 14:58

Mer än var fjärde nybil är från VAG.

#11
2017-10-02 15:42

Hej Saabium det var smart, men glömde du att din inbytesbil blir mindre värderad också, om du nu har en inbytesbil ?

#12
2017-10-02 17:00

Opel Astra ökat 335 st än förra året med samma månad 301 st.
Ford Focus minskat 126 st än förra året med samma månad 198 st.
Seat Leon minskat 214 st än förra året med samma månad 235 st.
Peugeot 308 minskat 190 st än förra året med samma månad 270 st.
Renault Megane ökat 195 st än förra året med samma månad 191 st.

#13
2017-10-02 19:21

Ta bort alla löjliga laddhybrider från supermiljöbilspremie gruppen. Enbart en knäpp politikerfälla, för att få Svensson att börja tänka/tanka fossil fritt.. Den fällan slår snart tillbaka med högre bilskatt än på rena elbilar... Som längre fram slår igen och elskatten blir densamma som nuvarande bensin/dieselskatt.. Varifrån ska annars Staten få in pengar att ge ut till alla löjliga projekt, som slutar i moll...

#14
2017-10-02 20:14

allt har ett slut

#15
2017-10-02 20:50

Bilräven. Om vi inte är helt menlösa så smalnar tratten för statens del. Det är svårt att argumentera för straffskatt på hybrid och laddhybrid utan att girigheten skiner igenom.

#16
2017-10-02 21:18

Svar till VW Polo: Min bil är i princip bara värd 10 kkr i dagsläget, fast den är väldigt fin, så det spelar ingen roll. ;-)

#17
2017-10-03 04:16

@Saabium: När lågkonjunkturen slår till lär beg bilar gå upp i pris! Varför? När det köps färre nya bilar, dvs folk behåller sina bilar längre kommer det uppstå brist på beg bilar på marknaden. Men när nästa lågkonjunktur kommer är svårare att sia...

#18
2017-10-03 08:27

Jag skulle vilja se de verkstadsräkningar som överstiger en ny bils värdeminskning.

#19
2017-10-04 06:53

60% av nyregistreringarna är juridiska köp så ... färre uthyrda bilar!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!