Bild
Nästa artikel
Ofta anser de som kuggas på uppkörningen att de inte gjort något fel eller att förarprövaren var för hård i sin bedömning.

Färre klarar kortet

Nyheter

Övertro på sin egen förmåga gör att ett ökande antal misslyckas på körkortsprovet. Numera underkänns mer än hälften.

De senaste åren har inneburit en nedåtgående trend i hur många som klarar körkortet. Förutom att fler misslyckas med uppkörningen kuggar också alltfler på kunskapsdelen av körkortsprovet för behörighet B. Enligt statistik från Trafikverket klarade 55,6 procent teorin för B-körkort 2010. Fem år senare var den siffran nere på 47,7 procent. 54,6 procent fixade uppkörningen 2010 och lagom till 2015 hade det sjunkit till 49,8 procent.

VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut har på uppdrag av Trafikverket genomfört en studie om varför omproven ökar. Ofta är anledningen till att körkortstagarna misslyckas med körkortsprovets båda delar att de har en övertro på sin egen förmåga. Många av de som kuggade på uppkörningen tycker inte att de gjorde något fel eller också ansågs förarprövaren vara för hård. När det gäller teoridelen spelar språket till viss del in.

– De som gör kunskapsprovet på annat språk än svenska upplever att de är lugnare inför provet men misslyckas oftare på grund av att det var svårare än de trodde. De är inte tillräckligt förberedda helt enkelt, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Dessutom menar VTI att det kan vara svårt att hitta utbildningsmaterial på det egna språket och när delar som riskutbildningen ges på svenska kan det vara svårt att förstå.VTI ger också en rad förslag för att öka antalet godkända körkortselever i framtiden. Bland annat ger mer övningskörningstimmar generellt sett bättre provresultat. Det borde också ingå ett element av självvärdering under hela utbildningen och utbildningsmaterialet och undervisning bör finnas på fler språk. 


– Att ta körkort är en långsiktig investering där jag önskar att fler förbereder sig bättre för att bli en trafiksäker och miljömedveten förare. Det handlar om att lära för livet och inte bara för provet. Det är viktigt att kombinera teori med praktisk körträning och att låta utbildningen ta den tid som behövs, säger Kristina Hagberg chef på Trafikverket Förarprov.
 
Diskutera: Hur var det när du tog körkort?
 

Kommentarer

#1
2017-01-12 12:52

Kunskapsprovet för körkortsbehörighet B finns översatt till följande språk:
Albanska
Arabiska
Bos-Kro-Ser (bosniska, kroatiska, serbokroatiska)
Engelska
Finska
Franska
Persiska
Ryska
Somaliska
Sorani
Spanska
Thailändska
Turkiska
Tyska

#2
2017-01-12 13:15

Även Kristina Hagberg chef på Trafikverket Förarprov bör tänka efter och försöka leva i verkligheten när hon dryftar kommentaren "– Att ta körkort är en långsiktig investering där jag önskar att fler förbereder sig bättre för att bli en trafiksäker och miljömedveten förare."
Kristina Hallberg inser inte att kritiken främst skulle ha riktats till STR Sveriges trafikskolors riksförbund, landets körskolor där man praktiskt utför körkortsutbildningar.
Dessutom har Trafikverket som tillsynsmyndighet ett uppföljningsansvar att inspektera trafikskolor, körlärare, åka med dem för att se hur de tillämpar sin kompetens praktiskt samt teoretiskt.
Kör - trafikskolor är en konkurrensutsatt bransch, det handlar främst om att få en bra statistik på elever som klarar körkortet 1:a gången, priset så klart.
Det är få trafikskolor som skulle bli långlivade om man hävdar att om du enskilde elev harvar på i 50 timmar blir en bättre förare utan det är en adekvat utbildning med ett körkort i handen som ger färdighet.
Därefter träning och åter träning som ger färdighet. .
Kvalitén på skolor varierar så klart, så är det i alla andra branscher och körskolor är säkert inget undantag.

#3
2017-01-12 13:53

Det var enklare på min tid..

#4
2017-01-12 14:47

Absolut inte konstigt att allt fler kuggar, det är ju fler som vill ta det. Samt att vi har en ökande population av utrikesfödda som har väldigt bristfälliga system angående körkort i sina hemländer försöker nu ta dessa i Sverige. Kunskapen och säkerheten måste gå först, 0 visionen är inget man skämtar om, det är så Sverige ska vara och ingen ska behöva dö på våra vägar. Fortsätt kugga dem som inte klarar basic!

#5
2017-01-12 16:24

Kolla gärna, t.ex. Thailands körkortsutbildning!

#6
2017-01-12 16:36

När man"fått" körkortet är det tydligen många som fortfarande har övertro på sin förmåga långt upp i åldrarna.

#7
2017-01-12 16:59

Ännu färre, som redan har körkort sedan några år skulle klara det idag.
Jag tror inte dagens aspiranter är "dummare" än gårdagens. Tror snarare det, dels har blivit mer byråkratiskt och dels mera uträknat business i branschen.

#8
2017-01-12 17:05

Övertron på den egna förmågan kan ha sin orsak i skolornas betygsinflation. Ungdomar tror att de är bäst och kan allt bara för att de fått höga betyg. När de sedan lämnar skolbänken och kommer ut i verkliga livet och ska ta sig an exempelvis en uppkörning kommer verkligheten snabbt ikapp och de får sig en rejäl smocka.

#9
2017-01-12 18:20

Det är bra att förarprov och teoriprov är krävande. Att vistas i trafiken är ju en av de största risker vi utsätter oss för för Oklart om proven ändrats sedan 2010, men det låter inte så.

#10
2017-01-12 18:45

Verkar som om många chansar och avlägger test, utan ha pluggat och övat tillräckligt.

Borde tillämpas en karenstid på minst 6 månader innan nästa provtillfälle!

Sen är det tydligen populärt å skylla på inspektörens "rasism" och försöka hota och skälla, när ens inkompetens avslöjas, berättade en trafikinspektör för mig nyligen.

1975 bävade jag själv för körkortsproven - speciellt teorin. "Det klarar du! Plugga ordentligt med kompisarna, bara!", sa han. Han hade rätt, inga problem, endast nåt enstaka fel för alla.

Jag behövde 7 kör-lektioner (jadå, i en småstad, hihi), innan min lärare till sin förvåning bedömde mig klar för kör-prov. Han undrade lite, hur jag lärt mig så snabbt. Svaret var enkelt: "Jag gjorde som du sa och visade."

Och det är nog DÄR, som många idag missar, eller?!?

Hans avskedsord efter godkända testet var: "Nu får du öva ansvarsfullt vidare på egen hand, för du är INTE fullärd! Och kom i håg: Var beredd: Utgå ifrån att de andra är IDIOTER, allihop!"

Och det var verkligen visdomsord! Speciellt i 08-land, där många verkar anse sig ha rätt å stifta egna regler (jvf. t.x. "Kriget om höger-regeln")! Har räddat mig från å smälla många gånger ....

"Jooo, men NU är ju proven MYCKET svårare!", invänder en del.

INTE! Själv avlade jag faktiskt ett nytt, frivilligt körprov för 20 år sedan, efter svår en sjukdom.

Var min egen körlärare inför testet. Träningen tog ett år, först på skogsvägar.

Men godkändes sedan utan anmärkning. Just HUR många med 20 år gamla körkort skulle klara DET?!?!

ALLA borde avlägga nya körprov vart 10:e år!

Åtminstone frivilligt, för å få rabatt på bil-försäkringen!

Aldrig krockat? Jodå, första turen med första bilen: Ingen praktisk halk-körnings-träning straffade sig - sladdade ut och välte på en åker, men sedan tog jag Ms (då frivilliga) kurs på halkbana.

= }

#11
2017-01-12 21:19

Håller med hybridhead om karenstid, 6 månader känns lite långt hälften 3 mån mellan varje uppkörning känns rimligt. Har hört en hel del av min 19 åriga son om hur en del ungdomar gör för att klara uppkörningen: Stockholmare kör upp i en mycket mindre och trafikmässigt lättare stad och /eller de bokar ny uppkörning i STHLM eller lättare stad inom några dagar efter att det kuggats En del kör upp både 3,4 och 5 gånger inom en månad. blir man på kort tid kuggad flera gånger har man uppenbarligen brister i sina körkunskaper.

#12
2017-01-12 22:57

Det där är ganska obehagligt att folk som bor i storstäder kör upp på mark där man enbart kan krocka med en ko? Bor du i Stockholm och ska köra i den stressiga miljön så ska du tusan klara av uppkörningen där. Annars är du absolut inte redo för vägen och vad är då meningen med uppkörningen?

#13
2017-01-13 07:17

Jag anser att alla körprov bör göras i någon av Sveriges 5 storstäder, det är en väldig skillnad i svårighetsgrad att göra en uppkörning i tät och stressig trafik och många trafiksituationer i en storstad eller ska vi ha olika körkortsklasser. En som inte gäller i storstäder?

#14
2017-01-13 08:49

Tanken tycker jag är helt rätt att enbart få köra upp i någon av de största städer. Problem blir norr om Gävle, men ta de fem största städerna där. Eller ha ett körkort som enbart får användas i glesbyggd och småkommuner.
Sedan sjunkande resultat på teoridel, är säkert grundat redan i skolan. Att elever inte lär sig läsa och förstå vad de läser.

#15
2017-01-13 11:12

Det var stora problem med uppkörningen. Jag körde upp 7 gånger. jag tycker att provläraren var för hård. Sen skickade jag in klagomål. Det var då det blev lättare. Men efter 7 gånger klarade jag det så jag har inget att gnälla på fast jag blev arg alla gånger.

#16
2017-01-13 11:12

Det var stora problem med uppkörningen. Jag körde upp 7 gånger. jag tycker att provläraren var för hård. Sen skickade jag in klagomål. Det var då det blev lättare. Men efter 7 gånger klarade jag det så jag har inget att gnälla på fast jag blev arg alla gånger.

#17
2017-01-13 11:27

Stefan Eriksson med ditt förslag diskvalificeras då dessa som tagit körkort i någon av Sveriges " 5 storstäder ? " att köra i London eller Paris tex.

#18
2017-01-13 15:24

Vore det inte bra å härma britternas L(earner)-skyltar på bilar framförda av färska (< 2 år) körkort? (Nä, för å underlätta samarbetet, INTE för å ¤%¤%¤! = D )

"Godkänd på körkortsprovet är endast tillstånd å fortsätta träna på egen hand." sa min kloke körlärare.

Just det; då har man (förhoppningsvis!) en rimlig uppfattning om, vilka trafik-miljöer man klarar av.

Tar man styrbrevet i en småstad, ger man sig ju sen inte direkt in i Stockholms-trafikens löjligt hysteriska kamikaze-hets! Åtminstone inte utan en kortläsare eller bekant, som är van.

Lika självklart kan en lite sliten senior kanske smart nog välja bort att i trängas i Borås' fredags-smet en mörk, regnig november-eftermiddag! (Ni vet: blinkers-lösa staden, som infört "Röda Vågen" för å gynna bussarna .... ; } )

Själv hade jag som ung svårt med navigering i Göteborg utan å hamna på Hisingen jämt, eftersom jag aldrig hann läsa skyltar och byta fil i tid. Lösningen var att träna där en lugn söndags-förmiddag utan tidskrav. En GPS underlättar numera, men den måste man ju också först öva in samarbetet med i kända miljöer.

#19
2017-01-13 18:57

Det var lätt för mig att ta körkort vid 18 års ålder, dels för att jag redan hade körkort för lätt MC och för att jag i praktiken hade kört bil från 15 års ålder (på landet). Mitt bilkörkort blev dock inte gammalt innan det drogs in. Jag hade kört en sen kväll i dåligt väder utan linser och råkat köra ner några postlådor. När jag så småningom skulle köra upp på nytt var attityden gentemot mig sträng. Jag kuggades för fel skor! Allt detta är historia. Den där väglusen du retar dig på kan vara jag.

#20
2017-01-14 09:20

När jag tog mc kortet 1958 körde jag pappas 125cc Huskvarna ,,rödmyran,,in till Boden där jag fick köra upp för en inspektör som hatade knuttar efter en utskällning över icke godkända reflexer på mc-n fick jag köra en vända genom stan med inspektören i en bil bakom sen var det klart men fick vänta till inpektören åkt innan jag kunde åka hem,man fick ju inte köra förrän man hade fått kortet på den tiden En halvtimme körning på körskolan före uppkörning och några teorilektioner var utbildningen

#21
2017-01-15 10:46

"Jag anser att alla körprov bör göras i någon av Sveriges 5 storstäder"

Ovanligt dumt förslag! För mig som bor på landet men kört mycket i storstäder så är det tydligt att de som tagit körkort i storstäder inte alls behärskar att köra på landsbygden.
Man har noll förståelse för vilt, halka, snöoväder och att hålla avstånd.

När jag körde upp var det inspektören som satte reglerna. Vi som kört få lektioner i körskola blev underkända, ofta utan förklaring. Jag pressade inspektören på ett svar vad som var fel och vad jag skulle gjort för att inte göra det felet.
Fick inget svar, förutom: "- du är underkänd"

Det kändes som att man ville hjälpa körskolorna att sälja fler lektioner.
Regeln då var nämligen att om man skulle köra upp igen var man tvungen att gå 2 lektioner till i körskola och vänta minst en månad.

#22
2017-01-15 16:41

Detta är resultatet av det nya Sverige. Ställ frågan vem som betalar? Eller omformulera frågan till varför inte svenska barn också får gratis körkort?

#23
2017-01-15 18:57

Odedicerad : Har du några belägg för ditt påstående om gratis körkort eller gör du som Trump och hittar på vartefter?

#24
2017-01-15 19:19

Hittar tyvärr inte på. Du kan också få fram fakta. Börja med att ringa kommunens socialkontor imorgon. Ställ frågan, har du tur så får du ett svar. Räkna dock med att svaret inleds med: Är du journalist? Spelar du in detta samtal? osv.
Nu är inte detta något nytt under det gråmulna himlen. Redan 1988-89 gjorde Länsstyrelsen i Stockholm en utredning om förmåner och bidrag för invandrare. Den blev hemligstämplad i 100 exemplar. Jag hade ett. Till saken hör dock att en ganska stor andel av personer som inte jobbat eller har anhöriga i Sverige, som kan betala, får sitt körkort av socialtjänsten eller arbetsförmedlingen. För att det är enda möjligheten att de skall få jobb överhuvudtaget. Inget fel i det, men svenska barn får betala sitt körkort själva och när de svenska ungdomarna sedan jobbar och betalar skatt så får de via skattsedeln även betala de andras körkort. Det är så Sverige är uppbyggt numera.
Se även bostadsmarknaden. Det är inte svenska ungdomar som har förtur precis. Man har t.o.m infört en tvingande lag för kommunerna att ordna bostäder till invandrare, medans svenska ungdomar snällt får hamna sist i kön. Politikerna inser inte vad detta leder till på sikt. Hur samhället delas upp och ilskan växer. Mest förvånande är det över att politikerna inte förstår hur Sverige delas upp i två läger och att hatet spirar. Hur många svenska ungdomar blir anti-etablissemang när biblioteken inte längre är lugna trygga utan har omvandlats till ett slags dagcenter för nyanlända? När det inte finns bostäder? När gymnasieskolan fylls av personer som inte egentligen har kunskap eller behörighet till den nivån och i många fall är mycket äldre än sina klasskamrater? Hur många svenska 16-åriga tjejer känner sig oroliga över den nya klasskamraten som verkar mycket världsvan och äldre än henne? Eller så kanske hon tycker det är spännande? Kan bli väl spännande och sedan leda till otrevliga tidningsrubriker! Tidningsrubriker som inte gagnar någon sida.

#25
2017-01-15 19:23

Trasten du är otroligt naiv. Har du funderat på varför sjukvården har klappat ihop? I väntrummet på Danderydssjukhus finns en skylt där det står att varje vårdsökande för max ha med två anhöriga. Det tog en stund innan jag fattade varför skylten sitter där. Det är ju inte precis så att hela tjocka släkten följer med när man skall ha vård till sig själv eller barn. I vilket fall inte om man är svensk.

#26
2017-01-15 19:27

Googlar man så kan man läsa att det handlar om teorilektioner som ingår i etableringsundervisningen och i vissa fall där man får ett bidrag om man själv ställer upp med 5000 kronor. Långt ifrån gratis m.a o.

#27
2017-01-15 20:48

Ja Trasten, det är dock bara början. Sedan tillkommer det som erbjuds via socialtjänsten och arbetsförmedlingen. De är dock inte lika tydliga med de uppgifterna och där måste du gräva djupare.
Vilken svensk ungdom får för övrigt 5000:- i bidrag till körkort?

#28
2017-01-16 07:34

Att få ett körkort i ett arbetsmarknadsprogram är inget nytt. Jag har en kompis som fick CE och D kort via AMS och han är svensk sedan Hedenhös.

Förövrigt är det nog en del svenska ungdomar som får sina körkort betalda av sina föräldrar. Jag fick jobba ihop mitt, så helt jämställt blir det aldrig.

#29
2017-01-16 18:24

Frågan handlade inte om de högre körkortsklasserna. Där betalar ofta en lastbilsarbetsgivare för att en förare skall kunna få E till ett C eller ett bussbolag som behöver sommarförare eller heltidspersonal.
Frågan handlade om B-körkort. Alltså normalt det första körkortet och för de flesta det enda körkortet. Där får inte svenska ungdomar några 5000:- eller mer i hjälp. Du får gärna tycka att det är rätt. Du får också gärna betala för att de inkommande får gratis körkort. Jag vill däremot inte betala.
Sedan vore det intressant om statistiken kunde fördjupas med ursprung. Alltså, hur många procent av de svenska barn kuggas vid uppkörningen? Hur många Eritreanska? Somaliska? Afghanska? För jag gissar att de det facto finns skillnader. Jag tror inte att skillnaderna beror på "rasism" hos uppkörningsförrättare. Jag tror helt enkelt att har man växt upp i svensk trafikmiljö så har man lättare att ta klara den än om man endast har erfarenhet från afrikanska grusvägar. Därtill kommer språket, läskunnighet, analfabetism, kultur osv. Hur blir det för en kvinnlig blivande förare vars familj inte kan acceptera att hon sitter med en manlig uppkörningsförrättare?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.