Nästa artikel
Färre än hälften av chaufförerna har yrkeskompetensbevis
Nyheter

Färre än hälften av chaufförerna har yrkeskompetensbevis

Publicerad 28 augusti 2014 (uppdaterad 29 augusti 2014)
Det är ett år kvar innan alla busschaufförer måste ha yrkeskompetensbevis, lastbilschaufförer står inför samma krav men de får ett år till på sig. Men fler än hälften har ännu inte påbörjat fortbildningen.

Den tionde september nästa år ska alla yrkesförare som kör persontransporter med buss ha yrkeskompetensbevis. För lastbilschaufförer gäller kravet från och med 10 september 2016. I början av augusti i år hade 15 000 av de ungefär 25 000 yrkesförarna i Sverige fortfarande inte påbörjat sin fortbildning. Fortbildningen är på minst 35 timmar som kan genomföras under en vecka eller delas upp i delkurser om sju timmar vardera.
 
Ansvaret för att chaufförerna skaffar yrkeskompetensbeviset är delat mellan arbetsgivare och förare. Arbetsgivare kan bli bötfällda om de anlitar förare utan yrkeskompetensbevis och förare kan bli bötfällda om de kör utan det. Transportstyrelsen kan inte bevilja några undantag eftersom reglerna är gemensamma för EES-området.

Läs mer om yrkesförarkompetens här

Diskutera: Behövs yrkeskompetensbevis för chaufförer?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-28 15:22
MickeAn

På transportstyrelsens hemsida står det att det är 2016 för lastbilar.

"Du måste ha genomgått din första fortbildning innan den 10 september 2015, för att få fortsätta att köra persontransporter med buss eller innan den 10 september 2016 för att få fortsätta köra godstransporter med tung lastbil."

#2 • Uppdaterat: 2014-08-28 16:52
Tufting

Det blir svårt att rekrytera extraförare - timanställda - pensionärer - extraknäckare p.g.a. att den gruppen inte har någon anställning - arbetsgivare vill inte bekosta utbildning för den gruppen.
Norge som är ett EES land , åkare är också där oroade för ovanstående grupp hamnar mellan stolarna för den höga kursavgiften.
Den stora akilleshälen för arbetsgivaren - åkaren är, betalar jag för utbildning YTK för en extrachaufför, kan någon annan åka snålskjuts p.g.a. den chauffören kan köra för andra företag trots att den enskilde har ståt för kostnaden.
Det krävs att BRF; Biltrafikens Arbetsgivareförbund via sina medlemmar tar ett större ansvar för att utbildning blir genomförd.
Förutom det bör staten skjuta till utbildningsbidrag via arbetsförmedlingen för den gruppen icke anställda, då de räknas som arbetslösa...
I Sverige flaggar nu Socialdemokrater för kunskapslyft där olika yrkeskategorier ska kunna fortbilda sig med bibehållen lön.
-Tyvärr är det nog bara kunskapslyftet en skrivbordsprodukt; MEST, för offentliga sektorn, reformen kommer inte att hinna bli på plats för att arbetsgivarparten ska kunna söka pengar för att vidareutbilda sin personal .
Det är också en ytterligare fråga; hur mycket avsätter de till kunskapslyftet? Möjligen är penningpåsen för snålt tilltagen som vanligt och är redan intecknad innan hälften av dem sökande har fått sin ansökan beviljad.
En svår fråga som bör prioriteras!

#3 • Uppdaterat: 2014-08-28 22:45
Boxer

Så svårt kan det väl inte vara att göra en fortbildningskurs för att förlänga sin YKB.
Jag gjorde hela YKB-kursen, 140 timmar, under fritid för egna pengar.
Löjligt att kräva arbetsgivare eller staten för kostnaden. Det är ju en individuellt kompetens.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-29 07:31
Andreas Jennersjö

MickeAn, tack för korrigeringen. Artikeln är nu uppdaterad!

#5 • Uppdaterat: 2014-08-29 12:31
duccedriver

Boxer, eftersom du gjort hela ykb, innebär det ju att du är ny förare, då gäller ju kravet på innehav sen 2010.
För oss som kör sen länge, innebär det en inskränkning i körkortsinnehavet och rätten att utföra vårt jobb.........
Det har sen länge varit en del i alla kollektivavtal, att vidareutbildning som påtvingas av lagkrav bekostas av arbetsgivaren, som adr-intyg tex.
Än är det inte så med ykb, men kommer nog att bli då kravet gäller.
Just nu är det en lokal förhandlingsfråga på åkerierna.
I mitt fall bjuds jag på kurserna, men på ledig tid, adr tex, görs på betald tid enl avtal.
Ingen vill ju betala, förrän man måste, därför segdras det!
När det gäller att få en anställning, kan ju arbetsgivaren kräva att du har alla nödvändiga bevis, eller anställa nån annan!
Detta är inte alltid helt enkelt, erfarna chaufförer med gott renomme, har inga problem att få jobb,
Dessutom är det ju så, att om det finns ett vettigt tänk med fortbildningen, tjänar arbetsgivaren på att personalen är kunnig, det har hänt mycket nytt på de 20 år jag varit verksam, tex inom eco-driving och regelverk om allt!
På ett stort åkeri kan en sparad dl per mil/förare spara miljonbelopp!
Förra åkeriet jag jobbade på, ett av landets största, körde totalt 5000 mil per dag, med huvudsakligen lastbil och släp.
Kurserna innehåller ju en del vettigt, och eftersom en åkare får betala för förarnas misstag, borde det vara en god investering!
Det nyutbildas förare hela tiden, men åkarna vill ha erfaren personal, därför är det nog inte oöverkomligt att stå för detta för den befintliga, däremot hamnar ju extringar, bemanningspersonal osv. i kläm!
För arbetssökande betalar af för att komplettera kompetens, om ett jobb skulle dyka upp, har alltid varit så!

#6 • Uppdaterat: 2014-08-29 15:31
Focus

Kommer detta att gälla alla de utländska chaufförer som praktiskt taget har tagit levebrödet från de svenska? I annat fall är det som vanligt ett slag under bältet för de svenska chaufförerna.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-30 09:36
duccedriver

Det kommer från eu, tror att en svensk förare i tex. Tyskland redan nu måste inneha ykb.
Så det gäller alla inom eu.
Men kan man köpa körkort, förarkort osv så.......

#8 • Uppdaterat: 2014-08-31 18:17
Gunnar 44

Personligen tycker jag att det är ett överförmynderi detta med YFB/YKB. Hur som helst måste ju alla börja sin anställning. Det borde räcka med den utbildning man fått som körkortsinnehavare. Yrkesvana kan man ju inte få som chaufför förrän man påbörjat en anställning. Självklart ska därefter all utbildning betalas av arbetsgivaren. Som det nu är hindras många äldre/pensionärer som kört yrkesmässigt i flera år att ta anställning.
Personligen har jag full behörighet men har inte kört yrkesmässigt de senaste 20 åren. I grunden är det ju inga större förändringar som skett bortsett från bestämmelserna om farligt gods.

#9 • Uppdaterat: 2014-08-31 23:19
Boxer

Kravet på YKB är ett resultat av ett EU-direktiv och bör därför gälla för hela EU-området.
Samtidigt kommer det innebära att många äldre kompetenta förare kommer att sluta sin verksamhet eftersom de anser att det är en onödvändig reform och de inte anser sig behöva göra kompletteringsutbildning.
På gott och ont. Naturligtvis innebär detta en brist på förare och därmed ökad efterfrågan och därmed högre löneläge samtidigt som kompetensbeviset naturligtvis höjer yrkets status.
Negativt är att en hel del mycket kompetenta förare lämnar branschen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.