Bild
Nästa artikel
Lila färg på bilen kan jaga bort spekulanterna.

Färgerna som skrämmer bort bilköpare

Nyheter

Här är de lackfärger som avskräcker spekulanter. Håller du med?

Bilauktionsföretaget Kvdbil har gjort en Sifo-undersökning med 1.237 personer om deras inställning till att köpa bil utifrån vilken färg den har.
Över hälften, 53 procent svarade att ”fel” färg skulle kunna hindra dem från att köpa en viss bil.

Speciellt känsliga är männen: 58 procent av de manliga svarande sade att fel kulör kunde avskräcka dem från att bestämma sig för köp, jämfört med 48 procent av kvinnorna. 

De färger som gör att intressenter drar öronen åt sig är rosa, följt av orange och gul. Bäst chans på andrahandsmarknaden har du om du säljer en ljusgrå, svart, mörkgrå eller blå bil. 

Diskutera: Finns det någon färg du inte skulle kunna tänka dig att ha på din bil?   
 

Mest avskräckande bilfärgerna

1. Rosa 58%
2. Orange 46%
3. Gul 42%
4. Beige 21%
5. Lila 38%
 

Mest eftertraktade bilfärgerna

1. Ljusgrå 14%
2. Mörkgrå 13%
3. Svart 13%
4. Blå 12%
5. Röd 10%

Kommentarer

#1
2018-05-16 10:42

Det är beroende på biltyp vilken färg jag kan acceptera. Inte skulle en ljusgrå Aventador kännas lika bra som en lila eller orange.

#2
2018-05-16 11:24

Orange är tydligen avskräckande. Citroën i Sverige har mängder med C3 Aircross i orange i lager, orange är billigast på Blocket fast de flesta av dem är specialutrustade med Urban Red-inredningspaketet och därför egentligen är dyrare än t ex vit med standardinredning. Här har inköparen trott lite fel på vad som är gångbart i Sverige. Nu tycker jag att C3 Aircross är snygg i orange och jag skulle absolut kunna tänka mig en orange, fast med vitt eller silver designpaket (takbågar och ränder sidofönster bak i vitt eller silver). Den är jättesnygg...

Gult kan vara snyggt, Fiat Panda i ljusgult är helt ok. VW Bubblan i gult är också helt ok. Men få bilar klarar av gult...

Lila är snyggt, mörklila... Beige var jättepoppis några år sen men tydligen har populariteten gått ner... de bilar i beige som jag ser är några år äldre... Renault har sålt många Mégane II i beige...

Det jag tycker att man kan säga är - ju mindre bil desto gladare, poppigare, färger och ju större bil desto mörkare färger.

#3
2018-05-16 11:35

Orange, brun, rosa, lila går fetbort för mig, annars funkar det mesta.

#4
2018-05-16 11:59

Den relativt vanliga röd funkar inte för mig. Det är sällan att röd ser bra ut på bil.

#5
2018-05-16 12:10

Gröna bilar brukar vara svårsålda.

#6
2018-05-16 12:12

Solid vit och svart betingar alltid ett lägre pris än metallic. På tjänstebilen får du igen priset för metallic med råge på andrahandsvärdet. Ofta är det krav på metallic.

#7
2018-05-16 13:50

Kommer ihåg en kompis från förr som målade sin gamla Saab 96 i "traktorgul". Det var färg han fått någonstans ifrån. Den blev riktigt snygg. Vi åkte på bilsemester i den bilen, det trista var bara att värmen var tvungen att vara på för fullt mitt i sommaren, annars kokade motorn... så det fick bli nedvevande fönster hela semestern!

#8
2018-05-16 14:16

Gröna bilar är ju väldigt snygga, är förvånad att inte fler bilar säljs i motsvarnde British Racing Green. Grymt snygg färg

#9
2018-05-16 18:31

Mrbackoffice, det är inte så många fabrikat som har brittish racing green så även om man vill välja den så är det inte möjligt. Det går trender i färger... Jag håller med om att grönt ofta är snyggt, jag har haft en grön bil. :)

#10
2018-05-16 19:46

Citronblå!

#11
2018-05-17 09:08

Finns två färger som jag aldrig skulle köpa en bil med, brunt o grönt, det går bara bort för mig

#12
2018-05-17 10:16

Skulle knappast köpa en ny bil i grönt men erkänn att en gammal 99EMS i grön metallic är ruskigt snygg. Sen hade väl Volvo en del 244 GLE i en rätt snygg brun färg. Samma med Citroen CX.
Synd man blivit medelålders och mainstream.......

#13
2018-05-17 11:57

Köp den färg du vill ha på bilen, och strunta i vad andrahandsvärdet blir.

#14
2018-05-17 19:14

Jag har haft alla möjliga snygga och osnygga färger, favorit är gräsgrön metallic och signalblå metallic.
Jag skulle gärna ha en tvåfärgad bil med dessa kulörer!

#15
2018-05-19 17:42

Jag minns den första Saab 99 EMS som kom i en kopparmetallic som jag tyckte var läcker. Den vanliga 99:an kom i en grön färg med en lätt dragning åt det gula hållet (1974?) som blev extra läcker med den mossgröna inredningen.
Suzuki Swift hade en rödorange kulör med en lätt dragning åt kopparhållet i förra generationen.

Generellt gillar jag alla mellankulörer av blågrönt, åtminstone om det är metallic. Gärna mörka med lite havsdjup så att säga, annars silver med endast en lätt ton.
Ljust turkos kulörer går fetbort, även om det skulle vara en nedcabbad jänkare med vit klädsel. Det finns även en mellanblå solid färg, lite åt det ljusare hållet som jag inte kan med och kan inte riktigt förklara varför, men på något sätt ger den associationer till leksaksklossar.
Såg för ett par år sen ofta en Amazon lackerad i djupröd candy. Mycket snyggt.
Vita färger är mest tråkiga, men i pearl blir det lite annat. Jag kan tänka mig en vit pearl med en svag nyans åt det gulorange hållet eller åt det blågröna hållet. Alltså en ton av just pärla eller pärlemor.

I mina trakter rullade det för en tid sen omkring någon koreansk småbil som var lackad i en grå metallic som skimrade i lilarosa. Måste väl vara någon form av flake.
Såg en Camaro ute på Djurgården i en klar, vit kulör som flammade till i lila när solen sken på den.

Röda färger är generellt svåra ur hållbarhetssynpunkt och har förresten dålig täckning, men jag gillar rödorange på små, sportiga bilar. Där funkar ibland även gult och inte minst gulgrönt. (En vansklig färg som kan ge olika associationer beroende på personliga preferenser – vårgrönska, giftig galla, barnbajs eller spya.) Mörkt röda, kanske med en liten dragning åt det bruna hållet kan funka, men absolut inte om de har en blåaktig ton, eller ännu värre, är för ljusa så att de ser obehagligt urblekta ut redan från början.
Jag gillar lila, men absolut inte på bilar, möjligen en mycket mörk kulör i metallic. Jag gillar även orange och det kan passera på en liten bil. (Saab hade en kulör kallad "indiskt gul" som Televerket måste ha gillat.)
Svart har jag aldrig gillat. Då döljs ju bilens linjer. Vill man framhäva kromet, och dammet, är förstås mörka färger lämpliga.
Slog mig att lindblomsgrönt, alltså en ljust grön färg med lätt dragning åt det gula hållet, skulle funka i pearl.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.