Nästa artikel
Familjen Polo får tillökning 2013
Illustration

Familjen Polo får tillökning 2013

Publicerad 13 juni 2011 (uppdaterad 16 juni 2011)
Nya Volkswagen Polo Plus blir högre, rymligare och mer flexibelt inredd än vanliga Polo. Lanseringen sker enligt planerna 2013.

Volkswagen är på väg att utöka sin småbilsmodell Polo med ett antal nya versioner. Tanken är att försöka nå ut till flera målgrupper och samtidigt täcka in nischer som annars andra tillverkare kapar åt sig.

En intressant nykomling är Polo Plus, som blir en liten flexbil av ungefär samma snitt som storebror Golf Plus.

Lanseringen är planerad att ske i samband med att den nuvarande Polo-modellen uppgraderas och det görs om två år, 2013. I samma veva kommer Polo också i Variant-utförande, som på VW-språk betyder kombi.

De nya Polo-versionerna skiljer sig på en avgörande punkt från den nuvarande modellen. Av ekonomiska skäl är de byggda på en helt annan teknisk plattform, som utvecklats tillsammans med japanska Suzuki.

När det gäller drivlinorna ska man inte förvänta sig vare sig elmotorer, hybrider eller plug in-hybrider. De nya Polo-versionerna får sannolikt enbart konventionella kraftkällor, men givetvis kommer man att kunna välja mellan ett antal olika dieslar och bensinare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo Plus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-13 09:13
saabnisse

Vettigt när man börjar ta ta fram högre bilar.
Jag tror att det är ett sundhetstecken.
Som det varit hittills med allt lägre och bakåt sluttande tak blir det avsevärt mer obekvämt.
Speciellt i baksätet.

Tänk att så sent som på 1940-talet kunde man gå in i bilen och sätta sig.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-13 12:08
joja

Saabnisse. Saab 92 fick åla in i. Och baksätet kändes som att sitta i stridsvagn S (om nu någon läsare har gjort det vet jag ju inte). Men sardinburk var det.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Gillar biltypen och den enda nackdelen jämfört med konventionella, alltså lägre, småbilar är ju att tillverkarna saltar prislappen en hel del. Trots samma teknik under skalet så är prisnivåerna 15-20 % högre.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-13 14:51
Meganmannen

Äntligen presenteras en ny bil med höga sidofönster, så de i baksätet har förutsättningar att se ut.
Jag är trött på den instängda känslan i många nya bilar.

#5 • Uppdaterat: 2011-06-15 23:49
Roger Skagerström

Vet inte heller om det varit nån riktigt trend med låga bilar. Som Megamannen säger så tror jag mer att det är höga dörrsidor, inte bilen i sig som gör att dagens bilar ser låga ut.

Bilen såg la trevlig ut annars. Känns lite som en av få utmanare till Merca A-klass/B-klass. Även om dessa troligen är mycket dyrare.

Undrar dock hur mycket högre än en Golf den är...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.