Nästa artikel
Få laddstationer hindrar elbilsutvecklingen
Nyheter

Få laddstationer hindrar elbilsutvecklingen

Publicerad 16 april 2014 (uppdaterad 17 april 2014)
I Sverige finns det bara allmänna snabbladdningsstationer för elbilar på 32 platser. I Norge sker utbyggnaden långt snabbare med hjälp av statligt stöd.

Tidningen Ny teknik har gått igenom hur snabbt utbyggnaden av publika snabbladdstationer går i Sverige jämfört med utvecklingen i våra grannländer. Slutsatsen är att den svenska staten ligger långt efter Norge när det gäller subventioner för dem som vill bygga snabbladdsationer för allmänheten.

I Norge finns idag runt 100 publika snabbladdstationer och de har byggts med hjälp av statliga Transnova. De presenterade nyligen sina planer på att lösgöra 170 miljoner svenska kronor i statliga bidrag för att se till att det finns 500 publika snabbladdare i landet till 2017.

I Sverige resonerar Energimyndigheten annorlunda. Här anser man att dagens elbilar inte är många nog för att en satsning, liknande den som norska statens genomför, vore berättigad. Först om bilarnas räckvidd och därmed popularitet växer kan det komma på tal. Annars är strategin som innan att premiera elbilsköp med 40 000 kronor. Tidningen Ny teknik skriver att det kostar cirka en halv miljon kronor att bygga en snabbladdstation. Några privata initiativ för att bygga laddstationer i Sverige stöds faktisk av Energimyndigheten, exempelvis Nissans projekt att tillhandahålla 20 stationer för snabbladdning längs vägarna E4, E18 och E6.

Enligt intresseorganisationerna som lobbar för elbilar måste det till mera för att utvecklingen inte ska stanna av.
– Vi har gjort en grov uppskattning att det skulle behövas cirka 350 snabbladdare i landet för att göra det möjligt att resa obegränsat med elbilen. Det kan göra valet av ny bil enklare, säger Nikolay Shishkov, ledamot i föreningen Elbilsverige till tidningen Ny teknik.

Diskutera: Tycker du att staten borde driva projekt för att bygga fler allmänna snabbladdare till elbilar?

Källa: Ny Teknik

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-16 17:26
Mythbuster

Kolla gärna http://www.uppladdning.nu/ Då ser man att antalet snabbladdare är fler än vad som anges i artikeln.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-16 18:11
Sven E

Sålklart!
Dom har ju ångest på Finansdepartementet för alla kronor dom tappar i bensinskatt och lägre skatt. För att inte tala om mycket tappad moms på service osv...
Så inte stöds det någon utbyggnad inte :)

#3 • Uppdaterat: 2014-04-16 20:43
Thommys

Ska vi har elbilar så måste vi satsa på en utbyggnad av laddstationer, självklart. Laddstationerna måste till innan bilarna. Precis som att TV-sändningarna fick dra igång innan folk skaffade tv.

En annan sak i sammanhanget. Jag har sett hur bilar som inte är elbilar parkerar på laddplatser vid affärscentrum för att de ligger nära ingången. Jag hade gått i taket om jag kom med en elbil och det inte gick att ladda av den orsaken.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-16 22:08
Audi A5 SB

Jag är starkt för elbilar. För vår del skulle min fru klara sig galant med el-golf. Problemet är bara var hon skulle kunna ladda den. Hemma i parkeringshuset är det omöjligt. Likaså på hennes jobb. Vid sommarstugan skulle det kunna göras med lång förlängningskabel. Tyvärr blir detta lockande koncept helt omöjligt i dagens läge. Här krävs det krafttag;-) av de styrande för att fixa så att gemene man (sic) i storstaden kan köpa och köra en elbil.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-17 08:04
Sven E

Om man jämför med andra saker som byggs i landet (stockholm..) så borde väl det här varit utbyggt för länge sedan om viljan funnits??

#6 • Uppdaterat: 2014-04-17 13:46
Mistro

Absolut "Sven E",...viljan finns helt enkelt inte!
MEN,..det är fortfarande inte antalet snabbladdare som begränsar försäljningen utav elbilar i Sverige utan prisbilden på bilarna som är löjligt hög.
De flesta som kan tänka sig en elbil behöver inte en massa snabbladdare,lång räckvidd eller extrem prestanda utan en vettigt prissatt bil i storleken upp till Golf räcker långt. All jävla cirkus i negativ anda runt om elbilen är som sagt just bara ....cirkus!

#7 • Uppdaterat: 2014-04-17 15:01
Sven E

@ Mistro

Löjligt höga priser har de för att kompensera tillverkarna för mindre inkomster i framtiden. Vissa har ju löst det med att man hyr batterier så man blir fast hos tillverkaren ändå :)
All Cirkus är nog tillverkare som försöker försena elbiarna så länge som möjligt..

#8 • Uppdaterat: 2014-04-17 16:45
Sven E

@ AudiS4

Borde det inte kosta att tanka ström och de inkomsterna betala byggandet??

#9 • Uppdaterat: 2014-04-17 17:49
Sven E

Vi får se om hon är karl för sin hatt!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/laddstolpar-kan-fa-nytt-stod/

#a • Uppdaterat: 2014-04-17 20:49
John2008

"Tidningen Ny teknik skriver att det kostar cirka en halv miljon kronor att bygga en snabbladdstation." Någon mer än jag som tycker det verkar sanslöst dyrt och som undrar om det verkligen kan stämma?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.