Nästa artikel
Extrautrustningen vi oftast väljer
Nyheter

Extrautrustningen vi oftast väljer

Publicerad 16 december 2010 (uppdaterad 16 december 2010)
Vilken utrustning väljer bilköparna oftast? Vi har tittat på några exempel från Volkswagen, Renault och Volvo.

För Volkswagen Passat har flest köpare valt kombimodellen Variant, med Ecofuel-motor och utrustningsnivån Sportline. En sådan bil i grundutförande kostade 278 500 kronor (Passat 2010).

Till det valde de flesta köpare dragkrok för 8 200 kronor, premiumpaket (läderklädsel, xenonljus, parkeringssensor, regnsensor) för 19 900 kronor, mörktonade rutor för 2 800 kronor samt stor radio/CD för 3 700 kronor. Totalt blir det 322 100 kronor.

Det betyder att Passatköparen lade ut 34 600 kronor på tillval eller 10,8 procent av bilens totalkostnad.

En vanlig Golf med TSI-motor på 122 hästkrafter och utrustningsnivån Masters kostar i grundutförande 187 400 kronor. Till det valde de flesta köpare fyradörrars kaross för 4 500 kronor, klimatanläggning för 4 900 kronor, regnsensor för 1 700 kronor, dragkrok för 6 900 kronor och parkeringssensor för 4 800 kronor.

Totalt blir det 210 200 kronor för bilen och 22 800 kronor för tillvalen. Även där spenderade köparna 10,8 procent av bilens totalkostnad på tillval.

Dynamique
Renault har ökat sin försäljning i Sverige rejält och den mest sålda modellen är Megane Sport Tourer, som kombin kallas. Till den väljs oftast en 1,5-liters dCi-motor på 110 hästkrafter och utrustningsnivån Dynamique. Grundpriset på en sådan bil är 206 900 kronor.

Till det väljer köparna navigation för 5 200 kronor, aluminiumfälgar för 2 000 kronor, mörktonade rutor för 1 500 kronor och parkeringsradar för 5 000 kronor. Totalt blir det 220 600 kronor. Tillvalen kostade 13 700 kronor eller 6,8 procent av bilens totalpris.

För Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, är den vanligaste versionen med dieselmotor på 163 hk. Den kostar i grundutförande 301 000 kronor. Oftast väljer köparna tillvalspaketen Kinetic och Momentum som kostar 19 800 kronor. Då blir totalpriset för Volvon 320 800 kronor. Tillvalen kostar Volvoköparen 6,2 procent.

Volvo V50 säljer bäst med 115 hästkrafter dieselmotor. Grundpriset är då 244 900 kronor. Men de allra flesta köparna väljer till Momentumpaket för 9 900 kronor. Då blir totalpriset 254 800 kronor. Tillvalen här kostar bara 3,9 procent.

Diskutera: Vad tycker du om kostnaderna för extrautrustning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-16 11:20
LG (ej verifierad)

"För Saab 9-5 har alla köpare valt en extra stor pulversläckare. En sådan bil i grundutförande kostade 318 500 kronor (9-5, 2010)."

#2 • Uppdaterat: 2010-12-16 14:48
Pelk (ej verifierad)

Om man hade en V70 innan 9-5:an, kan man ta med sig pulversläckaren och slipper köpa en ny...

#3 • Uppdaterat: 2010-12-16 15:38
Pedahlen (ej verifierad)

Tagen från en annan tråd:

Brandrisk per märke enligt Folksam 2007
Risk i promille

Toyota 0,94
Skoda 0,95
Nissan 0,98
Honda 1,09
Saab 1,30
Mazda 1,32
Mitsubishi 1,46
Volkswagen 1,59
Hyundai 1,76
Seat 1,78
Ford 1,81
Volvo 1,81
Fiat 2,27
Opel 2,64
BMW 2,71
Renault 2,74
Mercedes 2,92
AUDI 3,00
Peugeot 3,51
Citroën 3,95

#4 • Uppdaterat: 2010-12-17 17:46
Thommys

Parkeringsradar och dragkrok, verkar vara populärt. Men tillägg för metalliclack borde väl ligga högt? Själv skulle jag förutom något prisvärt paket välja till automatlåda före xenon och läder.
Man förstår att de tjänar på utrustningen. Vissa saker är tokdyra hos viss tillverkare, medan andra kan sälja den billigare. Stora marginaler med andra ord. Men man får komma ihåg att inte jämföra äpplen och päron. Dragkrokar kan vara fasta, manuella, halvautomatiska och helautomatiska.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-19 22:27
Johan1976 (ej verifierad)

Om man vill ha en bil utan massor utrustning då? Tänker på miljöbelastning vid tillverkning, brandrisk, bilvikt, krångel osv... Och vill ha något större och säkrare än Dacia. Hur gör jag?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.