Bild
Nästa artikel
Dacia Duster Black Shadow går i mörka toner.

Extra lyxig Duster från Dacia

Nyheter

Specialmodellen Black Shadow har läderratt, frontpanel i blanksvart, backsensor och elvärme i stolarna.

Rumänska lågprismärket Dacia har tagit fram en lite lyxigare version av suven Duster. Black Shadow-utförande innebär att bilen har blanksvart grill och spegelkåpor, svarta B- och C-stolpar samt tonade bakrutor.

”Dacia Black Shadow gör sig även bra på stadens gator tack vare läderklädd ratt och högblank svart instrumentpanel”, skriver Dacia i pressmeddelandet.

Standardutrustning är också eluppvärmda säten, farthållare och backsensorer. Motorerna heter TCe 125 (bensin), dCi 109 (diesel). Alla motorer kan beställas med antingen två- eller fyrhjulsdrift.

Dacia Duster Black Shadow kommer i november och säljs i begränsad upplaga från 137 900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster Black Shadow?

Kommentarer

#1
2016-09-27 15:21

Här snackar vi en verklig lyxbil...:-)

#2
2016-09-27 21:15

Vänder man ett par skinnhandskar ut och in och greppar en plastratt så kommer man ännu billigare undan.

#4
2016-09-27 18:52

Läderratt..... men rattfan är fortfarande inte justerbar i längsled.
Så mycket för "Extra lyxig"....

#5
2016-09-27 18:54

"Black Shadow"... Knappast en hyllning till Vincent Black Shadow va?

#6
2016-09-27 19:02

Att "Alla motorer kan beställas med antingen två- eller fyrhjulsdrift" låter intressant?
Det låter lite som "frigående ägg" på ICA.

#7
2016-09-28 12:13

Eluppvärmda stolar och backsensor. Jojo.
:-)

#8
2016-09-30 21:00

Detta är väl lyx i Rumänien antar jag

#9
2016-10-01 22:32

Fan va nice, läderratten impar stort på mig......

#10
2016-10-03 16:26

Jag tycker alltid synd om folk som dissar lågbudgetbilar bara för att de är lågbudget och saker som läderratt inte anses vara "lyxigt nog". Gissar att det är samma personer som belånar sig långt över vad som är hälsosamt för att köra den nyaste Volvon med den maffigaste utrustningslistan till sina polare med samma komplex.

Vi köpte nyligen en Dacia, inte en Duster förvisso, som kom utrustad med AC, Bluetooth, AUX, USB, navigation, telefon, , touchscreen, backsensor med mera. Den går bra, har bättre kvalitetskänsla än många andra bilar vi testat och är okomplicerad och rymlig och drar strax över 0,5 liter/mil. Exakt vad skulle typ 400 000 kronor extra gett mig mer än ett flashigare emblem, en fräsigare motor man aldrig kan använda i Sverige och bragging rights i kompisgänget?

Visst, när jag ska höja värmen måste jag vrida på ett reglage istället för att trycka fram en digital siffra, men å andra sidan lär det "besväret" spara mig tusentals kronor genom åren när reglaget ska bytas och jag kan byta det medan Volvoägare måste punga upp en månadslön för att byta hela kontrollpanelen.

Nej, lågprisbilen vinner marknadsandelar och det av en anledning. Dagens budgetbilar typ Duster, Sandero m fl är väl fungerande, robusta bilar med god komfort och kvalitet där priset är lågt inte för att det är dåliga bilar utan för att man inte slängt in en massa överflödigt bling bling. En hastighetsmätare med nål funkar lika bra som en datoranimerad graf på en OLED-skärm, liksom.

För de 5000 kronorna jag sparar varje månad på amorteringar, försäkring och skatt genom att inte köra en BMW kan jag gör väldigt mycket roligare saker än att stirra på min handsydda läderklädsel.

#11
2016-10-08 11:50

Komiskt att läsa de förringande kommentarer om "lyx..."! De vittnar en hel del om skribenterna...

Har själv en Duster 2012:a, som jag är mkt nöjd med. OK, inte mycket till lyx kanske, med frånsett att bilen är bullrig, är den mkt skön att åka i, och avs 4-WD-historia, så har jag god erfarenhet att jämföra med - 8 st om jag inte missat ngn.

Honda 1
Suzuki 3
Jeep 1
Mitsubishi 1
Chevrolet 1
Mazda 1

Enbart en av dessa bilar slår Duster avs framkomlighet på oplogade vägar, och det är "djungellimousinen" - Mitsubishi Pajer - med stora motorn och allt man kan tänka sig av utrustning avs 4-WD.

Hoppas bara att ny Dusterns etta är som gamla, dvs motsvarar ettan på en bil med lågväxel - den behövs ibland när vägen tycks ta slut.

#12
2016-12-13 18:27

Vad bra, den extra utrustningen var vad som saknades. Nu blir jag plötsligen spekulant på en vettig bil!

#13
2017-01-07 11:08

Robust är lite att ta i. Dessa bilar är enbart för att ta sig från A till B. Jag ser dock ingen anledning alls att köpa denna bil som ser ut att ha åkt igenom pantmaskinen och blivit en biprodukt på andra sidan. Då kan väl ni som önskar en billig bil som är "enkel" att byta delar på köpa en kvalitativ begagnad bil för ännu mindre stålar. Bättre för miljön och plånboken.

#14
2017-02-10 11:01

Köpte en Duster 4x4 Diesel 2014. Det stämmer att man får det man betalar för. För mig var det en alldeles perfekt bil då jag ofta vistas norrut på fiskeresor och åker på både skogsvägar och "obanade" vägar och i fjällterräng. Bilen har hittills tagit mig dit jag vill och inte behöver jag gråta blod om det blir någon repa i lacken. Inte direkt en komfortbil men en helt ok bruksbil, den gör vad den är ämnad för. Hittills har jag inte haft några större problem, bilen har nu gått 6700 mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.