Bild
Nästa artikel
Range Rover Evoque.

Evoque klarar sig bra i krock

Nyheter

Femstjärnigt när Ranger Rover-suven testades av Euro NCAP.

Förutom Range Rover Evoque så satte krocktestorganisationen Euro NCAP även nya Citroën C5 Aircross på prov.

C5 Aircross betyg beror på vilket säkerhetspaket den är utrustad med. Har den Safety+ som adderar en radarsensor till autobromsen så blir det femstjärnigt. Om systemet enbart förlitar sig på kamera som den gör i standardutförandet blir betyget fyra stjärnor av fem möjliga. 
 

Citroën C5 Aircross.

Krocktestarna berömmer Evoques framsteg när det gäller oskyddade trafikanter. Till exempel lyfts motorhuven upp en aning vid kollision med cyklister eller fotgängare, så att deras kontakt med bilen dämpas.    

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i krocktesterna?
 

Citroën C5 Aircross

Range Rover Evoque

Läs mer om: Range Rover Evoque, Citroën C5

Bilarnas krockbetyg

Range Rover Evoque: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 87%
Oskyddade trafikanter: 72%
Förarstödsystem:  73%

Citroën C5 Aircross: 4/5 stjärnor*
Skydd av vuxna: 87%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 58%
Förarstödsystem:  75%
*Utan radarbaserad autobroms. 

Citroën C5 Aircross: 5/5 stjärnor**
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 67%
Förarstödsystem:  82%
**Med radarbaserad autobroms. 

Kommentarer

#1
2019-04-24 12:29

Högre bilar ger mer skador på oskyddade trafikanter.

#2
2019-04-24 18:09

C5 Aircross måste vara en av få nykonstruerade bilar och speciellt i sin storleksklass som "bara" klarar en 4:a i sitt standardutförande. Visst är säkert också en 4:a ett bra resultat med dagens normer men numera lär ju "marknaden" nästan kräva "full pott" för bilar i denna pris- och storleksklass.

#3
2019-04-25 10:21

Det stämmer visserligen att instegsmodellen av Aircross har en enklare radarutrustning än övriga i modellserien, och det är skälet till att instegsmodellen får 4 stjärnor istället för 5. För svenska köpare spelar det ingen roll eftersom den versionen inte säljs här. För den svenska marknaden så säljs C5 Aircross endast med den mer avancerade radarn och därmed 5 stjärnor.

EuroNCAP har allt mer blivit en teknisk lekstuga istället för att handla om krocksäkerhet, där nivån på radarutrustningen kan fria eller fälla en modell. Det finns t o m bilar som inte har en radar, är de nu plötsligt livsfarliga att krocka med?

#4
2019-04-25 11:36

Snart kommer bara helt självkörande bilar kunna få 5 stjärnor, och det är något som jag starkt beklagar.

#5
2019-04-25 20:04

Raphael:

"EuroNCAP har allt mer blivit en teknisk lekstuga istället för att handla om krocksäkerhet, där nivån på radarutrustningen kan fria eller fälla en modell. Det finns t o m bilar som inte har en radar, är de nu plötsligt livsfarliga att krocka med?"

Med en kollisionshastighet som ligger i nivå 30-40 km/h högre än om motsvarande teknik finns installerad så är svaret faktiskt ja på den frågan. En kollision i 90 km/h är svår att överleva - även i en stor Volvo. Men i 50 km/h är chanserna betydligt större - oavsett om man färdas i en klenare Citroen eller i en stark Volvo. Så den tekniska och olyckspreventiva lekstugan fyller en viss funktion, även om det ju faktiskt förekommer situationer där tekniken inte kan kompensera i tillräcklig grad.

MVH AL

#6
2019-04-26 10:52

@ A.L

"även om det ju faktiskt förekommer situationer där tekniken inte kan kompensera i tillräcklig grad."

LOL! Vilka situationer är det? Jag antar att du här menar när bilarna faktiskt krockar? Nej, då hjälper inte bling-blinget ett dugg. Man kan sitta i en bil som har tre stjärnor och klara en krock.. förlåt "situation" ... bättre än i en bil med fem stjärnor. Hela stjärnsystemet har blivit helt urholkat sett ur ett krock {situation} perspektiv.

.

#7
2019-04-29 21:43

Klarsynt.

Typexempel på sådana situationer är:

- hastighetsskillnader större än 50 km/h. (Då mildrar systemet istället konsekvenserna av oyckan)

- vitolyckor (svårt att beräkna hur en älg eller vildsvin rör sig på och intill vägen.

- avåkningsolyckor där bilen voltar och följaktligen inte har någon effekt av att låsa hjulen

- extremt låg friktion hos vägbanan.

Men som tur är utgör inte denna typ av incidenter majoriteten av olyckorna och det är därför som autobromsen är så effektiv. Den adresserar alltså en tillräckligt stor del av olyckorna för att ge en skadedämpande effekt. Hos vissa olyckstyper mer än hos andra.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.