Bild
Nästa artikel

EU:s miljökrav mildras

Nyheter

Första striden är vunnen för Saab och Volvo. EU-kommissionens krav på minskade koldioxidutsläpp ser ut att mildras. En seger för bilfabrikanterna - och miljöorganisationerna rasar.

- Det är tveksamt om de avtalade klimatmålen någonsin kommer att nås med denna överenskommelse, säger Franziska Achterberg på Greenpeace till TT.

EU-parlamentets industriutskott har röstat för att lätta på de regler som EM-kommissionen föreslagit för att minska koldioxidutsläppen.

EU-kommissionen vill att koldioxidutsläppen  i genomsnitt ska ha minskat till 130 gram per kilometer 2012. I dag ligger snittet i EU på 158 gram. Dessutom vill EU-kommissionen att flexifuelbilar ska räknas som bensinbilar.

Men EU-parlamentets industriutskott går emot förslaget och vill ge bilindustrin längre tid att minska utsläppen. Enligt industriutskottet bör 60 procent av bilparken omfattas av de nya reglerna 2012 och först 2015 ska reglerna gälla fullt ut.

Dessutom förordar industriutskottet att flexifuelbilar inte ska räknas som bensinbilar - och att bilar som körs med biobränslen i stället ska premieras. Något som Saab, Volvo och den svenska regeringen har kämpat för.

Ledamöterna vill även dra ned på de böter som biltillverkarna ska få betala om de inte når de utsatta målen. I stället för böter på 95 euro för varje gram koldioxid som överstiger gränsen per kilometer vill utskottet se en gräns på 40 euro.   

Protesterna mot industriutskottets förslag är kraftfulla.

- Det är tveksamt om de avtalade klimatmålen någonsin kommer att nås med denna överenskommelse som är en kombination av svaga straff och gigantiska kryphål på bilindustrins order, säger Franziska Achterberg.

Kommentarer

#1
Lars
2008-09-04 10:08

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.

Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.

Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.

Något att tänka på för de som ska välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

#1
Saabnisse
2008-09-05 19:13

Det var precis detta jag skrev om på forumet!
Det kom några avvikande åsikter.
Men jag tror det stämmer i stora delar.

#1
Rolle
2008-09-05 23:59

Tjaa, får man tillräckligt betalt så går det nog att bevisa att 1+1 = 3.