Bild
Nästa artikel

Européer bäst bakom ratten

Nyheter

Bästa förarna finns i Europa, sämsta i Sydamerika och Afrika. Det svarar svenska bilister i en ny undersökning.

Sex av tio svenskar menar att de i genomsnitt bästa bilförarna över hela världen finns i Europa

Det visar en ny undersökning från hyrbilsföretaget Holiday Autos som frågat 2 580 svenskar.

– Det är möjligt att det delvis handlar om stereotypa bilder av trafiken på dessa kontinenter snarare än egna direkta erfarenheter, säger Anna Madsen, nordisk marknadschef på företaget.

Vad som karaktäriserar en bra bilförare lämnas öppet för tolkning.

Resultat från undersökningen:

Vilken världsdel har de i genomsnitt bästa bilföraren?
Europa, 60 %
Nordamerika, 32 %
Australien, 8 %
Asien, 1 %
Afrika, 0 %
Sydamerika, 0 %

Kör turister bättre än lokalinvånare på er semester utomlands?
Ja, 18 %
Nej, 33 %
Varken bättre eller sämre, 45 %
Vet ej, 3 %

Diskutera: Är europeiska förare bättre än förare från andra världsdelar?

Kommentarer

#1
2010-12-23 16:03

Fantastisk journalistik! :P

#2
Proffsbilist
2010-12-25 08:21

Jojo, men även bland oss europeer finns det ju en klar gradskillnad i körskicklighet.

#3
#1 Tysken
2010-12-26 20:36

Detta förklarar varför taxiförare gått från att tidigare varit ett föredömme i trafiken till att vara bland de sämsta om man ser till de som kör i svenska storstäder.

#4
2010-12-27 09:14

En fullständig idiotundersökning. En stor majoritet av svenska bilister har aldrig varit utanför europa. Det måste finnas statistik att tillgå. Jag tror att det finns precis lika många idioter på svenska vägar som här i Australien.

#5
Nithin01
2010-12-27 23:17

Tro mig. Det gör det.

#6
Micke00
2010-12-28 20:12

Är det en nyhet att dom sämsta förarna finns i Sydamerika och Afrika?

#7
2010-12-28 22:28

Jag tror att många europeiska länder har en mycket
bättre körkortsubildning än vissa länder och av den anledningen är vi bättre bilförare.

#8
2010-12-30 10:06

Jag har aldrig varit så rädd som när jag var på semester på Malta för ca. 35 år sedan. Folk körde som galningar på de smala krokiga vägarna. Och Malta låg i europa på den tiden i alla fall. Annars är det väl Indien som har den värsta olycksstatistiken har jag för mig.

#9
4 wd så klart
2011-01-03 00:29

ja vet!!!!!!!! ja e bäst!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.