Bild
Nästa artikel

Euro NCAP: Två missar fem stjärnor

Nyheter

I Euro NCAP:s senaste krocktest, där fem nya bilar testats, får både Opel Adam och Mitsubishi Space Star bara fyra stjärnor.

Sedan Euro NCAP började ställa hårdare krav på bilarna för att de ska kunna nå upp till maximala betyget fem stjärnor i krocktesterna har också allt fler bilar misslyckats med att klara den magiska gränsen. Senast i raden är Opel Adam och Mitsubishi Space Star, som båda får fyra stjärnor.

Opel Adam lyckades dåligt i sidokrocktestet, där Euro NCAP konstaterar att skyddet för bröstkorgen inte håller måttet. Dessutom bedöms skyddet mot pisksnärtsskador som marginellt. I Mitsubishi Space Stars fall handlar kritiken framför allt om dåligt skydd för förarens skenben.

Även Lexus IS 300h, Mazda 6 och Toyota Corolla testades i denna omgång. Samtliga kom undan med det högsta, femstjärniga betyget. Toyota Corolla har det bästa skyddet för vuxna, medan Lexus IS 300h har bäst barnskydd och fotgängarskydd. Mazda 6 och Opel Adam har bäst säkerhetssystem.

Klicka här för att se de fullständiga resultaten på Euro NCAP:s hemsida.

Diskutera: Hur ser du på resultaten?

Kommentarer

#1
2013-09-05 13:10

Jag trasar ju hellre sönder skenbenet än bröstkorgen i alla fall. Så på det sättet ser jag space star som säkrare

#2
2013-09-05 16:18

Tycker fotgängarskyddet borde tas bort från bedömningen av antal stjärnor. Jag struntar väl i om min bil skyddar en fotgängare eller inte. Min bil ska skydda mig, kunde jag valt bort det på min V40 hade jag gjort det direkt!

#3
2013-09-05 16:55

Mobe, du bör nog tänka över din ståndpunkt både en och två gånger. Tummen ner för din kommentar och åsikt! :(

#4
2013-09-05 17:01

Ja det var så dumt att jag tror min klocka stannade!

#5
2013-09-05 17:47

Vem fan kan avgöra vilken bil som krockar säkrare med en fotgängare? Låter lika osäkert som rostskydds-analysen. Själv skulle jag påstå att högt byggda bilar är bäst för fotgängare men det är inget jag kollar på när jag köper bil.

#6
2013-09-05 17:57

Mjuk huv och fotgängarairbag kan ju vara en start!

#7
2013-09-05 18:40

Två inlägg här har gjort att både mitt armbandsur och väggklockan stannat. Vilket som fick respektive klocka att stanna vet jag inte, men de var snarlika i sin dumhet.

#8
2013-09-05 19:34

scientist Ge mig en anledning varför jag skulle köpa en bil till mig för någon annan

#9
2013-09-05 19:40

Nu stannade t.o.m. klockan i bilen i garaget!

#10
2013-09-05 19:44

...Snart stannar fröken ur.. :)

#11
2013-09-05 19:47

Om du kör på nån Mobe och den dör så kan du bli dömd till vållande till annans död. Om den däremot överlever kanske du slipper fängelse. Det är väl bra! För dig... ;)

#12
2013-09-05 21:10

(Om vi bortser från det mänskliga lidandet, om det nu är möjligt: )

Varje år kostar trafikolyckorna samhället >25 miljarder kronor mobe. Dessutom betalar bilisterna en rejäl försäkringspremie för att täcka upp dessa kostnader. Varje enhet olyckor som försvinner öppnar i sin tur upp för högre hastighetsgränser, d.v.s ökad transportnytta genom kortare restider. Värdet av detta senare är enormt, och ofta bakgrunden till att man ens använder bil och flyg till transporter.

Så mobe tjänar i allra högsta grad på om vi kan minska trafikdödligheten.

Hoppas det gav svar:

MVH AL

#13
2013-09-06 08:19

Oj oj oj,..säkra Adam var tydligen inte så säker?
Ställer mig lite tvådelad till detta då jag givetyvis anser att det är bra att säkerheten höjs men de flesta klarar inte av att avgöra skillnaden mellan 4 och 5 stjärnor.

En 5 stjärnig bil ifrån 2008 kan då lätt upppfattas som säkrare än en 4 stjärnig ifrån 2013
Tycker att systemet helt borde ses över och att vi slutar att se bilar med "näst bäst" betyg som värdelösa.
Inte ens bilar med högsta betyg duger idag enligt vissa motorskribenter,Folksam mfl så hur tusan skall vi som konsumenter då veta vad som man skall köpa?

Alla kan ju inte köpa Volvo ( som på "automatik" alltid är bäst på ämnet )

Alltid spännande också när folk inte förstår bättre om säkerheten,...går det absolut inte att tänka så långt att man kanske SJÄLV blir påkörd utav en bil? ( eller nära anhörig )

#14
mcregor
2013-09-06 09:50

Och ibland är ju skillnaden mellan en 4:a och en 5:a "bara" den att tillverkaren snålat på säkerhetsutrustning på en modell på ett fåtal marknader inom EU och då kan bilen ramla ner från en 5:a till en 4:a... Men i Sverige har vi ju oftast hyfsat "fullutrustade" bilar säkerhetsmässigt så utförandet som säljs hos oss kan ändå motsvara samma säkerhetsnivå som en konkurrent som fått en 5:a i testen. Så enkelt är det inte - man måste kolla testresultatet i detalj för att kunna avgöra var den "fallerat" och om det kanske är nåt som inte är relevant i Sverige p g a högre säkerhetsutrustningsnivå här.

#15
2013-09-06 10:36

Skall man sedan dessutom lyssna på Folksam så kan bilar som har misslyckats totalt i EuroNcap plötsligt vara säkrare bilar än de med "full pott"
Krångligt som sagt ...

#16
2013-09-06 20:19

Mitsubishi drabbas litet orättvist. Jag misstänker att den missat stjärnorna pga av avsaknad av bältespåminnare i baksätet och avsaknad av hastighetsbegränsare. Jämför med Citroen Picasso,som har samma dåliga skydd för förarens skenben och sämre skydd för bröstkorgen än Mitsubishi. Jag får erkänna trots att jag har lite frankofila böjelser att den bilen säkerhetsmässigt är en skamfläck för fransk bilindustri trots fem stjärnor. Mitsubishi är en fullt modern småbil med säkerhet fullt up to date för storleksklassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.