Bild
Nästa artikel

Euro NCAP: Nya Passat ingen ny bil

Nyheter

Euro NCAP struntade i att utföra flera krocktester av nya Volkswagen Passat. Modellen ansågs inte vara en ny bil.

I början av 2011 levereras första exemplaren av sjunde generationens Volkswagen Passat till svenska kunder.

Det har dock tvistats om huruvida det handlar om en ny bil eller endast en uppdatering.

När bilen presenterades tidigare i höstas beskrev Volkswagen den som ”helt ny” och ”sjunde generationen” samtidigt som Vi Bilägares testchef Marianne Sterner kallade den ”Passat sex komma fem”.

Euro NCAP avslöjar
Att nya Volkswagen Passat inte är en ny bil indikeras nu från krocktestorganisationen Euro NCAP. I senaste omgångens tester tilldelades modellen toppbetyget fem stjärnor.

Men Euro NCAP skriver också att bilen inte testats för frontal- och sidokollisioner. Istället har testdata används från 2005, då föregående generation krocktestades.

“Volkswagen Passat har ansiktslyfts under 2010. Strukturen av den nya bilen är identiskt med den som testades 2005”, skriver krocktestorganisationen.

Euro NCAP har endast utfört nya tester av fotgängarskydd och skydd mot pisksnärtskador eftersom karossplåt i fronten formats om.

Tidigare har Volkswagen kritiserats för att kalla senaste versionen av Golf en ny bil, trots små förändringar.
 
Diskutera: Rätt att beskriva nya Volkswagen Passat som en ny bil?

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-08 15:40

Nej det är ingen ny bil, men en trevlig uppdatering överlag förutom den 80-tals mässiga kantiga fronten.

#2
2010-12-08 16:01

En 4-dörrars miljödiesel ligger ca 7.000 kr under en dito A4. För mej skulle valet bli A4.

#3
2010-12-08 16:29

Ser inte så "ny" ut. Men å andra sidan så varför ändra ett säljande koncept? Se på Porsche 911, ser nästan exakt likadan ut sedan 1963 :o) .
.
Jag har lite svårt att hänga med i ditt resonemang Pender. Passaten brukar vara lite billigare än Audi A4 ... så det är väl inget konstigt.

#4
Nick Name
2010-12-08 16:39

Pender: A4 är ett snäpp mindre.

#5
789
2010-12-08 16:47

VW Passat kanske inte är en "ny" modell men vad säger att man hela tiden måste ändra ett vinnande koncept. Jag vet att VW gör väldigt bra bilar som blir allt snyggare. Nya Passaten är troligen ett mkt bra köp.

#6
rallygam
2010-12-08 16:47

Passat är snygg. Inget fel på 80-tal men denna känns 2010 mer än något annat, så diskret att den sticker ut! Var det inte en bra bit in på 2000-talet passat hade halvdålig krocksäkerhet enligt folksam? De kanske skulle snegla på Volvo.

#7
S-E S
2010-12-08 16:56

Passat är tydligen så pass bra att det inte behövs några större åtgärder för att kunna konkurrera med de "nya" modellerna. Tänk om alla kunde tillverka så tidlösa bilar att det enda intressanta blir körsträckan. Förlåt alla arbetslösa motorjournalister?

#8
otto2
2010-12-08 17:22

Passaten är rena narkotika, äger man den en gång, äger man den livet ut. problemt är inte passaten, problemet är den som reperar passaten

#9
2010-12-08 18:34

Även om man räknar in att A4 är dryga 6 cm kortare (lika bred), så tycker jag den är förmånligast prissatt. För kunden alltså. Tycker VW håller sej alltför nära premiumpris. (Men eftersom Passat säljer bra, så gör ju VW rätt. Så länge kunderna betalar, så är ju priset rätt.)

#10
Peugo
2010-12-08 19:36

Bara VAG slutar med att försöka få biltillverkningen billigare och satsar mera på att få bilarna pålitliga igen. Börjar se lite för dåligt ut i dagen läge med alla problem och tyvärr är det inte frågan om små och billiga att lösa typ av problem. Försäljningen har det såklart ingen inverkan på, VAG kommer i framtiden också att säljas som aldrig förr men jag kommer nog att vara på min vakt vid nästa bilbyte.

#11
2010-12-08 19:47

Fattar noll Pender .. !
Dina kommentarer verkar sjukt vilsekomna ...
Vart vill du komma?
Passaten är alltså 7000 billigare än Audi A4 .. Dårför väljer du A4.
A4,an är kortare ... So what ?
Du tycker att priset är förmånligt satt för kunden (vem annars?). Men för nära premiumpris ... Vadå för nära premiumpris vill jag fråga?
Förmånspris eller för nära premiumpris ... Vad ska en Passat kosta enligt männsker som Pender?

.
Vet inte varför jag retar mej på en del kommentarer mer än andra :o)

#12
Ola L
2010-12-08 20:29

Heja Euro-NCAP. Visst är det en ansiktslyftning, det är ett skämt att säga annat. Det finns flera exempel på andra bilar vars ansiktslyftningar inneburit större förändringar än "nya Passat", både interiört och exteriört.

Men det gör den inte till en sämre bil, med eller utan facelift.

#13
2010-12-08 21:43

Jes, kan det vara så att du retar dej på de som tycker tvärtom mot vad du tycker?
Jag ser att A4 och Passat är bilar från samma koncern, med många gemensamma delar. Men jag ser A4 som en betydligt lyxigare, mer "premium", skapelse än Passaten (avdelning V70) . Att det bara är ett par procents prisskillnad, medför att den ganska A4 är ett mycket attraktivare val än Passat. Dessutom blir det antagligen bättre ekonomi i att välja A4, pga bättre 2:a-handsvärde.
Jes, eftersom jag misstänker att du ser plåt som plåt, som kommer du aldrig förstå att de finns de som värderar en A4 betydligt högre än en Passat.
För den som inte fattar så lätt: Det är ordentlig prisskillnad mellan en Skoda och en VW.

#14
2010-12-08 21:49

PS. Vad en Passat ska kosta enligt mej, frågar Jes?
Svar: Exakt det den kostar. Eftersom folk köper. Men för att jag skulle överväga den så ca. 10.000 billigare. Eller rättare sagt vettigt utrustad i bas. Vem sjutton köper en mellanklassbil utan ACC?

#15
DeN
2010-12-08 22:29

Den kommer vara en rätt gammal bil när det är dags för nästa...hehe, folk gnällde på Saab, men VW kör ju på samma spår.

Det som även är lite intressant är att VW samtidigt lyckas plocka så mycket mer pengar av kunderna. När det gällde Golfen så ökade de vinsten med mer än 1000 EUR per såld bil efter sista faceliften, notera vinsten alltså! Det är mycket för en bil i 15 000 EUR klassen som de redan har stort påslag på...

Jag vågar bara spekulera om hur mycket mer de tjänar på denna facliftade Passat, som i vissa fall faktiskt är snikigare (kolla inredningen noga), utan att det kommer kunderna till godo.

Men köper folk det så är det väl deras problem. Men det skulle avhålla mig från att lägga en order på en VW. Syskonen från Skoda har en mycket mer sund prisstättning måste jag säga. Det handlar ju mångt och mycket om samma grejer..

#16
2010-12-08 22:56

DeN, man får en känsla av att du inte håller med ViB, som påstår att nya Passaten är väldigt bra utrustad redan i grundversion. I så fall är vi minst två.

#17
McTar
2010-12-09 09:02

DeN: Jämför gärna Suberb och Passat. Helt ärlig jämförelse kan man inte få pga att superben är lite större och att passaten kan både ha 170hk diesel och dsg-haldex. Priset bli väldigt lika. Vilken är mest värd pengarna?
Utrustar man en Audi som Passat GT så blir den säker 100.000:- dyrare.

#18
2010-12-09 09:52

Man kan säkert mixtra ihop en A4 som är mycket dyrare än en Passat. Men om man håller sej till resp grundvarianter av miljöbilsklassad diesel, så är A4:an ca 7.000 kr dyrare. Eller dryga 2%.
Man kan dela in bilar i 3 kategorier:
1. Prisvärda som säljer bra.
2. Icke prisvärda som säljer dåligt.
3. Icke prisvärda som säljer bra.
Passat är ett bra exempel på kategori 3.
Sen finns det en liten sorglig 4:e kategori: De prisvärda som säljer dåligt. Men då finns ofta nåt dåligt utöver bilen inblandat. T.ex. dålig säljorganisation eller att märket struntar i vår marknad.. (Fiat, Opel, Honda m.fl.)

#19
Qvist
2010-12-09 10:06

Konstiga värderingar Pender! Det finns andra som har sina kategorier också. Var har du hittat dina?

#20
Raymond K
2010-12-09 10:22

Håller med Pender att en ny Passat inte är särskilt prisvärd, men när dom är 2-3 år gamla är dom mycket prisvärda vilket förstås gäller de flesta bilmärken.

#21
2010-12-09 11:08

Men snälla Qvist, mina kategorier har jag uppfunnit alldelens själv. Här i min lilla kammare. Dom är bara grovt tillyxade för stunden. För att jag kort ville få fram en åsikt. (Vissa fattade inte, när jag skrev på annat sätt.)
Tyvärr har Raymond K rätt. Mycket av den bluff-faktura man betalade vid Passat-köpet, kan man hiva över på nästa köpare. Jag bara gissade att även detta klarar man bättre med en A4:a. Plus att man ägt en lite roligare bil. Men smaken är olika.

#22
DeN
2010-12-09 11:31

McTar...
Precis. Superben är klart mer prisvärd än Passaten.
Dessutom ser den trevligare ut.

#23
DeN
2010-12-09 11:37

Pender och Raymond K...
Jag är böjd att hålla med er. Passat är "kategori 3" i detta fallet.
Kan dock vara prisvärd som några år begagnad om man lyckas hitta en som inte gått som firmabil och är sönderkörd. Kan vara lite klurigt dock då denna nästan är definitionen av svensson-firmabilen...jämte en och annan volvo.

#24
2010-12-11 17:36

Varför inte en Audi A3 Pender? Eller om A4;an varit 3000 dyrare skulle du valt Passat?
A4 är inte helt i storlek med Passat. Vill man ha utrymmen som finns i Passat men önskar en Audi, är väl A6 alternativet.
Jag förstår Inte ditt resonemang. Å andra sidan, när jag läser dina kommentarer här och var i olika frågor ... ställer du dej jämt över andra tyckare ... så varför bemöter jag dej? Tja, ibland ska dumhet bara bemötas kanske?

#25
Ponder
2010-12-11 22:39

Pender har alltid rätt!
Köp inte VW Passat. Köp en Audi A4.
Lite trångt kanske men mest prisvärd för kunden. Tänk inte på vad som behövs för transporten, tänk på andrahandsvärdet och detaljerna. Audi har andrahandsvärde och detaljer. Inte som nerkörda tjänstebils Passater, inget andrahandsvärde och inga detaljer. Passaten är inte välutrustad, Lane Assist, Light Assist, Front Assist mm är lika onödiga prylar som speglar på solskydden tycker jag i varje fall, Pender också kanske.

#26
Raymond K
2010-12-13 09:06

Pender, varför säger du "nerkörda tjänstebilpassater"?
Finns väl knappt några bilar som är så välskötta som tjänstebilar. Service brukar vara välskött och de bilarna brukar vara väldigt välutrustade. Jag köper gärna en begagnad bil som varit tjänstebil. Att en sådan gått en del mil betyder inget.

#27
DeN
2010-12-15 10:34

Raymond K...
Tja, då ska jag förklara problemet med tjänstebilarna (liksom hyrbilar).

Tjänstebilarna hos oss åker in på service enligt plan under de ca 3-5 år de är här. Och vad gör verkstaden? De byter olja (billigaste såklart), kanske ett filter, nån lampa...sen om de fuskar med servicen och hoppar över moment är det ingen som vet/bryr sig om, eller följer upp heller.

Sen vet brukarna att de kan köra som galningar över stock, sten, trottoarkanter, potthål och varva ur motorerna hur mycket som helst, för de kan ändå ta ut en ny bil några år senare, så länge förgående bil ser optiskt okej ut.
Att sen hjulupphängningar, lager, koppling osv. havererar några år senare, hos en intet ont anande privatkund, det är en annan sak...
Knappast nått som lite orginalservice de första 3-5 åren har tagit hänsyn till eller avhjälpt...

Mitt råd, undvik tjänstebilar eller hyrbilar om du inte vet vem som kört dem och hur de är körda. För de fösta årens missbruk, trots service enligt bok, brukar visa sig senare...

#28
Raymond K
2010-12-15 11:58

DeN
Jag tror du drar alla över en kam nu. Visst finns det dom bilverkstäder som fuskar men att säga att ALLA gör det är att ta i, och varför skulle en tjänstebilsförare köra som en idiot och förstöra bilen? Dom skall väl ha den under i alla fall 3 år och då är det ju bäst om den fungerar.
Nej, det är nog gissningar du gör

#29
DeN
2010-12-15 12:34

Ingen gissning här...jag har sett många sådana bilar komma och gå, och inte bara på det bolaget jag jobbar på nu. Utan jag skulle säga att det är mer regel än undantag att folk inte bryr sig om sina tjänstebilar.
De få undantagen som finns är de personer som själva tänker köpa ut sin tjäsntebil efter att avtalet gått ut, de brukar såklart vara mer rädda om sina bilar.

Även en rätt misshandlad bil brukar fungera fint i exempelvis 3 år. Men efter 7-10 år, då är det en annan femma...

Men visst, man kan ha tur...hur som helst om jag skulle köpa en beggad tjänstebil skulle jag iallafall se till att pruta ordentligt på priset.

#30
Raymond K
2010-12-15 15:25

Jag har en begagnad bil nu som gått som tjänstebil, den har alla utrustningspaket som finns, den går kanon.
Har besiktigat den i 4 år nu utan en enda anmärkning. Jag har inte behövt byta någonting alls, har bara servat den. Inga rispor inga bucklor. Jag kunde inte varit mer nöjd om jag köpt en ny bil.

#31
2015-02-05 08:08