Nästa artikel
Etanolbränsle med vinterkvalitet
Nyheter

Etanolbränsle med vinterkvalitet

Publicerad 15 oktober 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

De som tankar E85 får även i år en vinterkvalitet. Den finns redan på tankställena i norra Sverige och införs nu i den södra delen av landet. Vinterkvaliteten har en högre andel bensin för att de bränsleflexibla etanolbilarna skall starta utan problem även under årets kallare månader

- Vinterkvaliteten ger etanolbilsförarna en extra trygghet under vinterhalvåret,
säger Mathias Olofsson, produktchef vid SEKAB, som svarar för distributionen av
merparten av den etanol som används i Sverige. Det gäller framförallt vid minus
15 grader eller lägre temperaturer när motorvärmaren av någon anledning inte kan
användas.

- Det finns ingen anledning att göra egna blandningar av E85
och bensin eller att tanka bensin under vintern, betonar Olofsson.

I
vissa instruktionsböcker rekommenderas högre bensininblandning under vintern men
vinterkvaliteten betyder att kunden skall använda E85-pumpen året runt utan att
behöva oroa sig för att bilen inte skall starta. Att enbart tanka E85 innebär
dessutom att utsläppen av fossil koldioxid minskar dramatiskt jämfört med att
tanka bensin.

Det är inte unikt att E85 har en vinterkvalitet. Samma
förhållande gäller även för bensin och diesel.

Standarden för E85 har
tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter
och oljebolag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-12 10:51
Björn Kåverud (ej verifierad)

Etanol, ett miljövänligt bränslealternativ?

Den vanliga föreställningen hos folk i Sverige är att etanol är ett bra alternativ till bensin och diesel som bränsle i våra fordon. Det ger en renare förbränning och fyller inte vår luft med så mycket koloxid. Etanolen riskerar inte heller att förstöra våra stränder om den av olyckshändelser släpps ut längs våra kuster som råolja gör. Staten subventionerar också på olika sätt vårt användande av etanol som bränsle, för att få oss att tänka miljövänligt. Miljölobbister och alla "gröna" hurrar när fler etanol alternativ tas fram. Det verkar vara ett bra alternativ på många sätt. Visserligen går det åt mer etanol per körd kilometer än det gör bensin, därför att etanol inte innehåller lika mycket energi som de vanliga bränslesorterna. Men vad gör det när den inte försurar ner vår miljö och inte till lika stor del bidrar till de växthusgaser som på sikt kan bidra till en katastrofal klimatförändring.
Alla tycks vara nöjda med denna förbättring och vi lockas allt mer att gå över till detta renare bränsle. Visserligen försämras villkoren lite för de som köpt miljöbilar, inga mer fria parkeringar, mm.
Jag får ändå en känsla av att många som skaffat sig en så kallad miljöbil ändå bara vill visa hur duktiga och miljövänliga de själva är, företag så väl som privatpersoner. Jag började alltså titta lite närmare på vad detta bränsle är för någonting. Jag ska inte ställa upp några diagram för hur mycket renare etanol är vid förbränning än de fossila bränslena, det lämnar jag åt experterna, men jag tänker ändå ge en bild av att detta miljöbränsle inte är så miljövänligt som många tror.
Först vill jag påpeka att etanol som fordonsbränsle innehåller 15 % bensin. Dels för att få upp energiinnehållet i bränslet, men även för att vanligt folk inte ska börja använda bränslet för ändamål som den inte är avsedd för. Miljövännerna är alltså bara miljövänliga till 85 %. Nåja, det är ju alltid en början.
Om jag sedan påstod att det går åt lika mycket eller mer energi att tillverka etanol, som motsvarande mängd bensin innehåller, vem skulle tro mig då. Det kan inte vara möjligt säger de flesta, då skulle ju etanolen kosta mycket mer än den gör i dag. Det kan tyckas så, men det är under förutsättningen att etanolen tillverkas i Sverige. Den etanol som miljövännerna kör omkring på i sina bilar är tillverkad i Brasilien, och den som bara har ett uns av nyfikenhet kan ju då fråga sig vad brasilianarna använder som energikälla när etanolen framställs. Det troligaste är att det går åt en hel del kol och ved vid framställningen av vår rena och miljövänliga etanol.
Alltså vårt miljövänliga etanolbränsle bidrar i lika hög grad till att förstöra vår luft, som till att förminska regnskogarna!
Sedan har vi transporten till Sverige. Hur mycket tjockolja spyr en normal tankbåt ut under sin färd på mer än 11,000 kilometer över atlanten? Jag vet inte, men jag vet att det är närmare hundra tusen liter, om man ser till hur många kubikmeter bränsle en tankbåt förbrukar per dygn.
Om man då summerar allt detta och överlåter åt någon riktig miljöexpert titta över alla fakta, så är jag övertygad om att han/hon skulle komma fram till att vår miljö skulle må mycket bättre av att vi slutade använda etanol som drivmedel i våra bilar.
Sedan finns det en annan olustig faktor med etanolanvändning. Vad alla hobbykemister känner till är att etanol i grund och botten är samma sak som brännvin. Men går den då inte att dricka? Nej det gör den inte. Som jag tidigare nämnt innehåller etanolbränslet 15 % bensin, så det bör man nog akta sig för. Men, eftersom bensin och etanol har helt skilda kokpunkter kan den något skickligare hobbykemisten enkelt separera bensinen från etanolen i en vanlig hembrännare, om han nu inte kokar det i för hög koncentration så att han spränger sig i luften. Det skulle kunna bli snabba pengar för någon med ett rymligt och inte allt för rent samvete.

Men något måste vi ju ändå göra för att värna om miljön

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.