Bild
Nästa artikel
Ford Kuga Ecoboost E85 försvarar etanolens ställningar.

Etanolbilen gör comeback – Ford satsar på E85

Nyheter

För första gången på ett år finns en ny etanolbil till salu i Sverige. Ford gör en nysatsning på E85.

Våren 2018 meddelade Volkswagen att modellen Golf Multifuel utgår ur sortimentet och därmed försvann den sista etanolbilen som såldes i Sverige.

Mycket talade för att bränslet som med politiskt stöd gjorde succé i mitten av 2000-talet – toppåret 2008 såldes nästan 60 000 etanolbilar – sjöng på sista versen.

Men nu gör E85-bilen comeback. Ford tror på en renässans och lanserar en etanolversion av mellanstora suven Kuga. Fler modeller ska vara på väg.

Bilens bensinmotor på 1,5 liter och 150 hästkrafter anpassas för etanoldrift redan i fabrik. Motorn är flexifuel och kan alltså även drivas av bensin.

Ford påpekar att problemet med höga sulfatnivåer i etanolen inte finns längre och dagens bränslepriser och skatteregler innebär lägre kostnader för en E85-bil.

Märkets svenska informationschef Erik Lindham hoppas att satsningen kan ge ringar på vattnet.

– Vi hoppas att fler märken ska följa efter oss, säger han.

Diskutera: Vad tror du om Fords satsning på etanolbilar?

Kommentarer

#1
2019-04-08 10:33

Hmm..1,2-1,5 liter per mil...är det en så bra idé?

#2
2019-04-08 10:39

Helt riktigt med Fords satsning, man har ju lång erfarenhet av etanoldrift.
Jag har själv kört mycket på E85 i olika bilar utan några problem, men för mig krävs det en skillnad på 4:-/litern innan det blir billigare än med bensin om man nu inte tänker på miljöaspekterna.
Jo helt utan problem har det inte varit, en första tankning i en bil som gått 20000 mil resulterade i ett läckande bränslefilter, upprostat där etanolen löste vaxlagret, men det var enkelt att byta.
En kompis har kört en 9-5 enbart på E85 sedan 2005, 17000 mil nu och en annan en Focus sedan 2009. De skulle givetvis inte fortsätta med E85 om de haft något trassel.
Givetvis gäller det att byta olja oftare än med bensin, ingen av dom kör mer än 1500 mil mellan byten, men det tycker jag att man inte ska göra oavsett bränsle.

#3
2019-04-08 10:45

@ Styggavargen, riktigt, förbrukningen ökar med ca 30% så har man problem att tanka ska man ju inte välja E85, men jag tänker på att jag sparar 1:50/mil av skattade pengar så jag tankar gärna lite oftare.

#4
2019-04-08 10:58

Spännande! Hoppas att de får sälja tillräckligt många så att det iaf finns avsättning för den inhemskt producerade etanolen.

#5
2019-04-08 10:59

Är det den nuvarande eller kommande Kuga det handlar om? Eller båda?

#6
2019-04-08 11:08

Det börjar bli några dagar sen en kollega skaffade en Ford Taurus etanol så nog har Ford erfarenheter av bränslet. Jag har dock inget sug efter att åka till macken oftare än nån gång i månaden.

#7
2019-04-08 12:39

Kuga med etanol!!
Den lär väl dra minst 1,6 liter milen.
Dom tidigare kuga dieslarna låg väl på ca 0,75-0,85.

#8
2019-04-08 12:52

Kuga ska väl ersättas snart? Annars är det väl det smartaste man kan göra, att satsa på förnybart.

#9
2019-04-08 12:57

Bra Ford!

Etanol är ett vettigt alternativ och jag hoppas att den får en renässans.

#10
2019-04-08 13:01

@mso 1000, Kuga 150hk Ecoboost tar ca 0,8l bensin/mil och det medför 1,0-1,1 l E85/mil.
Men om man har blyfot och utnyttjar den högre effekt man får kan det säkert stiga mer.
Sedan kan du inte direkt jämföra med diesel, det är ju helt andra motorer och diesel har ju högre energiinnehåll även jämfört med bensin.

#11
2019-04-08 13:18

Det går att i någon mån kompensera det lägre energiinnehållet i etanolen med en högre verkningsgrad, beroende på tändsystem etc. Kodiaqen (2.0 TSI) drar 8,6l / 10 mil med 35-40 % etanol i tanken, jämfört med 8,2 på 95 oktan E5 (med mitt körmönster alltså). Men vill man inte veta kan man göra som Vargen - tro. Alla blir nöjda på sitt sätt...

#12
2019-04-08 13:58

Kricko, räkna själv.. man brukar säga ca 35% skillnad... 0,82*1,35=1.1 liter/mil. Priset på E85 brukar också vara minst 35% lägre än bensin (antagligen inte av slump). Just nu verkar skillnaden vara ca 40% till E85's fördel.. vilket gör att det blir faktiskt lite billigare att köra en etanol bil. I ditt fall med en SUV så är det nog inte helt otroligt om du hamnar i intervallet 1,2 till ca 1,5 liter/mil. Sedan om man tycker det är värt pengarna och att man får tanka oftare!? Tja, det är upp till dig.. glöm inte byt olja oftare om du kör mycket på etanol är mitt tips.

#13
2019-04-08 14:00

För mig som kör under 1000mil/år, som inte har möjlighet att ladda en batteribil och som behöver en bil som kan dra tungt släp låter ju detta som en intressant nyhet. Angående att behöva tanka oftare så skulle ju Ford kunna lösa det enkelt genom att förse E85 varianten med en större tank. Men jag har inga problem med att tanka oftare.

#14
2019-04-08 14:24

Apropå "problemet" med att behöva tanka oftare. Det går trots allt snabbare än att "tanka" en elbil och det är tätare mellan "pumparna". ;)

#15
2019-04-08 14:46

Rutger,
När man tankar en våtbränslebil står man och väntar på att det ska bli klart på en plats där man egentligen inte har ett ärende. Batteribilen tankar man när man sover hemma.

#16
2019-04-08 15:08

Bra, jag skulle gärna köra etanol om det ses som miljövänligt och fungerar bra.

#17
2019-04-08 15:10

Mäkinen, jag menade under längre resor. Dessutom har jag ingen möjlighet att ladda en batteribil när jag sover hemma.

#18
2019-04-08 15:28

Öhh, vargen, nu var det ju inga hittepåsiffror jag gav utan faktisk förbrukning vid blandtankning. Så ren etanol hade rimligen drivit upp förbrukningen med 15 % ungefär. Och oljebytena är det bara att följa det variabla intervallet - den känner själv av, precis som på din Octavia, när oljan börjar bli kass. Har inte märkt att dagarna tickar fortare till följd av etanolen vilket inte heller är att vänta sig då slitaget på oljan främst blir högre vid annat körmönster än mitt. Dina 15 liter / 10 mil för att köra lilla Kuga på etanol får du såklart tro på som du brukar men det känns inte helt självklart som någon förbrukning som ens går att uppnå - om man använder växellådan på avsett sätt.

#19
2019-04-08 16:22

Snälla, gå inte på etanol-bluffen en gång till. Ford gör inte detta för att de tycker att E85 är ett bra bränsle utan enbart för att komma undan allt tuffare utsläppskrav med allt lägre snittförbrukning som ställs på biltillverkarna.

Så fort Ford får in tillräckligt med elbilar i modellutbudet, som drar ner snittförbrukningen, kommer försäljningen av E85-modeller att upphöra direkt. Kvar blir ett gäng lättlurade bilkonsumenter som itutats att E85 är bra att satsa på.

#20
2019-04-08 17:17

Mattse, vad tycker du är ett bättre alternativ för oss som inte har möjlighet att ladda en batteribil om E85 inte är bra? Bensin, diesel eller gas? Det sistnämnda finns det inte tillgång till överallt... Eller "självladdande hybrid" kanske? Ska bensin o diesel fasas ut så finns inte så många alternativ, som jag ser det. Därför tycker jag inte att det är någon etanolbluff.

#21
2019-04-08 17:20

@Mattse, hur kan man bli lurad om man köper en bil för E85? Vill man inte köra på E85 kan man ju köra på bensin, så vad menar du med att bli lurad?
Det är väl utmärkt med en bil som medverkar till mindre mängd fossila utsläpp.
Jag har lång erfarenhet av E85, har du?

#22
2019-04-08 18:55

Utmärkt med bilar som kan köras tillfredsställande på förnybara drivmedel. Enklaste sättet att få ner vårt fossilberoende på kort sikt.

#23
2019-04-08 18:59

Har kört två årgångar Ford Focus Flexifuel på E85 i drygt 15 år, kör fortfarande den nyare (modellår 2010).
Har inte haft några om helst problem och trivs med att köra (nästan) fossilfritt även om det ibland kostat mer!
Jag är mycket skeptisk till batteridrift, tror att förbränningsmotorn består men då drivs med alternativa fossilfria bränslen, metanol, etanol, biogas, vätgas...
Fords beslut är klokt!

#24
2019-04-08 19:49

Spriten skulle inte få kosta över 10 kr om folk skall använda den. Låst pris 15 år framåt. Min Megane drar 40% mer med sprit, testat i verkligheten, inte vi bildatorn. Inga körproblem.

#25
2019-04-08 20:02

Det ska ju komma en laddhybridversion av Kuga — vad sägs om att köra flexifuelmotorn i den? Det är ett generellt koncept som jag tror på åtminstone under en övergångsperiod: ”el med förnybart stöd”. Och allra helst range extender-lösning förstås!

#26
2019-04-08 21:04

jete's erfarenheter av bränsleförbruknings-ökningen med E85 överensstämmer med mina för jag misstänker att även Renault-motorn är en sugmotor - liksom min f d Ford. Det är möjligt att turbomotorer nöjer sig med lite mindre förbruknings-ökning.

#27
2019-04-08 21:47

En gång i tiden med hjälp av lobbyister (Gröna bilisten med VD som Fordförsäljare/importör) och odugliga Miljöpartiet förklarade man etanol som miljövänlig. Tekniken fanns hos GM och Ford som var huvudägare av Volvo och Saab. Över en natt blev Sverige landet med mest miljöbilar. Ford och GM hade utvecklat tekniken av sterategiska skäl och för att minska beroendet av olja från Mellanöstern och inte av miljöskäl. Etanolen gjorde man på majs vilket drev upp priset och drabbar de fattigaste i Mexiko. Enligt beräkningar (om jag kommer ihåg rätt) för framställning av 1L etanol i Sverige och av skogsavfall behövs 0.4L fossilbränsle, i Brasilien något mindre men man skövlar regnskog och i Frankrike från vin behöves mer än 1L fossilbränsle. Samt kan man ta i beräkningen att en liter etanol motsvarar ca 0/7 liter bensin. Om man använder skogsafall direkt för uppvarmning (tex hushållen) får men 3 gånger mer energi. Etanolen är problematiskt av etiskt skäll och är inte en miljövänlig alternativ. Kravet på leverans av miljövänligt bränsle stängde ner många stationer på landsbygden och tvingade folk att köra 5-10 mil bara för att tanka sina bilar. Etanol lättar bara på samvetet hos de som har stoppat huvudet under sanden. Förstås möiljöpartiet och lobbyisterna kan vara glada också. Jag trodde att den diskussionen var färdig men det verkar som om man kan hålla med vilken skit som helst i decenier.

#28
2019-04-08 22:30

Eller som göteborgaren sa, etanol är sånt man får ont i magen av...
:-D

#29
2019-04-08 22:56

Flexifuel står för valfrihet. Så varför bl.a. Volvo slutade med etanolbilar är svårt att förstå. Samma pris som för en bensinbil och troligen samma produktionskostnad, till skillnad mot en dieselbil som är dyrare på ALLT utom bränslet. En merkostnad som är försumbar i jämförelse med hela bilkostnaden.

#30
2019-04-09 00:16

Lite verkliga fakta ser ut att behövas, för det finns tydligen en del vanföreställningar om etanol och produktionen av den. Läs gärna på http://www.sekab.com/sv/hallbarhet/vad-vi-gjort/verifierat-hallbar-etanol/
https://bioenergitidningen.se/biodrivmedel-transport/etanol-ar-varldens-...

#31
2019-04-09 07:50

Det fanns lite mer fakta även om Kuga i John2008s sista länk. Går att beställa redan nu och: "Ford Kuga EcoBoost E85 kostar från 259 900 SEK och kommer att levereras i början av sommaren", så det är tydligen redan nuvarande modell det handlar om, eftersom den nya kommer 2020.
https://bioenergitidningen.se/biodrivmedel-transport/ford-i-unik-satsnin...

#32
2019-04-09 07:49

Artikeln https://teknikensvarld.se/ford-kuga-ecoboost-e85-ny-satsning-pa-etanol/ skriver bl a "Men i väntan på hybrider, laddhybrider och elbilar försöker Ford minska utsläppen av koldioxid med hjälp av bränslet E85, etanol i folkmun.", vilket onekligen ger visst stöd för Mattses (#19) sätt att se på saken.

Något annat jag noterade i artikeln är "Etanolbilar betalar ingen extra fordonsskatt i det nya bonus/malus-systemet utan placeras i den neutrala zonen av fordon som varken får bonus eller tilläggsskatt." Det kände jag inte till, och därmed är ju argumentationen solklar för att HVO100-godkända dieselbilar bör hanteras på samma sätt. Både motortyperna *kan* köras på förnybart bränsle, men *går* också att köra fossilt.

#33
2019-04-09 08:29

ToRy - den stora skillnaden mellan E85 och HVO100 är tillgängligheten - lite svårt att motivera skattefördelar på ett bränsle som relativt få diesel-bilägare överhuvudtaget kan tanka regelbundet.

#34
2019-04-09 08:58

Pi, men det gick bra när E85 var nytt och hett... Även då var det brist på mackar och även stundom slut på vissa mackar, även om det blev bättre med tiden.
Ja, vi har inte kapacitet att göra HVO100 på ett hållbart och tillgängligt sätt ännu så där finns en bit kvar.

#35
2019-04-09 09:55

E85 finns inte längre överallt, allt svårare att hitta på mackarna runt om i landet.

#36
2019-04-09 10:01

Jag håller dessutom med Mattse och kan väl tillägga att jag tror Ford insett att det inte är lätt att bygga energisnåla bilar och extra svårt nu när alla skall ha en SUV som är ineffektiv. Då måste man erbjuda något med låg skatt, eller sälja in någon "miljö aspekt" som kunderna kan luras tro på. Nu om någonsin måste "SUV madness" upphöra, och biltillverkare börja tillverka bilar för framtiden... inte några gamla "urtidsmonster", stora och klumpiga och ineffektiva SUV modeller. Folk måste sansa sig nu, och sluta köpa denna biltypen.

#37
2019-04-09 13:13

Vargen, "Folk" köper den bil som de anser sig vilja ha. Alla på marknaden förekommande bilar är tillåtna och alla på marknaden förekommande bränslen är tillåtna.
Det är dags för dig att bli politiker så att du kan rabbla ditt mantra om och om och om och om och om... ja du fattar.

#38
2019-04-09 14:29

Ja Ford kommer tjäna på detta, men om någon annan gör det, som miljön t.ex. gör det nog inte. Och vart tog Gillberg,s metanolsatsning vägen, läs http://www.varmlandsmetanol.se/Bjorns.htm

#39
2019-04-09 22:05

Spelar ingen roll med etanol så länge etanolpriserna är så höga att det inte lönar sig att köra på etanol, då väljer folk bensin ändå.

#40
2019-04-09 22:13

Ja bejje, om det nu inte är så att man har en bil som får 30% högre effekt och tror sig behöva det.

#41
2019-04-10 11:48

@bejje, hur tror du köparna till den här bilen skulle kunna klara sig utan etanol? Då skulle den ju bli ganska slö, eller hur?
https://www.youtube.com/watch?v=qv5hTPpiqNM

#42
2019-04-10 22:05

Just Ford var väl en av de som verkligen hade problem med etanol. Det är ju ett aggressivt bränsle som går hårt åt gummipackningar och annat, så det vill till att tillverkaren uppgraderat ordentligt. Två i min bekantskapskrets svär ve och förbannelse över E85. Dels måste bilarna in på reparation, dels krävdes tätare service och dels ökade priset på E85 så att det ändå inte lönade sig.
Saab hade dock inga större problem och var för övrigt den neda tillverkaren som utnyttjade bränslets potential till en rejäl effekthöjning.Nu gör Koenigsegg detsamma.

#43
2019-04-21 00:01

Bra. Ser fram emot fler modeller. Kör en Focus sedan 2009 utan problem. Har bara tankat E85. Det där med täta oljebyten är inte nödvändigt. Serva som vanligt.
Känns bättre att köra på förnybart än att köra på olja av okänt ursprung. Någon ursprungsmärkning går inte att få på oljan. Etanolproduktionen tycks vara spårbar ner till minsta centilitern.
Lätta på gasen så håller du nere förbrukningen.
Extra fin E85 finns i Norrköping.
https://www.lantmannenagroetanol.se/produkter/etanol/e85/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.