Bild
Nästa artikel

ES, Nexo och A-klass prisas för krocksäkerhet

Nyheter

Bilarna från Lexus, Hyundai och Mercedes har tilldelats utmärkelsen ”Bäst i klassen” av krocktestorganisationen Euro NCAP.

När betygen från 2018 års alla krocktestade bilar summeras är det tre modeller som glänser lite extra. Euro NCAP har 2018 valt att utse Mercedes A-klass som bäst av alla små familjebilar. Vätgasbilen Hyundai Nexo vinner i klassen stora terrängfordon och Lexus ES klarade krocktesterna bäst i kategorin stora familjebilar. 

– 2018 introducerade vi tuffa nya tester, med speciell fokus på oskyddade vägtrafikanter. De tre klassvinnarna i år demonstrerar tydligt att biltillverkare strävar mot högsta möjliga krockskydd, och att Euro NCAP:s utvärderingar är en katalysator för dessa kritiska säkerhetsförbättringar, säger organisationens generalsekreterare, Michiel van Ratingen.

Att det inte utsågs vinnare i fler klasser var att NCAP inte testat tillräckligt många av de bilarna under 2018.

Det bör också nämnas att suven Hyundai Santa Fe fick samma totalpoäng som Nexo, men den ingår i en återkallningskampanj. En krockgardin riskerar att slitas sönder vid C-stolpen och Hyundai ska åtgärda detta. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus ES, Hyundai Nexo och Mercedes A-klass?
 

Kommentarer

#1
2018-12-13 08:57

I rätt sällskap framstår A-klass som en vacker bil.

#2
2018-12-13 09:03

"2018 introducerade vi tuffa nya tester, med speciell fokus på oskyddade vägtrafikanter."

Vem bryr sig? Det enda folk vill veta när det gäller dessa tester är hur säker bilen är för de som sitter i den vid en krock. En faktiskt krock. En krock som faktiskt händer. Ge oss ett stjärnsystem som avspeglar detta, istället för något urvattnat PK-trams.

.

#3
2018-12-13 09:58

Nja, nog är det ju lika viktigt vad som händer med den man krockar med (i alla fall om det är en människa). Överdrivet stora bilar får för mig minuspoäng gällande krocksäkerhet, då risken är större att man mosar ihjäl medtrafikanter med den jämfört med om man kör en mindre bil.

#4
2018-12-13 10:35

Klarsynt,
Du får gärna tala i egen person. Folk i allmänhet kanske inte är av samma åsikt som du. Det är ganska vanligt att de som inte är bittra på samhällets utveckling faktiskt bryr sig om andra människor.

#5
2018-12-13 12:25

Fast Klarsynt har en poäng som ni andra medvetet struntar i: Det skulle vara intressant att få se betyget som gäller ENDAST effekterna av den fysiska smällen när den väl inträffar, för OM smällen kommer - trots alla elektroniska hjälpmedel - vill jag veta vilka bilar som skyddar bäst. Det momentet verkar snart vara bortglömt.

För övrigt är Mercedes A-Klass ursnygg oavsett omgivning!

#6
2018-12-13 12:43

Mycket möjligt att detta är bra bilar (har inte undersökt det) men helt bortsett från det.

Så, Dumheter, för det första kan man inte ta något som denna amatörmässiga, slarviga och oseriösa aktör säger på fullt allvar, gör man systematiskt, medvetet och upprepat fel har man förverkat sitt förtroende.

Och för det andra, påkörning av gående har inget med krocksäkerhet att göra utan är "olyckssäkerhet" och skall uttryckligen uttryckas så med klar specifikation för vad som avses och inte bakas in i ett luddigt helhetsbetyg som säger allt och samtidigt absolut ingenting.

Euro NCAP uttrycker sig så illa och opedagogiskt i tal och skrift att man måste undra om de lider av någon form av läs och skrivsvårigheter.

#7
2018-12-13 12:59

notarius - som påpekats åtskilliga gånger så är det bara att läsa Euro Ncap-testerna noggrant och inte bara "stjärn-betygen" så tror jag att du hittar den mesta info du efterlyser.

#8
2018-12-13 13:01

N-iklas: Också jag har sedan en tid tillbaka börjat skaka på huvudet åt Euro NCAP. Som du skriver, allt bakas in i ett luddigt helhetsbetyg som säger allt och samtidigt absolut ingenting. Och värst är att de som förestår denna organisation är välutbildade ingenjörer samt andra personer med fina universitetsdiplom!
Återigen, jag håller med Klarsynt i hans poäng: Jag vill se betyget som gäller ENDAST effekterna av den fysiska smällen när den väl inträffar, för OM smällen kommer - trots alla elektroniska hjälpmedel - vill jag veta vilka bilar som skyddar bäst. I själva krockögonblicket är faktiskt de elektroniska hjälpmedlen en mycket klen tröst!

#9
2018-12-13 13:11

Pi, man ska inte behöva lägga massor av tid på att "läsa noggrant". Står det på svenska? Är alla lämpade att ta reda på informationen? Orkar alla hämta in informationen? Tycker många att det är svårt och krångligt att ta del av informationen? Du kan inte utgå från dig själv hela tiden. Denna gren måste du vara världsmästare i!

Euro NCAP kan med mycket enkla medel förenkla resultaten genom att presentera dem med stjärnor avseende enbart den fysiska motståndskraften vid en krock (alltså hur deformerades bilen och hur påverkades "dockorna") OCH genom att presentera resultaten med stjärnor övergripande - alltså så som man gör idag. Allt som behövs är två presentationer som läggs upp under varandra på "första sidan". Alltför många konsumenter kan inte, vill inte, orkar inte, vet inte, förstår inte etc.

#10
2018-12-13 13:16

Det går tyvärr inte att utläsa något ur %satserna heller, ty även där har de blandat in förekomsten av bling-bling.

Låt stjärnor stå för krocksäkerhet och så kan de som är ute efter mer information (såsom bling-bling) läsa "noggrannt"

.

#11
2018-12-13 14:32

Men notarius, det är ju precis därför man har stjärnsystemet som man har idag. De allra flesta vill/orkar/kan inte ta till sig separata testbetyg på olika områden och förstår inte hur det inverkar på bilens säkerhet. Därför har man ett sammanfattat betyg.

Sen är det nog också så att den fysiska konstruktionen och alla system idag är såpass integrerade, t.ex. krockkuddar, pre-crash förberedelser etc. att delbetyg inte säger något om en verklig krock. För när det smäller så smäller det ju inte som förr i tiden, systemen har ju ofta hunnit bromsa, spänna bälten etc. så ett betyg med alla system säger ju ingenting.

#12
2018-12-13 17:44

Jag tror inte att den som blir påkörd väljer vilken bil den ska bli påkörd av.

Vad jag har noterat är att väldigt många gångtrafikanter vill bli påkörda. De har inga reflexer eller något som bryter av den svarta klädseln mot bakgrunden. Höll på att köra på en person igår eftermiddags. Svart klädsel mot svart bakgrund är perfekt om man vill bli påkörd.

#13
2018-12-13 17:45

Jag kommer aldrig köpa en bil för att den har bättre skydd för fotgängare. Den bil som erbjuder mig och mina passagerare bäst säkerhet är däremot mest intressant.

#14
2018-12-13 19:01

Att man bryr sig mest om det egna skyddet är förståeligt. Att man däremot helt struntar i den som förolyckas vid en smäll är märkligt. Men jag antar att ifall man då drabbas juridiskt eller ekonomiskt så kanske man bryr sig mer.
Vållande till annans död ser sällan bra ut i CV...

Redigerad.

#15
2018-12-13 18:51

Axa, du vet att första meningen du skrev var ett motsats, om du bara ser till ditt eget skydd och inte motpartens så hamnar vi där vi är idag när alla köper en SUV i två tons klassen. Detta funkar tills alla äger lika tung bil.

#16
2018-12-13 20:26

Inte konstigt att samhället utvecklas på det sättet det gör nu när man ser kommentarerna i här på forumet. Jaget, egot, total nonchalans mot andra människor liv och hälsa ?!?!? Vart har det gått snett i samhällsutvecklingen ??? Det är väl fantastiskt bra att kraven ökar på biltillverkarna att den totala trafikmiljön bidrar till att minska antalet trafikdöda och skadade. Vad är ett människoliv värt som inte är kommentatorernas eget liv ? Skäms !!!

#17
2018-12-13 22:11

Ibland undrar jag om vissa personer gör sig dumma eller om de är dumma på riktigt.

#18
2018-12-14 11:04

Detta jävla tjatande om 2-tons SUV i varenda inlägg är ju bara löjligt Vargen.
Och dom flesta köper väl inte en SUV för krocksäkerheten, dom som är mest upptagna av det köper en 2-tons Volvo

#19
2018-12-14 12:04

Att vissa i sina inlägg hävdar att dom struntar i andras säkerhet och bara prioriterar sin egna, är bara en symtom för tiden vi lever i. "Bara jag får som jag vill så skiter jag i andra. Jag vet bäst och ni får tycka som ni vill." Denna attityd har trängt in i varje del av samhället och blir bara värre för varje år. Man har bytt "tillsammans är vi starka" till "jag är starkast själv, ni andra kan dra åt h....e" !
Det är självklart för mig att biltillverkare lägger ned möda på säkerhet för oskyddade trafikanter! Sen kan man som många visar på, klaga på ENCAP hur dom väljer att presentera sina resultat. Men jag tror att i grunden vill dom ge en så bra konsumentupplysning som möjligt. Frågan är hur vi väljer att ta in informationen så den passar vår redan förutfattade mening.....

#20
2018-12-14 13:28

Okey, så ni säger att SUV är förnuft och säkrare? Själv tror jag det är människor som vill "köpa" sig fria från ansvar eller inte beredda att ta konsekvenserna av andras handlande. Det jag nu pratar om är kittet i samhället, allt bygger på att förtroendet fungerar mellan människor. SUV är ett symptom på detta kittet som luckrats upp. Så ser jag på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.