Bild
Nästa artikel

En Seat Arona på 15 ton

Nyheter

Tycker du att suvar är onödigt tunga? Då sticker nog den här skapelsen i ögonen.

Portugisiska konstnären Alexandre Farto har skapat en Seat Arona av cement, stål, silkon och fiberglas. Konstverket, som väger 15 ton, tog ett år att tillverka och finns att beskåda på moderna museet i Cascais.

Tanken var att föreviga bilens form, men i bakpartiet har konstnären frångått det ursprungliga utseendet. Där finns ett öga omgivet av uppslitna stycken av bilen och det ska symbolisera vikten av att titta noga. Alexandre Farto vill att bilen ska kunna återupptäckas som ett fossil om hundra år, som ett slags vittne till tiden vi lever i nu.
– Jag är oerhört stolt över detta stycke; inte bara för sin tekniska komplexitet, utan för att det har skapats för att motstå tidens gång, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om konstverket?

Kommentarer

#1
2018-12-04 11:38

När dom hittar denna bilen om hundra år så säger de säkert "vilka klumpiga bilar de hade förr.

#2
2018-12-04 14:38

Konstverket är en bra symbol för stadsjeepar=Tunga och klumpiga och föråldrat tekniskt tänkande-tillbaka till stenåldern.

#3
2018-12-04 16:34

Ja Hacken och säkert kommer någon ättling till Styggavargen fram och säger "Han hade rätt!"

#4
2018-12-04 21:12

Det finns SUV:ar som väger bra mycket mindre än en Volvo sedan, Duster t ex, som väger in på sisådär 12-1300 kg. Däremot tycker jag att blodsbatteribilar är onödigt tunga. I framtiden säger de nog "det där blodsbatterikriget som dödade europeisk bilindustri och därmed försatte hela kontinenten på efterkälke, vilka sjuka klumpar det var".

.

#5
2018-12-05 11:34

Nä det är ju typ bara du här som kallar dom för blodsbatterier så jag tror inte det uttrycket kommer fastna.

Batterier finns redan i allt. Gnäller du över blodsbatterier när du köper elektronik med? Vill du ha en bensindriven telefon? Och till sist - inbillar du dig att brytningen av metaller för att göra stål etc är balsam för miljön? Effekten av att behöva tillverka mindre stål för förbränningsmotorn och drivlinan är knappast försumbar. Blodsstål.

Jävla gnäll för övrigt. I USA åker varannan person omkring i en bil som väger ett ton mer än snittbilen i Europa. Att det skulle göra nån skillnad om en bil här vägde 2-300 kilo hit eller dit är befängt och naivt att tro.

#6
2018-12-05 12:00

Konstverket säger mig ingenting men om 1000 år är det säkert speciellt.

#7
2018-12-08 14:57

Inget vidare konstverk i mina ögon, och att utgå från en urtråkig seat-modell är fullständigt obegripligt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.