Nästa artikel
En miljon Fiat 500 tillverkade
Nyheter

En miljon Fiat 500 tillverkade

Publicerad 20 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Fiat passerar en milstolpe med retrobilen 500. Sedan modellen såg dagens ljus har en miljon exemplar tillverkats.

Den 20 november rullade det miljonte exemplaret av retrobilen Fiat 500 av produktionsbandet i den italienska tillverkarens fabrik i Tychy i södra Polen. Miljonbilen var lackad i vitt och försedd med bensinmotorn på 1,2 liter och 69 hästkrafter.

Milstolpen passeras drygt fem år och fyra månader efter den moderna 500:ans premiär sommaren 2007 och 55 år efter originalets debut. Den klassiska modellen som står förebild för dagens 500 tillverkades i 3,4 miljoner exemplar mellan 1957 och 1975.

I dag byggs Fiat 500 förutom i Polen även i en av allianspartnern Chryslers fabriker i Mexiko. Sedan 2011 har ungefär 73 000 bilar registrerades i Nordamerika.

Fiats plan är nu att göra 500 till ett varumärke inom varumärket, som omfattar en rad olika retroinspirerade modeller. Flexbilen 500L har redan lanserades och så småningom väntas även en sjusitsig familjefraktare och en crossover.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-20 10:34
Hackenbush

Det är banne mig inte dåligt av en retrobil. Bra gjort Fiat.
Den är otroligt charmig men för liten för en normal familj.
Skulle jag köpa den om jag vore ensamstående? Vet inte faktiskt men jag skulle definitivt vilja provköra en.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-20 11:43
Mistro

En riktigt stor bedrift inte minst då även Ford KA säljer i princip samma bil för typ från 30.000kr mindre så det handlar inte bara om en småbil.
Köparna är villiga att betala för utstrålningen som bilen ger. ( lite som "Mini-Light")

Som bil betraktad för mig så var den lite för liten och då räcker inte gulligheten till med tanke på vad bilen faktiskt kostar.
Är man sen lite ekonomisk och inte behöver så stor bil så är klart KA ett bättre val.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-20 13:57
N-iklas

När väldigt många köper en väldigt dålig bil är frågan varför, svaret är alltid att de inte vet att den är dålig.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-20 14:01
Hackenbush

Varför är Fiaten dålig N-iklas? Är den dålig bara för att du inte gillar den eller är den dålig för att det förekommer väldigt mycket fel på bilen?
Jag menar att om en bil är dålig (många fel) så kommer det fram i rampljuset väldigt snabbt och då skulle knappast 1.000.000 sådana säljas.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-20 17:15
hultarn

Man kan ju inte påstå att det är en dålig bil, för då skulle ingen köpa den.
Biltillverkarna lever av de produkter som går att sälja, och vill kunderna ha en sån här bil så är den inte fel.
Alla köpare vill inte ha den mest förnuftiga bilen, utan lägger gärna till pengar för att få något lite roligare, lite annorlunda.

Jämför gärna med de olika kupévarianter som finns. Ingen av dem är rymliga eller praktiska, snarare tvärtom jämfört med de 4/5-dörrars varianter som de är baserade på.

BMW-Mini har också sålt väldigt bra, den är dessutom extra kul att köra vilket inte 500:an är. Den är mer ordinär.
Sen finns ju Beetle också, som inte sålt något vidare. Får väl se hur den nya säljer.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-20 17:28
Peugo

Finns det riktigt dåliga bilar nuförtiden?

#7 • Uppdaterat: 2012-11-20 18:18
Gäst (ej verifierad)

@ Peugo/hultarn:

Nej.

Men vår Opel-entusiast har ju i dessa spalter tidigare hävdat att han kan bevisa att Opel är "mycket bättre än alla andra märken" så då kanske det är bäst att hålla sig det märket iaf ;-)

(Oklart vad han anser om Fiat Punto dock som delar bottenplatta och dieselmotorer med Opel Corsa. Lika överlägsen?)

#8 • Uppdaterat: 2012-11-21 14:58
Raphael

Fiat 500 är en väldigt bra och trevlig liten krabat. Och så är den ju söt. Finns i härliga vintage-färger nu har jag sett. Helt klart en designikon både utanpå och inuti. Kvaliteten är hög, detta är riktigt bra bilar som håller. Själv skulle jag välja en cabrio med twin-air turbo motorn.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-21 19:43
N-iklas

När jag talar om dålig bil handlar det praktiskt taget alltid om konstruktionen eller detaljutförandet, ofta tycks dock många tolka ”dålig bil” som avseende dålig kvalitet, det är något jag mer sällan uttalar mig om, VW är väl den enda jag ofta hackar på för dålig kvalitet och DET beror PÅ att man så mycket tjatar om att VW har så HÖG kvalitet, om man inte hävdade detta så bortom all motivation skulle kritik inte vara lika nödvändigt..

Efter att ha diskuterat den psykologiska orsaken till varför någon väljer en bil med människor sedan 1983, vet jag att försäljningen inte säger ett enda dugg om bilen är bra eller dålig – absolut ingenting.
Dåliga produkter säljer hela tiden inom alla områden – att det är möjligt beror på att människor inte är som Sherlock Holmes.

Men det ligger också i den mänskliga naturen att inte vilja erkänna att beslut fattas på icke rationella eller väl genomtänkta grunder – dumhet är inte attraktivt, alltså konstruerar man orsaker och argument som ska förklara olika handlingar och framställa dem i bättre dager.

Som att bästa bilen säljer mest just för att den är så bra – kul…

I detta fall handlar det om storlek, en bra bil kan inte vara för liten för då erbjuder den för små utrymmen och därmed dålig komfort, dålig sittposition, begränsad möjlighet att justera stolen – kanske.

Adam är en mycket liten bil, ändå är den MYCKET större än 500, tja det räcker för mig.

Säkerheten blir försämrad, zonerna är minimala, risken att passagerarna kastas mot varandra i en sidokrock ökar.

En bil som lider av alla dessa svagheter är ingen bra bil.

500 har ett baksäte där man åsidosatt den aktiva säkerhetsutrustningen, sidogardin fram men inte bak och inga sträckare eller begränsare alls bak, i en så extremt liten bil är säkerhetsutrustningen oerhört viktig.
2012 uppges det att sidogardinen ska vara av ”fullängd”, vad de kan tänkas mena med det?

500 har knäkrockkudde för föraren och det är illavarslande eftersom det visar att storleken gör att bilen själv inte klarar att erbjuda en säker främre zon utan extra nödhjälp.
Resultat i krocktester bryr jag mig inte om, sunt förnuft vinner alltid.

Detta är en kopia på en microbil från landet där man aldrig hört talas om orden ”komfort” och ”säkerhet”, från en tid då man ville erbjuda ett billigt alternativ till en åsnekärra i små byar.
En kopia på en sådan bil kan inte bli bättre.

Att jag sedan inte kan se att utförande, design och utrustning – som man skryter en hel del över - motiverar och lever upp till det oerhörda ståhej det är kring denna bil är en annan sak som inte gör den direkt dålig, snarare har den en väldigt stor överrock den inte klarar att fylla.

Lova runt och hålla tunt, men det är min personliga slutsatts.
I auto motor sport nämnde man att man sitter som en hopklumpad köttbit i 500, låter ju inte över sig attraktivt .

Den första nedsättande kritik jag någonsin hört från en biltidning - intressant.

#a • Uppdaterat: 2012-11-21 20:43
hultarn

N-iklas:
"500 har knäkrockkudde för föraren och det är illavarslande eftersom det visar att storleken gör att bilen själv inte klarar att erbjuda en säker främre zon utan extra nödhjälp.
Resultat i krocktester bryr jag mig inte om, sunt förnuft vinner alltid."

Det föll dig aldrig in att det är en extra säkerhet med knäkuddar? För 500:an är inte ensam om denna säkerhetsdetalj, det finns på flera olika bilar sedan snart 10 år. Dessutom är det aldrig fel med extra säkerhet.
Alla vill inte ha stora tunga bilar, och då är det väl bra att man kan färdas säkert även i en liten bil, eller hur?

Sen förstår jag inte hur du kan påstå att sunt förnuft är bättre än kalla fakta. Klarar 500:an krocktestet? Ja. Är den säkrare än äldre men större bilar? Ja.

Nöj dig du med att konstatera att du inte gillar 500:an, tydligen är det så att alla inte tycker som du.Tex. den miljon hittills som köpt 500:an.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.