Nästa artikel
En av fyra vägar trafikfarlig
Nyheter

En av fyra vägar trafikfarlig

Publicerad 15 december 2010 (uppdaterad 16 december 2010)
Trots sänkningar av hastighetsgränser är var fjärde väg fortfarande farlig. Det visar en granskning gjord av Motormännen.

Under 2008 och 2009 monterades nya hastighetsskyltar upp längs 2 500 mil svensk väg. Ambitionen var att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas egentliga säkerhetsstandard.

Resultatet blev att 75 procent av vägarna fick sänkt hastighet.

Motormännen presenterar nu en undersökning som visar att var fjärde svensk väg inte når upp till godkänd säkerhetsnivå. Vägarna har betygsatts enligt europeiska testmetoden EuroRAP.

– Trots de omfattande hastighetssänkningarna är fortfarande 26 procent av vägarna farliga, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

– Det handlar om vägar som har så låg standard att de trots sänkningarna inte når godkänd nivå. För att klara säkerhetskraven på de här vägarna krävs säkerhetsförbättringar och ombyggnad.

Vill se satsningar
Vägarnas betyg visar hur trafikanter skyddas vid en trafikolycka, till exempel med mitträcke och sidoräcken. Toppbetyget fyra stjärnor innebär godkänt, medan vägar som får en eller två stjärnor underkänns.

Landets säkraste vägar finns kring storstäder och i södra Sverige upp till Mälardalen, visar Motormännens mätning. Farligaste vägarna finns i Norrlandslänen.

– På de här vägarna kan inte sänkningen av hastigheten kompensera för den låga standarden, säger Niklas Stavegård.

Motormännen uppmanar nu regeringen och Trafikverket att tillsammans göra en plan för att höja trafiksäkerheten genom olika infrastruktursatsningar.

Diskutera: Vad tycker du om säkerhetsnivån på svenska vägar?

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-15 09:52
Odell (ej verifierad)

Det räcker inte med mitträcken och sänkta farter så länge det finns farliga sidoområden. Träd är en vanlig dödsorsak när bilar kör av vägen. Det finns inga bilar idag som klarar en front eller sidokrock mot träd i farter från 60-70km/timma och uppåt.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-15 10:09
Anonymous (ej verifierad)

Den självklara lösningen är fler fartkameror och igen sänkta hastigheter - och ta i ordentligt med minst 20 km/h så blir den en gång 90-skyltade vägen till slut 50-skyltad (om man då räknar med den sänkning på 20 km/h som blev fallet på vissa sträckor förra gången hastigheten sänktes)... Eller varför inte ner till 30 km/h? Nej, ännu bättre: förbjud biltrafik helt!

#3 • Uppdaterat: 2010-12-15 11:41
Raymond K (ej verifierad)

Så länge det finns trafik på vägarna kommer alla vägar att vara potentiellt trafikfarliga

#4 • Uppdaterat: 2010-12-15 11:59
J-E Gustafsson (ej verifierad)

Att skylla på vägen är lika smart som att skylla på väglaget. Det är slutligen den som finns bakom ratten som skal bestämma! J-E G

#5 • Uppdaterat: 2010-12-15 11:59
Simon no1

Jag fattar inte att medelsvensson köper dessa för staten inkomstbringande påståenden....

Alla som tar ett körkort är väl både medvetna om och beredda på att ta den risk det innäbär att köra i trafiken...!!!

ca 7 000 dör av rökning
ca 1 500 dör i fallolyckor
ca 2 500 dör i prostatacancer
ca 2 000 dör av alkohol
ca 400 dör i trafiken
ca 400 av narkotika

Man får tydligen röka ihjäl sig, supa ihjäl sig, knarka ihjäl sig, det går hur bra som helst, utan övervakning höga böter och nollvisioner.... Men skulle du dö i trafiken så är det skandal, vi måste lägga miljoner på miljoner på miljoner för att förhindra detta......

Vi är grundlurade, oraken är givetvis att staten tjänar pengar på alla böter.....

#6 • Uppdaterat: 2010-12-15 15:30
Emme (ej verifierad)

Inte så konstigt när vägarna inte underhålls ordentligt.
Snart ska vi väl köra med trähjul och en maxfart på 20km/h med en fartkamera per meter.

#7 • Uppdaterat: 2010-12-15 18:05
KT (ej verifierad)

Förstår inte att högt uppsatta personer får uttrycka sig så dumt. Vägarna är inte farliga (och inte korsningar heller), det är däremot fullt med farliga förare på vägarna.

#8 • Uppdaterat: 2010-12-15 19:01
Emme (ej verifierad)

KT: Jag antar att du vill tillbaka till grusvägar?

#9 • Uppdaterat: 2010-12-15 20:57
Lars s (ej verifierad)

Att vägarna i Sverige håller dåligt skick är det ingen som säger emot. Jämnför tex med vägarna i Spanien, Tyskland och Frankrike, samtliga håller högre standard.

Problematiken är att Spanien, Tyskland och Frankrike är så mycket större befolkningsmässigt än vad Sverige är, och till en mer eller mindre likande landyta. Blir väldigt väldigt dyrt att underhålla för lilla landet falukorv. Att sedan vägverket har en avskrivningstid på vägarna på ca 35 år på landsvägar och ca 15-20 år på motorvägar gör ju inte saken bättre.

Här måste man tänka om, Nollvisionens man Claes Tingvall kanske ska avsätta sig själv som generaldirektör på Vägverket och syssla med ngt annat istället, det behövs nya tankesätt för att få ihop det hela. Vägar är ett måste, prioriteten på vägsatsningarna är helt uppåt väggarna. Ett exempel är vägsatsninen mellan avesta - norberg, vägen där var inte dålig från början, ändå skall man bygga om och lägga ny asfalt? Eller varför inte ta Valhallavägen i Stockholm, först lägger man ny asfalt för den andra var som en puckelpist. Sedan börjar man gräva upp för indragning av gas i diverse fastigheter, detta lappas och blir gropigt, men då har man glömt att problemet med valhallavägen är att asfalten är lagd på kullersten, hur korkade får man bli?

Nää, nytt blod i Vägverket behövs, vägarna är ett måste i detta land. Att sänka farten med 10 km/h räddar inga liv. Ska de sänka så sänk den rejält. 100sträckor kan få bli 50sträckor. 50 blir 30, 30 blir 10 etc. Då kan man ju se om det räddar ngra liv, tror det hela bara blir värre.

#a • Uppdaterat: 2010-12-15 22:52
Simon no1

Re MVH AL
Svara mig på hur det kan vara sunt förnuft med 7 000 rökare som dör utan att det hörs några större protester, eller de 1 500 fallolyckorna, varför hör vi inga nollvisioner där eller satsade miljoner...?????

Jo för där kan staten inte tjäna pengar.....:)

Du är lurad AL, 400 omkomna om året med alla mil som bilar rullar varje dag är grymt bra statestik....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.