Nästa artikel
Elvägar i Sverige 2015
Nyheter

Elvägar i Sverige 2015

Publicerad 19 maj 2014 (uppdaterad 20 maj 2014)
Projektet "elvägar" har nu kommit så långt i upphandlingsprocessen att man räknar med att bygga demonstrationsvägar redan 2015.
Enligt ett pressmeddelande från Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten har tekniken med elvägar nu kommit så långt att de kan påbörja demonstrationer de närmaste åren. Projektet ska stärka Sveriges konkurrenskraft och är ett steg mot regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030.
 
I synnerhet den tunga trafiken kan miljöeffektiviseras med hjälp av elvägar. Målet är att starta byggandet av två demonstrationsvägar 2015.
– Det här är en spännande satsning. Elvägar kan få stor betydelse för att skapa en mer hållbar transportsektor i framtiden och samtidigt bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova.
– Genom detta projekt är Sverige ett av de länder i världen som hittills har kommit längst med att utveckla tekniken för elvägar. Förutom att det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter så utnyttjar elvägar dessutom det befintliga vägnätet. Vi ser också detta som ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Gunnar Malm, generaldirektör Trafikverket.
Elvägarna kan vara konduktiva, det vill säga att fordonen på något sätt har direkt kontakt med elledningen, som el-drivna tåg idag. De kan också vara induktiva, det vill säga med en nedgrävd kabel som via elektromagnetiskt fält överför strömmen ’trådlöst’.

Diskutera: Tror du att elvägar är framtiden för miljövänliga transporter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-19 15:23
Hackenbush

Det beror på lite hur detta kommer att se ut. För naturen kan det bli bättre men hur kommer det att påverka oss människor med dessa elektriska fält?
Vad kommer dessa "eltransporter" att kosta de som utnyttjar det? Det måste bli billigare än att köra med fossiltransporter annars kommer det att bli en flopp.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-20 10:25
Thommys

Hur ska lilla Sverige sätta en standard för detta? På den tiden när vi satte standarden för el-nät så var många andra länder u-länder. Jag hoppas inte att vi bygger oss fast i en system som inga andra kommer att använda. Men själva iden med att vissa sträcker går att använda som direktel och laddning av batterier är intressant. Vägar där det går mycket lastbilstransporter kan ha det. Nackdelen med tråd i luften som på järnvägen är att det inte kan utnyttjas av personbilar. Då tror jag mer på nedgrävd induktionsöverföring. Hur det på verkar miljön, människor och djur måste forskas på. En mobiltelefon mot örat är ingenting i detta fall.

När jag ser bilden med Märklin Sprint kommer jag att tänka på min bana. För standarden har sprungit ifrån den också, även om det är lätt att ordna. Det sitter en gammal kontakt på sladden som inte passar i dagens jordade uttag. Det har sin charm det också.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-20 13:36
Peugeote-Pär

Hur är detta möjligt när dom inte ens kan hålla alla vanliga vägar i gott skick.... Nä ge detta projekt till dom stora pojkarna istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.