Bild
Nästa artikel
Eli Zero är en tvåsitsig elbil med maxhastigheten 40 kilometer i timmen.

Eli Zero det nya A till B

Nyheter

Ännu ett utsläppsfritt fordon för stadsmiljö har presenterats.

Vi har redan rapporterat om svenska startup-företaget Uniti, som med hjälp av crowdfunding ska introducera en tvåsitsig, eldriven stadsbil, tänkt att revolutionera transporterna i urbana miljöer. En möjlig konkurrent har nu dykt upp.
 
På nyligen avslutade
elektronikmässan CES i Las Vegas offentliggjorde Pekingbaserade företaget Eli Electric Vehicles under sloganen ”Det nya A till B” en tvåsitsig, bakhjulsdriven elbil som ska erbjuda utsläppsfria resor i städer. Den är tillverkad av aluminium vilket gör att vikten blir 350 kilo. Topphastigheten är 40 kilometer i timmen.
 
Elmotorn på 4 kilowatt (drygt 5,5 hästkrafter) drivs av ett 48 volts litiumjonbatteri. Räckvidden uppges vara mellan 6 till 12 mil. På Eli Electric Vehicles hemsida finns än så länge inte någon information om när bilen ska lanseras och i vilka världsdelar. Det finns heller inga uppgifter om vad den kommer att kosta.
 
Diskutera: Vad tycker du om Eli Zero?
 

Kommentarer

#1
2017-01-10 13:13

Kommer aldrig att slå i Sverige. Här är det mer status att sitta fast i innerstadens bilköer i en XC60, V90, Passat mm än i en smart liten elbil.

#2
2017-01-10 13:30

En kopia av Renault Twizy som så klart kommer från China.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html

#3
2017-01-10 14:39

Om Eli Zero tycker jag, men vi saknar infrastruktur för den typen av fordon. För sårbara på vanliga vägar och för aggressiva på cykelbanan.

#4
2017-01-10 16:03

Fast i motsats till Twizy så verkar ju denna ha dörrar som standard - och antagligen bekvämare inredning. Om den skulle klara typ 80 km/t så skulle den kanske fungera för kortare resor i staden och dess omgivningar - under förutsättning att priset är det rätta.

#5
2017-01-10 17:55

Men detta är väl ingen bil? En EU-moppe. 40 km/h... Hur är den typad? Får den köras på motorväg? Nej.... enbart en leksak för tonåringar.

#6
2017-01-10 18:07

Det här är en mycket bra uppgradering från dem tidigare permobilerna, för det är väl de det är?

#7
2017-01-10 19:52

No comments

// Krister

#8
2017-01-10 20:38

ja ja ja vilken idiot kallade den för "utsläppsfritt"`? Vill ni veta hur många kineser dör på litiumjonbatteri fabriker? Eller vill ni veta hur miljö är påverkad av kemikalier från samma fabriker? Eller kanske vill ni veta vart skrotat litiumjonbatterier kommer att hamna i Afrika? Nej, ni gröna extremister kan bara ignorera. Men problemet kommer att visa sig senare på samma sätt som utopiska idéer om etanol bränsle etc.

#9
2017-01-11 10:35

Snygg design. Borde dock kunna klara 45 km/timme som är tillåtet för moped klass 1. Förefaller ha lång räckvidd, så stort batteri? Priset bli helt avgörande för intresset. Möjlig konkurrent till 3-sitsiga Zbee.

#10
2017-01-11 11:13

Om de håller den här bilen 100% fri från uppkoppling, appar och annat digitalt skit -utan lägger allt krut på att göra en billig stadsbil istället, så kan det säkert bli något. Rätt pris bör hamna på absolut max 39,995, vilket knappast blir något problem om man inte väljer att överutveckla saken.

Kan absolut tänka mig en sådan här till rätt pris, kör en hel del elmoped idag. Skulle köra ännu mer om jag hade ett skal plus den enda bekvämligheten som behövs -en mobilhållare och inbyggda blåtandshögtalare.

#11
2017-01-11 11:39

Att köpa en sådan bara för jobbpendling inom storstaden är nog inget som kommer att slå för den kommer ju inte att bli billig och eftersom den gör endast 40 kommer den att verka som en stoppkloss i övriga trafiken.
Den kanske kunde funka för en pensionär som bor i storstaden.

#12
2017-01-11 12:50

Men tänk om städerna ägde dessa fordon istället, och man bara hoppade in och lånade dem. Man kunde samåkt bättre också kanske. Hade det inte fungerat?

#13
2017-01-11 13:03

@Hackenbush. Hmm, stoppkloss vid 40km/h? Har du helt missat att de flesta städer har 50km/h i hastighetsbegränsning och i många städer sänker man till 40km/h? Då kan ju knappast detta fordon bli en stoppkloss. För övrigt så går trafiken mycket saktare än 40km/h i "rusningstrafik"!

@Styggavargen. Individuell kollektivtrafik är framtiden. Individuell kollektivtrafik innebär kraftigt minskade utsläpp per personkilometer i förhållande till bussar, tunnelbanetåg, pendeltåg osv. Något som bilhatarna i MP tydligt inte förstår. Det är därför den rödgröna sörjan fortsätter den inslagna vägen på kollektiv kollektivtrafik, med de problem som den har.
Alla skall inte från pendeltågsstationen till Stockholms Central. De flesta skall åka till/från helt andra platser. Så en självkörande "bil", i rätt storlek för de som skall åka den resan, innebär avsevärt mycket lägre utsläpp och miljöpåverkan samt att säkerheten ökar för passagerna och alla andra oskyddade trafikanter.

#14
2017-01-11 13:11

Butiker får göra gångar och kassor lite bredare så att det går smidigt att handla med dessa käcka fordon.

#15
2017-01-11 13:12

Styggavargen - Jo om det bara rörde sig om transporter inom staden för dem som är bosatta där och om de slapp all övrig biltrafik. Men de vet redan att bil inte är någon bra lösning i stan utan väljer hellre kollektivt.

Problemet i dagens storstadstrafik och det som korkar igen vägarna är alla lantisar från kranskommunerna som varje morgon och kväll åker till/från sina arbetsplatser i city. Det är den typen av bilism som måste minska för att komma till rätta med infartsköerna. Men dessa personer som oftast är ensamma i en stor sjusitsig SUV skulle aldrig nedlåta sig att åka kollektivt eller i någon ful liten långsam elbil.

#16
2017-01-11 15:34

Tummen ner:
Lika gammalmodigt feltänkt som alla de andra: onödigt bred och dörrarna fel-vända!
En framtidsbil är såklart AVLÅNG (alltså 1+1-sitsig med hyggligt bagage-utrymme, fällbart baksäte, uppåt-gående dörrar med gångjärnen i bakkant!
Stolarna vridbara och ergonomiska.
Måste göras i lätta, rostfria material (armerat komposit och aluminium).
En 1+1 bil ger liten frontyta (luftmotstånd), men ändå tillräcklig takhöjd och bekväm inre bredd.
Med batterierna i golvet blir tyngdpunkten låg nog för stabilitet.
Lägg till aktiv (gyroskop-styrd) fjädring, så är blir succén total!
Jojo, tack, enkelt men genialt, jag vet!
= D)
P.S. Säg inte "självmordsdörrar" - de inre handtagen inaktiveras bara vid rörelse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.