Bild
Nästa artikel

Eldrivna DS 3 Crossback

Nyheter

Nya kompaktsuven DS 3 Crossback erbjuder något för alla smaker - i varje fall bensin, diesel och el.

DS Automobiles har visat sin Audi Q2-utmanare, den första bilen som baseras på PSA-gruppens CMP-plattform som kommer användas för alla mindre bilar från DS, Opel, Peugeot med flera. Vanliga tredörrars DS 3 kommer tillverkas fram till slutet av 2019 innan den fasas ut och ersätts av bland annat DS 3 Crossback. 

Från produktionsstart erbjuds Crossback med tre varianter av trecylindriga 1.2-liters bensinmotorn Puretech och även en 99 hästkrafter stark 1.5-liters diesel. Kort efter lansering ska den även finnas med ett batteripaket om 50 kWh och en elmotor på 134 hästkrafter, vilket ska möjliggöra en räckvidd på runt 30 mil enligt WLTP-cykeln. Med snabbladdning ska 80% kapacitet nås på en halvtimme. 

DS betonar den omfattande teknologin som bilen är utrustad med, där mycket är hämtat från storasyskonet 7 Crossback. Detta inkluderar bland annat autobroms som kan upptäcka fotgängare på natten och "Matrix LED"-lykta. 

Diskutera: Vad tycker du om nya DS 3 Crossback? 

Kommentarer

#1
2018-09-14 08:57

Teknologin bryr jag mig inte ett dugg om, men bilen är riktigt snygg! :)

.

#2
2018-09-14 09:08

Ger lite Lexus-vibbar i fronten - bra eller inte beror väl på vad man tycker om det märket.

#3
2018-09-14 09:23

Utvändigt har jag inget direkt att anmärka på mer än den märkliga limpan på B-stolpen, men spretig interiör som är ett typexempel på där design får gå före funktion!

#4
2018-09-14 09:31

Att bakfönstren dras upp i nederkant eller ned i överkant har ju varit legio i flera år, men att dra upp dem i framkanten är helt nytt -- för mig i alla fall -- och det är inte snyggt... Bortsett från det så tycker jag att det ser bra ut! "Diamantdelen" av interiören är onekligen ett del av bilen där formgivarna fått gå bananas, men det funkar för mig! :-)

#5
2018-09-14 09:35

Jag tycker det är här en spännande bil, absolut. Och det visar också att nu börjar PSA-gruppens satsning på el- och hybrider bli produktionsklar. Det enda jag egentligen kan man anmärka på är färgen. Bilens färg var lanseringsfärg för uppdaterade C4 Cactus. Man kan tycka att ett märke som DS ska ha en egen och unik färgpalett, och det finns färger som DS har - som en orange-brun kulör som var lanseringsfärg för DS 7 Crossback. De borde kommit på något nytt där för DS 3 Crossback. Färgen i sig passar bilen, den är snygg i den färgen. Men det är lite trist man redan har sett den tidigare på C4 Cactus.

Interiörmässigt så tycker jag att den stora mittenskärmen ser ditplacerad u i efterhand, som på så många andra bilar. Den var mer integrerad i DS 7 Crossback, placerad längre ner.

Kul med designtemat ruter, det är en signatur för DS som är genomgående genom hela bilen. PSA-gruppen satsar på återkommande geometriska figurer. Well det är ruter i DS helt enkelt.

#6
2018-09-14 09:38

Bra att det kommer elbilar med normala prestanda, dvs varken trötta eller onödigt raska. 100 kW elmotor borde kunna ge hyfsat med vrid från start och effekten räcker för landsvägsfart. Tyvärr verkar de ha nöjt sig med 100 kW DC-snabbladdning, men kompenserat med 11 kW "långsamladdning".

#7
2018-09-14 09:39

ToRy och Saabnisse - stilen mellan sidofönstrena är från nuvarande DS3. Det är så nuvarande DS3 har sett ut från början, så det är ett karaktärsdrag från den. Men DS3 har bara framdörrar, inga bakdörrar. Man kan absolut säga att just den linjen var mer harmonisk på den kortare DS3 utan bakdörrar. Det ser ut som fel proportioner när akterpartiet är längre och man har bakdörrar.

#8
2018-09-14 09:41

Uppdatering: Nu har jag hittat bilder på D3 Crossback på nätet med andra färger. Det finns en ljus mocca-bronz-metallic som jag tycker är snygg, och det verkar vara den färgen som är lanseringsfärg. Inte färgen som ViB publicerar.

#9
2018-09-14 09:49

Tycker den här tvärsbaken ser lite konstig ut överallt.

#10
2018-09-14 09:51

Ett förslag till en lätt revidering av designen: Ta bort de kromade dörrhandtagen till bakdörrarna. Gör dem i samma färg som karossen eller "göm" dem högre upp i det svarta bakom bakrutan a'la Giulietta m fl. Då kommer linjen på B-stolpen fungera bättre! Då blir det mer harmoniskt för ögat och man ser tydligare släktskapet med DS3.

#11
2018-09-14 09:54

"Hajfenan" på B-stolpen har förresten en praktisk funktion. Högtalarna till bakpassagerarna sitter där istället för nere i golvet. Bilen har en hifi-anläggning från franska ljudspecialisten Focal. Nu sitter de givetvis på insidan och inte på utsidan, men utsidan följer den uppdragna linjen på insidan.

#12
2018-09-14 10:31

Kan ha tagit fel om den där färgen som jag trodde var ljus mocca, det verkar ju vara PSA:s standard Sable-färg men som såg lite annorlunda ut på den bild jag såg det var nog mer ljuset som lurades. Den såg lite mer gnistrande ut. Kan ju också vara en form av pärlemorvariant av den.

#13
2018-09-14 16:32

Bara intressant om det vore en laddbar hybrid då skulle jag välja diesei och el utan att tveka Perfekt för miljön i storstad och för små CO2 utsläpp på landsvägen Bara Volvo har hybrider twni engine vad jag vet men det är olönssm lyx bilar Fram med en bruksbil det blir succ
e direkt

#14
2018-09-14 19:18

Udda på ett tilltalande sätt.
Instrumenteringen är nog inte så dumt tänkt. Det är lättare att skilja på de olika knapparna med den här uppdelningen än när de sitter tätt i en lång rad.

#15
2018-09-14 19:41

Mest intressant är vad priset för elversionen blir!

#16
2018-09-14 20:27

95 Hk diesel när alla vill ha 195hk.
Nja.

#17
2018-09-14 20:43

Nu ska vi se. PSA har Citroen som lågprismärke, Peugot som lite lyxigare och Opel som ja vem vet.
Också "Lyxmärket" DS....som bygger de lågprismärket Citroen....hur fel tänkte man där? Fransk logik?

Designen då denna var inte lyckad. Märket är nog borta inom 5 år.

#18
2018-09-15 16:28

Herrejösses, romber överallt....

#19
2018-09-17 19:26

SiggeN, Citroën som standard (Skoda), Peugeot och Opel som premium-light (Volkswagen), och DS som premium/lyx (Audi). Alla PSA-koncernens bilar bygger på varandra då de använder samma plattformar och drivlinor, på samma sätt som Skoda, Audi och Volkswagen bygger på varandra. PSA:s drivlinor utvecklas och tillverkas av PSA PowerTrain Technologies SA. Peugeot, Citroën, Opel och DS har alla egna design och utvecklingsavdelningar som sätter unik prägel på koncernens olika märken samt samarbetar med varandra. DS är det märke som är först med att lansera PSA-koncernens nyaste teknik, som de nu gör med DS3 Crossback som visar PSA:s nya elbils-teknik och elektriska drivlina.

#20
2018-09-17 19:28

Tekniken som DS3 Crossback är först ut med, kommer sen i nästa generation Peugeot 208/2008, Opel Corsa och Citroën C3 och C4. Alla dessa får den nya CMP-plattan som DS3 Crossback är först ut med och de får även den elektriska drivlina som DS3:an också är först ut med. Dock lär det vara i svagare version för att särskilja DS3 från de andra.

#21
2018-09-17 21:54

I fjol uppgick DS europeiska försäljning till 45 863 bilar efter att ha tappat en tredjedel av sin försäljning från året innan. Faktum är att DS har tappat kraftigt sedan toppåret 2012 då 117 374 såda bilar noteras.
I Kina ser det inte mycket bättre ut för DS som även där har tappat kraftigt under de senaste åren. 5 847 bilar sålde man i Kina under 2017, vilket gav märket en marknadsandel om 0,02 procent.

I Sverige ser det inte ljusare ut för DS. Under hela 2017 registrerades endast 116 DS-bilar i vårt avlånga land, och årets slutsiffra ser ut att bli än mer dyster. Hittills i år, från januari till och med augusti, har 33 DS-bilar registrerats. Samma period i fjol såg 52 registreringar

Går bra nu.....

#22
2018-09-19 09:14

Eftersom DS har skurit ner modellprogrammet till bara två modeller så är det väl inte så konstigt att det inte säljs så många. DS5 och DS4 tillverkas inte längre och DS3 är en gammal modell som sjunger på sista versen.

Nya DS7 Crossback är Frankrikes mest sålda SUV och har lyft märket i år, det är dessutom en högmarginalmodell som drar in pengar till märket. Nya DS3 Crossback börjar säljas nästa år och har stora möjligheter att göra succé. DS har framtiden för sig och leder PSA-gruppens elektrifiering.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.