Nästa artikel
Eldriven Mercedes B-klass till Paris
Nyheter

Eldriven Mercedes B-klass till Paris

Publicerad 18 september 2012 (uppdaterad 18 september 2012)
Till Parissalongen tar Mercedes med sig konceptet B-klass Electric Drive. Som namnet antyder en helelektrisk bil, som tar sig 20 mil.

Mercedes B-klass Electric Drive är utrustad med en elmotor på 100 kW och 310 Nm. Batterikraften ska räcka till att rulla fordonet cirka 200 kilometer och batteriet kan sedan laddas i valfritt vanligt 230V-uttag, eller i ett snabbladdande 400V-uttag om ett sådant skulle finnas tillgängligt.

Varken kupéutrymmet eller vägegenskaperna ska bli lidande på grund av eldriften utan litiumjonbatteriet är placerat platt i golvet framför bakaxeln.

En produktionsklar version av bilen planeras till 2014.

Detta är den första Mercedes som får texten ”Electric Drive” på bakluckan. I framtiden planerar tillverkaren fler eldrivna modeller. Förutom B-klassen plockar Mercedes även med sig en lite sportigare bil till bilsalongen – SLS AMG Coupé – samt en lite mindre bil – Smart Brabus, också dessa med eldrift.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass Electric Drive?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-18 15:38
Thommys

Den gillar jag. Frågan är bara vad den kommer att kosta.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-18 15:45
Rustan Werling

2 saker gillar jag inte, den korta motorhuven och vecket på dörrarna.

Nu verkar det hända grejer med räckvidden också. Undrar hur lång den är om typ 5 år?

#3 • Uppdaterat: 2012-09-18 16:04
SAABnia

Intressant det där med räckvidden om 5 år Rustan, den som lever får se, men det kanske finns ekonomi för att byta batteriet eftersom du inte behöver byta olja t.ex. eller annan dyrbar service på en kolvmotorn.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-18 20:06
Thommys

Shogun Och varför ska vi bort från dieselbränslet? Mercedes har precis börjat sälja diesel Euro 6 motorer (A 220 CDI) och de har väsentligt lägre utsläpp av partiklar och kväveoxider.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-19 08:43
Thommys

Det är tekniken som avgör vad som kommer ur avgasröret. Även en bensinare med lean burn teknik släpperut partiklar. Vi kommer ändå inte ifrån diesel eftersom hela transportnäringen kör diesel i tunga fordon plus alla arbetsfordon.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-19 14:55
trasten

Sen beror det ju på hur elen tillverkas!

#7 • Uppdaterat: 2012-09-19 17:51
saabnisse

Men det tråkiga är ju ändå att även om 200 km är en avsevärd förbättring av körsträckan är den ändå alldeles för kort.
Man kan ju räkna med att denna körsträcka är den optimala då med t.ex. avstängd klimatanläggning och det finns det knappast någon som tolererar idag.
Och även om det som ofta påpekas att de flesta bara kör 50-60 km/dag så betalar man knappast alla dessa pengar för en bil som inte klarar längre sträckor.
Man kan ju jämföra med en konv. bil med liten tank som måste fyllas var tjugonde mil och det går möjligen att acceptera eftersom påfyllningen tar max fem minuter.
Här tar samma påfyllning av el kanske upp till ett dygn!
Det här gäller tyvärr alla elbilar tills man kan hitta ett standardiserat bytessystem av batterier.

Bortsett från detta tycker jag att den här bilen är snygg.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-19 18:16
trasten

En tanke kanske kan vara att man hyr en släpvagn med extrabatterier om man ska på långfärd. Man kan sen byta vagn längst vägen.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-20 06:28
Thommys

trasten Bra idé med att koppla på ett släp med batterier om man ska på långtur.

saabnisse, visst tar det långa tid att tanka el, men man kan tanka hemma också till skillnad mot bensin eller diesel. Det är en fördel.

Annars så håller jag med dig. 20 mil är inte långt, även om det räcker för de flesta körningar. Men det värsta är inte milen, utan att om man kör stopp på vägen så blir man stående. Det är inte bara att gå/få skjuts till närmsta mack och köpa en femma bensin.

Därför tror jag än så längre mer på laddhybrider. Extramotorn skulle inte behöva vara särskild stor, bara så att man tar sig hjälpligt till åtminstone närmsta laddstation, så skulle mycket av räckviddsångesten vara borta.

#a • Uppdaterat: 2012-09-20 06:57
Thommys

Shogun du ogillar bara diesel för att Toyota inte är en framstående dieselmotortillverkare. Med du kör diesel själv, precis som jag. Jag gör det av den ekonomisk fördelen. Inte för att jag försvarar diesel till absurdum. Hade det vara mer ekonomiskt att köra bensin så hade jag gjort det och hade ekonomin gått att räkna hem hos en elbil så hade jag säkert kört en sådan också, från och med denna B-klass. Även om 20 mil är i minsta laget för mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.