Bild
Nästa artikel

Elbilsladdning på färjor stoppas

Nyheter

En elbil på laddning misstänks ha orsakat en brand på färjan Pearl of Scandinavia. Rederiet förbjuder nu laddning av elbilar ombord.

På onsdagsmorgonen gick brandlarmet på bildäck på färjan Pearl of Scandinavia som var på väg mellan Oslo och Köpenhamn. Branden kunde snabbt släckas och ingen evakuering var nödvändig.

Nu pekas en elbil på laddning ut som orsak till branden. Bilen var en dieseldriven Nissan som efterkonverterats till elbil av ett danskt företag. En företrädare för företaget satte bilen på laddning ombord på färjan. Till danska medier säger han att branden kan ha uppstått på grund av kortslutning.

Rederiet DFDS förbjuder tills vidare laddning av elbilar ombord tills brandorsaken är fastställd.

I Sveriges ska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap inom kort lämna råd till räddningstjänsten om olyckor med el- och hybridbilar.

Diskutera: Vad tycker du om förbudet?

Kommentarer

#1
Peugo
2010-11-19 13:31

Det här är just rätt sätt att stoppa olyckor! Vem är det som har glömt att tända lampan när dom kommit till jobbet!? Snart får väl allt i världen förbjudas...

#2
Roland P
2010-11-19 15:10

Funderar på effektiviteten med att ladda bilar på en färja. Elen "tillverkas" väl av olja.

#3
2010-11-19 17:17

Roland P
Det finns väl inte många elbilsägare som tänker på en sådan sak, de är ju så miljövänliga.
Även om de laddar sina miljöbilar från koleldade kraftverk så är det ju inte de som skitar ner.
De är ju helt oskyldiga och utan ansvar.

#4
mythbuster
2010-11-19 17:52

Saabnisse. Just i Sverige får man verkligen jobba för att få kolkraft. Visst finns det en liten del på marginalen men den just på marginalen. Men då man får vad man betalar för så om man inte gör ett aktivt val blir det medelel. Men annars kan man göra ett aktivt val och välja förnyelsebar el. Vem vet, kanske även till den stora posten som huset :)

#5
2010-11-19 18:21

Det har väl alltid varit förbjudet att "tanka" bilen på färjans bildäck?

#6
S-E S
2010-11-19 18:50

Laddar man bilen på en färja, kan man ur miljösynpunkt lika gärna köra med diesel eller bensinmotor. Tänka bör även miljövänner göra!

#7
S-E S
2010-11-19 18:54

Förlåt, tänkte kanske fel. Det är möjligt att det är miljövänligt att ladda bilen på färjan jämfört med alternativet, att ladda med el från Dansk kolkraft vid ankomsten till Köpenhamn?

#8
L L Rasmussen
2010-11-19 23:54

S-ES, hvis bilen behøver lades i København og får sort-el, er det meget mugeligt at det kommer fra Sverige.

#9
789
2010-11-20 11:15

Elbilar med dagens och framförallt givet Europatillverkad el är en tankevurpa som ger enorma utsläpp av CO2. För att vara exakt ca 3 ggr mer än om man kör på fossil olja tex bensin eller diesel eftersom ca 60% av dagenselproduktion kommer från sk kolkondenskraftverk!!! Det minst dåliga energibäraren idag är skilda biobränslen såsom etanol, rapsdiesel, RME, DME, svartlut och rötad biogas och i viss mån även naturgas. Till detta ska nämnas OKQ8 och Preems satsning på grödiesel, Talldiesel från SunPine i Piteå som raffineras av Scanraff dvs Preem i Göteborg.

#10
mythbuster
2010-11-20 11:50

789, nu hittar du allt på. Om du tankar bilen med ex. Vattenfalls kolkraft får du ca 130 g CO2 per km för en bil o golfklass. Lägger du på ca 10% CO2 för produktionen av bensin/diesel från 120 g gränsen hamnar du på 143 g CO2. . Med värsta möjliga el hamnar du ändå bättre än besin o diesel. (ok finns snålare än 120 g och finns bättre el..) Men den stora frågan är.. varför i alsin dar skall du köpa dansk kolkraft?

#11
2010-11-20 16:20

Mythbuster, om du gjort ett aktivt val och betalar extra för förnyelsebar energi, får du då ett särskilt grönt vägguttag?
Eller får du samma energi som alla vi andra som betalar ett lägre pris?
Och vad är det som säger att just vi svenskar ska vara världens samvete?
Den mesta energin som går till el kommer från kärnkraft och kolkraft och det lilla som produceras och förbrukas i vårt land påverkar inte den globala nedsmutsningen nämnvärt.
Vanka upp ur ankdammen och inse de verkliga förhållandena.
I överskådlig tid hör elbilar hemma på tivoli, de kommer bara att köpas av de som har för mycket pengar som de inte vet var de ska göra av.

Att elbilsladdning blir förbjudet på färjor är bara början.
det kommer inte att dröja förrän det krävs speciella certifikat för att få ansluta elsladden någonstans.

#12
mythbuster
2010-11-20 17:01

Saabnisse. Jag brukar hålla mig borta från att tala om att andra simmar i ankdammar. SÅ bör även du. När det gäller el är det ingen speciellt märklig produkt. Det magiska med elen blev kvar på 1800 talet. Självklart får du vad du köper. För politiker och andra beslutsfattare finns det en aspekt med marginalel. De måste ta hänsyn till detta. För vanliga människor får man vad men köper. Precis som i mataffären. Detta kommer dessutom stärkas med lagar om ursprungsmärkning av el genom hela EU. Något grönt uttag finns naturligtvis inte eftersom faktiskt inte elen förflyttar några elektroner alls (växelström) och därmed faller tanken att det fungerar som en vattenledning. Det som händer när du väljer en specifikt elslag är att du väljer att aktivt betala för den kraft som läggs på nätet. Inte det som tas ut. Detta är svårt att förstå varav de nya och tydligare lagarna kommer med ursprungsmärkning. Går hela paketet igenom kommer det stå på din elräkning exakt vilken el som köps, hur mycket CO2 just din del har gett upphov till samt hur mycket radioaktivt avfall denna gett upphov till. Inte konstigare än att ursprungsmärka köttfärs (lite enklare faktiskt). På kontinenten finns mycket kolkraft. sant. Men även där kan man välja precis vad man vill köpa.Den som inte gör ett aktivt väl får också sämre el. Det är var och ens ansvar/samvete som avgör.

#13
Palle
2010-11-21 08:12

En stilla reflektion: När man jämför el med bensin. Bör man då inte även ta med bensinens hela produktionskedja, om man gör så på elen?

Råolja ska hämtas upp ur marken eller havsbottnen, ofta på andra sidan jorden. Drivmedlen ska utvinnas och förädlas i raffinaderier. Sen ska allt transporteras över jordklotet.

Frågan är: När bilen förbrukar en liter bensin. Hur mycket energi har EGENTLIGEN förbrukats?

#13
Palle
2010-11-21 08:12

En stilla reflektion: När man jämför el med bensin. Bör man då inte även ta med bensinens hela produktionskedja, om man gör så på elen?

Råolja ska hämtas upp ur marken eller havsbottnen, ofta på andra sidan jorden. Drivmedlen ska utvinnas och förädlas i raffinaderier. Sen ska allt transporteras över jordklotet.

Frågan är: När bilen förbrukar en liter bensin. Hur mycket energi har EGENTLIGEN förbrukats?

#14
mythbuster
2010-11-21 10:11

Palle, För en någorlunda effektiv process brukar man räkna med att lägga på 10% (CO2 och energi) för processen att framställa diesel och bensin. För äldre raff blir det lätt det dubbla.

#15
S-E S
2010-11-22 11:24

L L Rasmussen, jag vet inte om du menar att det är bilen eller elen som kommer från Sverige, men den tid är förbi i Sverige att det produceras "sortel" av kol, utom i nödfall vid sträng kyla, därför att miljövännerna föredrar "sortel" framför kärnkraft, speciellt då de Danska som hellre ser södra Sverige dränkas i Danskt koldamm och koldioxid. Om det är el-bilen som kommer från Sverige behöver den normalt inte laddas i Köbenhavn, om det inte är en av dessa så kallade "miljöbilar" med räckvidd 2 km på el.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.