Bild
Nästa artikel
Nissan Leaf blev med sina 264 nyregistreringar i januari 2019, månadens mest populära elbil.

Elbilar på frammarsch

Nyheter

Andelen nyregistrerade bilar som tankar uteslutande el ökade markant i januari i år jämfört med i fjol.

Enligt branschorganisationen Bil Sweden registrerades under januari 2019 20.478 nya personbilar. Av dessa utgjorde laddbara bilar – det vill säga laddhybrider och elbilar – 13 procent. Vidare var 41 procent av dessa laddbara bilar rena elbilar.
– Det är en kraftig uppgång jämfört januari förra året, då andelen laddbara bilar var sju procent och av dessa var elva procent rena elbilar, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Mellan diesel- och bensinbilar var det relativt jämt, med liten fördel på tre procent för de bensindrivna bilarna. 

I sin helhet registrerades det färre bilar i januari 2019 än samma månad 2018, men Bil Sweden vill att vi ska vara medvetna om att januari 2018 var näst bästa januarimånaden någonsin. 

Volvo V60 blev vanligaste bil i nyregistreringarna, följd av V90 och XC60. Volvo är också största bilmärket med en marknadsandel på drygt 19,9 procent. Därefter följer Volkswagen med 13,1 procent och på tredje plats Kia, med något under 7,7 procents marknadsandel.

Kia berättar att det är deras bästa januarimånad någonsin och att varannan bil som de sålde var en hybrid, plug-in hybrid eller elbil. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 456 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 285 st. 
3. Nissan Leaf, elbil, 264 st. 
4. Volvo XC60, laddhybrid, 248 st. 
5. Renault Zoe, elbil, 239 st. 
6. Kia e-Niro, elbil, 175 st.
7. Hyundai Ioniq, elbil, 101 st.
8. Kia Optima, laddhybrid, 96 st.  
9. BMW i3, elbil, 95 st.
10. Volvo S/V90, laddhybrid, 90 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp januari 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4073 st, 19,9%
2. Volkswagen: 2691 st, 13,1%
3. Kia: 1571 st, 7,7%
4. BMW: 1504 st, 7,3%  
5. Toyota: 1203 st, 5,9%   
6. Mercedes: 1196 st, 5,8%  
7. Skoda: 1090 st, 5,3% 
8. Audi: 868 st, 4,2% 
9. Ford: 789 st, 3,9% 
10. Renault: 598 st, 2,9%  

Bilmodellernas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1227 st.
2. Volvo S/V90: 1209 st.  
3. Volkswagen Tiguan: 839 st.
4. Volvo XC60: 796 st.
5. Volkswagen Golf: 770 st.  
6. Kia Niro: 614 st. 
7. Mitsubishi Outlander: 470 st.
8. Volvo XC40: 442 st. 
9. Volkswagen Passat: 428 st. 
10. Ford Focus: 403 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-02-04 12:18

4 av 10 på topplistan är SUV:ar, och en är en crossover. Vilket gör att 5 av 10 är lågbyggda bilar. VW sålde bäst av sin SUV. Passat har väl aldrig legat så långt ner tidigare. Ford Escort har tagit sig in, lär vara förregistreringar av den nya modellen. Inte bilar ut till kund.

#2
2019-02-04 13:06

Tror man "tänker lite fel" också när det gäller el. Man tror att nu är koldioxid problemet löst, jag kan köra SUV med rent samvete. Men ack så fel vi har. Det är en energikris vi har, vi använder mer energi men kan bara framställa en bråkdel fossilfritt.

#3
2019-02-04 13:26

En icke försumbar andel av de Passat som såldes tidigare var väl laddhybriden, som inte kan beställas eller levereras just nu. Det var väl den mest sålda laddhybriden under en rätt lång period? Den andel Passat som blev kvar räcker bara till en niondeplats.

Ford Escort? Är det vad vi kan kalla en freudiansk felskrivning? :-)

#4
2019-02-04 13:37

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är.

Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blods-batterier. Detta är dessutom skattepengar som går rakt utomlands, eftersom produkterna inte är inhemska. För att inte prata om alla bidrag som går rakt till Norge.

.

#5
2019-02-04 13:42

Klarsynt,
Du har fel. De flesta som provar att ha elbil vill helst ha det igen och siffrorna i skattesystemet är bara en bråkdel av kostnaden för att ha bil. Alla vill inte ha en bil med förgasare och manuell choke.

#6
2019-02-04 13:56

Klarsynt: Ska bli underbart nu när jag plockar ut en bil med ett riktigt stort blodsbatteri och får av DINA skattepengar ett avdrag på prislappen ;)

#7
2019-02-04 14:26

Jag har en granne som gjorde sig av med elbilen.Det var för stökigt att hålla på med. Samma var det någon i detta forum som sade för några dagar sedan. Experterna tycks oense om vad som krävs för att få en fungerande infrastruktur för elbilar, förutom de fanatiska entusiasterna förstås. Förutom utbyggnad av laddstolpar behövs säkert på många håll ledningsnätet byggas ut. Att framställa tillräcklig mängd el fossilfritt kräver förmodligen kärnkraft. Vind och sol är alldeles för osäkra tillgångar, och t.o.m. vatten är en osäker tillgång torrår som förra. Återstår då import av kolkraft. Förutom den el som behövs i vardagen till industrin, uppvärmning, belysning osv, så får elbilar nu dessutom stor konkurrens om elen av ökning i IT-sektorn. Enligt en artikel i DN 30/1 https://www.dn.se/kultur-noje/sa-paverkar-ditt-strommande-klimatet/ , drar dessutom de enorma datahallar som finns i bl.a. Luleå för strömmande data till Facebook, Youtube mm mera el än vad som förbrukas i små centralafrikanska stater.

#8
2019-02-04 15:17

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Energian...
Transporterna har nästan dubblerat sin energiförbrukning sedan 1970. Det finns mycket att jobba med, vi måste snåla ner på energibehovet men mer teknik och prylar ökar elanvändningen. Tror inte detta går att lösa utan tvång, samma problem föreligger när motorvägarna byggs ut för att de är fyllda med trafik, när den nya utbyggda motorvägen är klar tar det inte lång tid förrän mer trafik kommer dit och den blir åter en flaskhals. Det finns liksom ingen övre gräns för hur mycket energi folk vill göra av med, bara de har råd att betala till en rimlig kostnad.

#9
2019-02-04 15:40

häst o vagn eller ska vi låta tekniken göra ett språng då det är long over due

#10
2019-02-04 15:48

Carlsson, jag förstår inte varifrån du har fått det från att det bara är kolkraft som går att importera. Runtomkring Sverige finns vattenkraft, sol- och vindkraftverk. Alla dessa är ihopkopplade och vi har elnät över gränserna. Självfallet kan vi importera vatten, sol och vind-el vid behov. Detta är framtiden - det blåser alltid någonstans och det är alltid sol någonstans. Genom ihopkopplade nät så kan vi alla dela på energin. Låt oss släppa det nationalistiska tänkandet, det finns ett internationellt samarbete här som vi kan ta del av!

#11
2019-02-04 16:23

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Raphael, du kan se längre ned på sidan hur mycket varje land producerar, exporterar och importerar mellan sig. Det är rätt mycket "skit-el" som produceras, titta tex Estland. Norge är det "renaste" landet, mycket vattenkraft.

#12
2019-02-04 16:26

Fast Norge, vet vi är luriga... köper säkert in skit el ifrån Danmark och säljer detta med vinst till andra länder... hahaha, sedan sitter de där och säger "dumma Svenskar", ni är lurade...

#13
2019-02-04 17:51

Som det skrevs i en annan kommentar, hur kan man välja en Outlander?

#14
1
2019-02-04 19:16

Härlig utveckling! En liten politisk knuff i rätt riktning bara, så rullar det på av sig själv sedan.

#15
2019-02-04 19:51

Många lär de bli som köper en elbil - bara en (1) gång.

Och om försäljningen av elbilar når de höjder som det talas om försvinner cirka 80 000 arbetstillfällen i Sverige. Men det är väl ingen som bryr sig om det.

#16
2019-02-04 19:59

notarius: Nu blir jag lite nyfiken bara, jag kanske som är okunnig, men de 80.000 arbetstillfällena som försvinner, vilka skulle det vara? Och varför tror du att många bara köper elbil in gång? Som det ser ut nu i förfrågningar så vill ju merparten av de som köpt elbil inte gå tillbaks till fossilt igen. Jag har själv inte svaret så blir nyfiken på din tanke här.....kommer själv köra elbil från och med April så ska bli intressant hur jag ser på det sen om jag längtar tillbaks till dieselbilen eller om jag vill byta till el igen nästa gång.

#17
2019-02-04 20:10

Följ nyhetsrapporteringen.

Tiotusentals jobb, ska det vara - inte specifikt 80 000. Fel av mig angående antalet.

#18
2019-02-04 20:17

Så inget svar på frågorna jag ställde med andra ord?

#19
2019-02-04 20:20

Vill vi ha de arbetstillfällena måste vi vara beredda att anpassa oss efter de rådande förutsättningarna. Om inte den svenska fordonsindustrin kan anpassa sig för framtiden, vad ska vi då ha den till ärligt talat?
(Efter 2100 mil på ett år i elbil vågar jag säga att det inte kommer att bli någon förbränningsmotor igen.)

#20
2019-02-04 20:21

Sök bakåt cirka två veckor i nyhetsrapporteringen.

#21
2019-02-04 20:23

"Vill vi ha de arbetstillfällena måste vi vara beredda att anpassa oss efter de rådande förutsättningarna. Om inte den svenska fordonsindustrin kan anpassa sig för framtiden, vad ska vi då ha den till ärligt talat?"

Är du inte riktig klok? Begriper du ingenting? Ja, vad gör 80 000 anställda i fordonsindustrin för vår välfärd. Ingenting, antagligen. Bort med den, bara ...

#22
2019-02-04 20:27

Jo, tack Notarius, går tåget måste man hinna med eller så missar man det.

#23
2019-02-04 20:30

Jag ställde nån mer fråga visserligen, men smidigt bara vifta bort så när man inte har ett vettigt svar att ge utan tycker om att bara sitta och vara negativ......
Och självklart om det är fordonsindustrin du menar kan väl de som bygger fossilbilar idag direkt eller indirekt som underleverantörer bygga elbilar och kringstrukturen kring detta istället. Samhället och produkter utvecklas....de som byggde tjock-tv har ju inte alla gått i konkurs för att vi idag kör platt-tv, de tillverkar och vidareutvecklar den produkten istället....

#24
2019-02-04 20:32

Tja, att bli stående på perrongen är givetvis fullt jämförbart med att en hel industrigren riskerar att gå i graven. Självklart får detta ingen mätbar effekt i vårt samhälle. Dags att söka?

#25
2019-02-04 20:34

Jag ogillar starkt att göra jobbet åt andra, men sök på Fredrik Sidahl eller Fordonskomponentgruppen, till exempel.

#26
2019-02-04 20:40

Det är väl inte att göra jobbet åt någon genom att man svarar på en seriöst och trevligt ställd fråga? Vilken otrevlig attityd....
Sen ställde jag 2 frågor och den andre reagerade du inte alls på....

#27
2019-02-04 20:50

Eller om man tänker själv och logiskt borde det vara självklart varför många tiotusentals kommer att bli arbetslösa om elbilarna tar över i den utsträckning som spås.

Är det ingen här i trådarna som läser Dagens Industri eller näringslivsbilagorna i SvD/DN eller överhuvudtaget tittar på nyheter på tv eller läser text-tv?

#28
2019-02-04 20:50

"Tja, att bli stående på perrongen är givetvis fullt jämförbart med att en hel industrigren riskerar att gå i graven. Självklart får detta ingen mätbar effekt i vårt samhälle. Dags att söka?"
Varvsindustin, textilindustrin.. vad mer behöver jag nämna? Liknelsen med tåget handlar om att bli frånåkt för att man prompt vägrat att rätt sig efter (den för tillfället punktliga) tidtabellen och anpassat sig efter nya marknadsvillkor.

#29
2019-02-04 20:54

Om nu elbilen är det som skall rädda oss från Ragnarök undrar jag om någon har räknat ut hur många elstolpar det behövs 2030 då vi inte får köpa fossildrivna bilar längre. Inte bara i Stockholm och Göteborg, utan också i Kampala, New Delhi, Mombasa, New York and you name it eftersom det verkar meningslöst om inte alla länder gör samma sak. Och hur mycket fossilfri el måste till för att driva alla dessa bilar. Och hur mycket sällsynta metaller/mineraler måste utvinnas för tillverkningen av dessa?

#30
2019-02-04 21:00

Förstår fortfarande inte varför du måste ha en så otrevlig attityd......och nej, jag ser inte varför så många kommer bli arbetslösa om företagen de är anställda av ställer om med marknaden och följer med och istället tillverkar det som efterfrågas....
Och fortfarande inget svar på fråga 2, varför anser du att det kommer vara många som köper elbil bara en gång och sen inte mer?

#31
2019-02-04 21:48

Man kan inte hålla kvar vid gammal teknik i tron att det ska rädda jobb framledes. Det är lika feltänkt som att ha handelshinder för att rädda inhemsk industri.

#32
2019-02-04 21:53

Henrik M: Du är verkligen inte begåvad vad gäller fordonsindustrin och fordonskomponenter. Jag ska göra ett undantag för dig.

När fordonsbranschen går över till en allt större andel elbilar, hotas tiotusentals jobb i PRODUKTIONEN och MONTERINGEN av bilarna. Detta eftersom det behövs FÄRRE DELAR och produktionen är lättare att AUTOMATISERA. (Fyra nyckelparametrar redan där.) Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen samlar cirka 350 underleverantörsföretag som sysselsätter ungefär 80 000 personer. Vart femte medlemsföretag säger enligt Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl att de skulle få stora problem att gå från fossildrivna bilar till eldrivna - HELT ENKELT DÄRFÖR ATT DET INTE KOMMER ATT EFTERFRÅGAS KOMPONENTER SOM INTE BEHÖVS! Vad hjälper det att "ställa om" och "hoppa på tåget" när det inte längre finns något att producera???? Tillverkare av elmotorer finns det redan massor av. Vi pratar inte Samhall, nu ... Det här borde vara självklarheter. Och då har vi inte räknat med effekterna i bilverkstäderna (service och reparationer). Lägg till ytterligare många tusen anställda, alltså. Är det några frågor på detta? Men givet att Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl inte vet vad han pratar om …

Henrik M skrev: "...och nej, jag ser inte varför så många kommer bli arbetslösa om företagen de är anställda av ställer om med marknaden och följer med och istället tillverkar det som efterfrågas...". Herregud, det är ju det som är poängen! DET KOMMER INTE ATT EFTERFRÅGAS KOMPONENTER!

Ja, jag tror att många kommer att köpa bara en (1) elbil. Det finns redan tendenser som visar att folk tycker att är trassligt med sladden, att ladda under resan, bristen på laddningsstationer, dyrt och krångligt att behöva installera laddningsbox så att inte huset ska brinna ner, "räckviddsångesten" (i snö och kyla, inte minst) och så vidare.

#33
2019-02-04 21:57

Låter lite som kommunism att rädda kvar en industri som inte hänger med i utvecklingen.
Det är bara att acceptera att utveckling och marknadsekonomi gör sitt. Det hade inte funnits något vinst i att rädda kvar Facit i 2000-talet...

#34
2019-02-04 22:00

”notariuspublicus”
Du må veta vad du pratar - kan jag inte bedöma- men jäkligt otrevlig ton - det kan jag däremot bedöma. Lite respekt skulle inte skada. Ha en bra dag.

#35
2019-02-04 22:04

haha, du bara fortsätter din otrevliga attityd! Nej, jag är inte obegåvad.....men jag kanske ser saker på andra sätt än dig! Jag jobbar dessutom med verksamhetsutveckling och affärsomställelse inom min bransch......så kanske ser lösningar och möjligheter istället för problem!
Självklart kommer vissa delar vara utan behov, men då kanske man får tillverka de delar som behövs istället......sen är ju trots allt kanske 75% av delarna i en bil sådant som behövs oavsett om det är en elbil eller fossildriven bil......
Tänk om alla företag som funnits bara lagt sig ner och dött när det de tillverkade inte efterfrågades längre......så fungerar det såklart inte, företag ställer om sig.....där jag jobbade i 15 år tills nu, där var för 15 år sedan 90% av företaget inriktat mot kopparburen telekommunikation......nu är det mindre än 5 %, resten är mobil, wifi, fiber m.m....

#36
2019-02-04 22:22

"Självklart kommer vissa delar vara utan behov, men då kanske man får tillverka de delar som behövs istället."

Vilka delar då? Det finns ju redan de som tillverkar dem. Vad ska kamaxlar och vevaxlar ersättas med, menar du? Du kan ju börja med att räkna efter hur många delar som finns i en förbränningsmotor och sedan kan du jämföra detta med antalet delar i en elmotor … Plus delarna i växellådan (!) och transmissionen! Du har ingen aning om vad du pratar om.

Och Bo … Bara håll dig undan. Jag stör mig oerhört på folk som inte är pålästa.

#37
2019-02-04 22:12

Jag tror att jag faktiskt har facit i Facit;-)

#38
2019-02-04 22:23

Jag är inte på Telia, eller annat statligt företag......
Och självklart så bara för att ett företag tillverkar en sak menar du inte något annat företag kan tillverka samma sak, men kanske göra det bättre? Kanske är den drivkraften som byggt samhället vi lever i? Eller skulle alla andra bilföretag aldrig startats för det redan fanns ett företag som uppfann och byggde den första bilen? Nej de andra funderade ut hur de skulle ta det nån annat byggt och göra det bättre.......tror inte att elmotorn är fulländad, jag tror inte batterierna är perfekta, jag tror inte laddningssystemen är de bästa de kan bli.....då kan väl våra svenska företag bli vassare, bättre.....sikta framåt....

#39
2019-02-04 22:40

Vad bra, ta över vd-jobbet i Fordonskomponentgruppen då. Ta över Wallenberg-företagen också. Du är proffset. Du vet alltså bättre än fordonskomponentgruppens vd? Kan du på ett adekvat sätt förklara hur han har fel? Eller varför företagens ledningar ser problem? Du tror väl inte att det är några idioter som sitter där? Du förstår inte sambanden i den här branschen. Hittills har det behövts många tusentals företag (sett inom Europa) för att förse biltillverkarna med motorer, växellådor och transmissioner. Om elbilarna tar över behövs kanske bara några hundra av dessa företag (vi pratar bara om drivning/transmissioner). Vad ska alla de andra företagen göra då? "Ställa om" … Till vadå? Tillverka glass? Sytråd? Kondomer? Schnitzlar (som vi snart inte får äta längre)? Köttbullar (vi ska tydligen få äta en om dagen max)? Kom igen. Börja läs Dagens Industri, näringslivsbilagorna i SvD och DN, titta på nyheter på tv och så vidare. Det går inte att sitta och bara tycka en massa saker.

Jo, förresten: Hur många delar finns det nu då i en förbränningsmotor, växellåda (gärna automatlåda) och transmission? Och hur många delar finns det i en elmotor? När du kan svara på detta kommer du att förstå komplexiteten i frågan. Men bara först då.

#40
2019-02-04 22:46

Adapt or die.

#41
2019-02-04 22:47

Jag säger inte att det inte kommer vara utmaningar, och ja, självklart kommer säkert en del företag som inte är rustade för det gå under....och andra företag startas....
Men nu lägger jag ner här, för din attityd är riktigt otrevlig! Hoppas du mår fint i din bitterhet, godnatt :)

#42
2019-02-04 22:49

Audi A5: Till något som inte finns?

För övrigt spås Audi bli ett av de företagen som inte kommer att överleva den allt kargare bilindustrin. Här kommer det inte ens att bli frågan om "adapt" ...

#43
2019-02-04 22:53

Henrik: Jag svarade på dina frågor. Nu svarar du på mina! Fast jag kan förstå att du inte vill svara - för att du inte kan. När jag efterfrågar för detaljerade svar, lackar du ur. Jag får väl försöka att se det positiva i det. =)

#44
2019-02-05 06:29

Kaptenoberkommando is back......

#45
2019-02-05 08:02

Hahaha, vad bråkar ni om? Ny teknik och nya saker kräver nya arbetsuppgifter och nya produkter. Det går inte att göra saker som förr. Maskiner och robotar kommer ta över fler jobb, svar ja.. men det behövs folk till andra uppgifter. Redan idag har vi problem med överblivet manskap som går arbetslösa. Vi effektiviserar hela tiden för att slippa betala ut löner till anställda och maximera vinsten till ägarna och ledningen. Personligen tror jag allt detta med bilindustrin är körd, som jag ser det har ingen riktig utveckling skett.. vi kan fortfarande ta oss ifrån A till B, men till vilken kostnad för miljön? Dra inte upp något om häst och vagn, jag menar att på 80-talet åkte man till fjällen i sin Pappas Opel bekvämt. Samma resa går att göra idag i egen bil, fast till högre kostnader både för miljön och för bränsle mm.

#46
2019-02-05 08:11

Vissa här låter som Bert Karlsson när nerladdningen började... Färre komponenter ger knappast färre jobb så länge man tillverkar rätt produkter. Batterifabriker ger jobb som inte fanns igår...

#47
2019-02-05 08:49

Det enda som gäller vid teknikskiften är att vara snabb i omställningen. Att VD för Fordonskomponentgruppen är orolig är inte så konstigt. Han behövs inte när företagen blir färre och det är helt logiskt. Det gör inte att det är rätt att fortsätta tillverka saker som inte behövs.
Det sämsta man kan göra för en region är att fortsätta pumpa in pengar i utdöende projekt. Vi har haft alldeles för mycket sånt i Sverige redan med varvsindustri, TEKO, SAAB. Det finns säkert fortfarande någon från bilfabriken i Trollhättan som inte har jobb, men de flesta har tagit sig vidare.

För några år sen fanns det en svensk tillverkare av mobiltelefoner, men de hade inte rätt teknikutveckling och fick säga upp 50 000 anställda ungefär. Gick landet under då?

#48
2019-02-05 09:38

Konstigt att notarius kan skriva här med sin mekaniska skrivmaskin från Facit, för man köper givetvis inga digitala grejer då försvinner ju arbetstillfällena...

Sorry Notarius, adapt or die, gäller både dig och Facit (rip).
En elbil innehåller bara 1/3 av antalet delar som en dieselbil. När väl hela den stora produktionskedjan är på plats går förbränningsmotorerna samma öde till mötes som mekanika skriv och räknemaskiner och videobandspelarna en gång i tiden och spegelreflexkamerorna nu och bilarna om några år.

#49
2019-02-05 10:24

Verkligen hemskt att det inte säljs lika många CD skivor längre...

#50
2019-02-05 11:46

Jag saknar kassettband. Det var så mysigt tidsfördriv när det trasslade...

#51
2019-02-05 12:55

Ja, lite märkligt att med alla medel försöka stoppa utvecklingen. Det har inte lyckats tidigare så jag har svårt att tro att det kan lyckas nu...

#52
2019-02-05 13:04

Axa: Jag hade nästan glömt bort det nöjet när man satt med en gammal 6-kantig blyertspenna och snurrade tillbaks allt trassel :)

#53
2019-02-05 14:36

Tillbaka med ångmaskinerna och jobben!

#55
2019-02-05 16:28

Jag pratar inte om att stoppa utvecklingen. Jag pratar om något helt annat, vilket inte någon verkar förstå.

#56
2019-02-05 16:34

Notarius
Du pratar om att olika typer av jobb går förlorade när utvecklingen går framåt?
Spelar ingen roll. Olika branscher och yrken har genom tiderna till slut hamnat på historiens soptipp. Inget undantag kommer gälla delar av bilindustrin.
I ett modernt land som strävar framåt kommer det alltid skapas nya yrken och branscher.

#57
2019-02-05 16:53

Samma sjuka resonemang fördes av många av er när ni önskade att Volkswagen skulle försvinna från planeten. Ingen tanke på konsekvenserna, vare sig i Tyskland eller i Sverige. Ni förefaller vara idioter allihop.

Detta handlar inte om varvsindustrin eller Teko-industrin. De kriserna kom i en tid långt före bankkriser, bolånekriser och en oändlig rad av devalveringar - i en tid när vi alltså medvetet gjorde oss fattigare mot omvärlden för att överleva. Den "medicinen" fungerar inte längre. Dessutom kom IT-industrin som en räddande ängel, men den lär inte komma en till gång. 1970 kostade en D-Mark cirka 1,50 kronor. När Tyskland gick in i Euro-samarbetet kostade D-Marken 4,90 kronor … Och sedan dess har kronan tappat rejält i värde mot Euron. Men svensken förstår som vanligt ingenting! Är det någon som begriper hur sjuk patienten Sverige egentligen är? Och nu ska vi dessutom ta hit hela världens muslimska befolkning till en kostnad av över 100 miljarder om året. Skyll inte på mig, jag sa nej.

Och som lök på laxen är det någon jöns ovan som skriver att vd:n för Fordonskomponentgruppen är ängslig för att han kan bli av med jobbet. Som om det skulle vara ett problem för honom. Han hittar ett nytt jobb på nolltid. Hur jävla lågt får man sjunka i sina kommentarer?

Ett tips till er alla: Prenumerera på Dagens Industri, näringslivsbilagorna i SvD och DN, titta på nyheter på tv och läs text-tv - varje dag!

#58
2019-02-05 17:03

Notarius
Haha, vafan har muslimer med ökande elbilsförsäljning att göra eller med Fordonskomponentgruppens framtid?
Blir lite som när Dorsin sjunger om att ”det är bögarnas fel...”

Du blandar och ger i dina argument men likväl får företagen anpassa sig till utvecklingen eller till slut försvinna.
Vad är alternativet enligt dig? Att tvinga folk att köpa produkter dom inte vill ha? Lycka till med det...

#59
2019-02-05 17:36

Ja, mycket ska man läsa innan man går i graven;-) Denne kapten notarius borde kamma sig och därefter ta en funderare på följande: om alla kring en själv är idioter (#57), så kanske det finns fog för att "fundera" liiiite till. Det finns f.ö. en riktigt underhållande bok att köpa i ämnet. Jag har läst den.

#60
2019-02-05 17:37

Tyskarna går in och skyddar särintressen från utländska uppköp. Bland åtgärderna framhävde han särskilt stöd till nyckelteknologier, som elektromobilitet, digitalisering, artificiell intelligens. I känsliga lägen ska staten tillfälligt kunna köpa in sig i företag för att förhindra utländska uppköp.
https://digital.di.se/artikel/tysk-minister-oroad-over-kina-vill-skydda-...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7149324

Detta är vad vi ska vara eller borda vara extremt duktiga på i Sverige - elektromobilitet, digitalisering och artificiell intelligens.

#61
2019-02-05 18:54

Börjar bli lite väl låg nivå här nu :/

#62
2019-02-05 19:59

Audi A5,
Bästsäljaren du refererar till är byggd på instabil grund. Saknar allt stöd i vetenskap.

Jag tror inte vi skulle rädda ett enda jobb genom att handla yestertech. Det är väl bra att de som är i branscher utan framtid har insett det.

#63
2019-02-05 20:17

L.Mäkinen: "Bästsäljaren du refererar till är byggd på instabil grund. Saknar allt stöd i vetenskap."

Facit, eller vad menar du? Eller menar du den lite roande boken som "någon" borde läsa?

#64
2019-02-05 21:13

Svensken måste vara världens dummaste nationalitet. I inget annat land hittar man medborgare som helt öppet och fullständigt ogenerat slänger sig med fjantiga svängningar som "adapt or die" om den egna industrin, om de egna jobben och om det egna landet och dess välfärd. Ni låter som omogna och trotsiga tonåringar som skiter i allt. Någon mer opatriotisk nationalitet än svensken står inte att finna. Landsförrädare, är vad ni är.

Och Axa förnekar sig inte. Han skriver: "Haha, vafan har muslimer med ökande elbilsförsäljning att göra eller med Fordonskomponentgruppens framtid?"
Jo, förstår Axa (kanske), att med färre arbetstillfällen minskar också resurserna som ska användas till att betala för allt det som du ser omkring dig. Detta är ganska enkelt, faktiskt.

#65
2019-02-05 22:01

Audi,
Jag tänker på "omgiven av..."

Not...,
Du verkar ha svårt för enkla samband. Sverige är lyckligtvis inte en isolerad plätt och det som skapat välstånd här är att utveckling fått ta plats.

För övrigt ser jag patriotism som patetiskt.

#66
2019-02-05 22:37

Åh fan, patriotism är "patetiskt", nu också?! En smula nationalism då? Den finns i stora mängder i Norge, Danmark och Finland, för att nu hålla oss i närområdet. Där är invånarna stolta över sitt land, firar sin nation på riktigt (!) och ger inte bort något gratis eller tar någon skit. Frågor på det?

För övrigt är det just patetiskt att ingen av er förstår vad diskussionen handlar om. Henrik förstod inte problematiken utan jag fick i detalj förklara för honom. Den naturliga reaktionen på nyheten om att svenska industriföretag ser stora problem komma i och med omställningen från att tillverka komponenter till förbränningsmotorer, växellådor och transmissioner hade varit att ni andra hade tyckt typ "Ops, det var inte bra", "Hoppas att vår industri klarar sig", "Risken är ju att jobben försvinner utomlands", "Vi måste rädda jobben åt våra barn" och så vidare. MEN ICKE! Direkt gick ni ner er i de trotsiga tonåren - och till och med ner i den ökända sandlådan - och började visa förakt. Ja, ni till och med slänger er med frasen "Adapt or die", som om ni nyss i femte klass hade lyckats lära er en längre engelsk fras, utan minsta förståelse för dess innebörd, eller som om den vore titeln på en ny Bond-film. Det är er totalt ointresserade reaktion på industrins problem som är problemet. I andra länder reagerar och tänker man annorlunda. Ni borde skämmas!

I mitt inlägg #57 gav jag exempel på svensk penningpolitik och vår "slagpåseroll" i internationell ekonomi. Är det någon som tycker att det har gått bra? Det där med att förstå sambanden, Mäkinen, är kanske något som du borde försöka att bry din hjärna med. Fast det klart, de sambanden är ju lite mer avancerade ...

#67
2019-02-05 22:52

Vilken svensk bilmodell äger du notarius?

#68
2019-02-06 08:53

jag repeterar, lite väl låg nivå nu,(duckar för en flygande tårtbit)

#69
2019-02-06 09:53

Audis inlägg #59 borde nog studeras lite närmare av Kapten...öhhh - Notarius menade jag givetvis.

#70
2019-02-06 10:04

Not...,
Man löser inga problem för industrin genom att få panik över att det folk arbetar med inte längre är attraktivt för kunderna. Kan man inte tillverka produkter som går att sälja ska man bort. Det är så världen fungerar. 10000 personer är en ganska liten del av befolkningen och de flesta av dem kommer få nya saker att göra snabbt. En stor del av fordonskomponenterna som tillverkas i landet är elektronik. Det kommer behövas även i elbilar.

#71
2019-02-06 12:07

Notarius
Den nationalism du verkar stå för liknar snarar den i Nordkorea eller gamla Tyskland. Att till varje pris rädda utdöende inhemsk industri.
Att pumpa in skattepengar i utdöende industri eller bransch känns inte särskilt patriotiskt.
Slutligen kan du lägga ner att bedöma andras patriotism eller stolthet över Sverige baserat på inlägg på ViB. I själva verket har du ingen aning och framstår som pajas istället.

Naturligtvis blir omställningar för svensk bilindustri problematiska. Men det är fortfarande deras problem, inte mitt att de inte har produkter som överlever utveckling. Oavsett hur patriotisk man är så köper man inte produkter man inte vill ha.
Jag köper inte träskor...

#72
2019-02-06 13:21

Notarius har gått över linjen för sista gången. När någon påtalar att han kan uttrycka sig utan att vara otrevlig så svarar han "-Håll dig undan" Han skriver att folk här inne är idioter och är som sagt allmänt otrevlig. Skribenten har även fått ett antal tillsägelser. Kontot är nu inaktiverat och han är inte välkommen tillbaka.

#73
2019-02-06 18:18

Vargen, sol, vind och vattenkraft byggs ut i allt större takt i Europa. Jag har inget emot import, i framtiden måste vi dela mer på elen mellan länderna för att klara kraftbehovet.

#74
2019-02-07 07:38

Vindkraft är en återvändsgränd, för dyrt och det blåser inte alltid optimalt. Vattenkraft är begränsad. Sol är ett alternativ, men även den har sina brister. Vad jag försöker förmedla att redan idag utan elbilar är behoven av el större än vad som kan framställas på ett säkert och miljöneutralt sätt. Kärnkraften kanske blir något vi mot vår vilja måste börja satsa på igen. Så som jag ser på saken just nu, är att behovet av energi måste kraftigt minska. Att tex köra SUV idag är tvärtom vad vi måste göra. Den lyxen har vi inte. Varje individ på detta jordklotet måste dessutom bidra med sitt. Vad är vinsten om några få kör en Prius för att bidra, när andra far omkring i en större SUV!? Fokusera nu inte på ordet SUV, du får kalla det vad som helst, ett fordon som drar nästan dubbelt så mycket energi som en Prius...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.