Bild
Nästa artikel
Projektledaren för Hondas nya elbil, Kohei Hitomi, tror på lägre servicepriser framöver.

Elbilar minskar behov av service

Nyheter

Behovet av att serva en elbil minskar ”något enormt” jämfört med bensin- och dieselbilar, enligt Honda som är på gång med sin första batteribil.

Att elbilar inte behöver samma underhåll har att göra med att antalet rörliga delar är betydligt färre.

– Enormt mycket färre, säger Kohei Hitomi, projektledare för Hondas nya elbil, till Vi Bilägare.

– Det är svårt att säga exakt hur mycket färre, då skulle man behöva räkna. Men om man tar en bil med förbränningsmotor kan man säga att det mesta rör på sig i drivlinan. Allt från vevaxel, ventiler, kamaxel, cylindrar, allt rör på sig och allt är fastsatt med bultar, skruvar och muttrar.

– I en elbil är det bara rotorn i elmotorn som rör på sig. Resten är stilla.

Detta påverkar förstås behovet av underhåll.

– Jag tror att servicebehovet kommer att minska något enormt jämfört med traditionella bilar, fortsätter Kohei Hitomi. Bromskraftsåtervinningen med elmotorn minskar slitaget på bromsarna och det finns ju inget avgassystem, ingen olja, ingen kamrem eller kamkedja … antalet slitdelar är så mycket färre.

Frågan är hur servicepriserna kommer att påverkas.

– De kommer att minska jämfört med traditionella bilar, säger Kohei Hitomi och fortsätter:

– Däremot kan det uppstå andra problem med elbilar som kanske har med mjukvaran att göra. Sedan finns också ett visst slitage på de elektriska komponenterna.

Hondas nya elbil visas just nu på bilsalongen i Genève i form av en nästan produktionsfärdig prototyp med 20 mils räckvidd. Bilen ska börja tillverkas under hösten.

Diskutera: Tror du att elbilar blir billigare att serva?

Kommentarer

#1
2019-03-13 11:14

Självklart blir det billigare att serva elbilar. Det är massor med vätskor och remmar som inte behövs i samma utsträckning.

#2
2019-03-13 11:25

Jag tror det blir dyrare service med en elbil. De som ska serva en elbil behöver elbehörighet, vilket de saknar på en vanlig verkstad. Batteriet har en begränsas livslängd och bilägaren får räkna med att det inte håller hela bilens livslängd. Om det är samma typ av batterier som till telefoner, datorer och elcyklar så bör man beräkna livslängden till 5 år.

#3
2019-03-13 11:26

Vilken ICE-motor håller bilens livslängd? Elbilar är framtiden.

#4
2019-03-13 11:59

"– Däremot kan det uppstå andra problem med elbilar som kanske har med mjukvaran att göra. Sedan finns också ett visst slitage på de elektriska komponenterna."

Där lämnade han en öppning, minsann. Det kommer alldeles säkert att bli precis lika dyrt att serva elbilar. Av tusen olika skäl. Sedan har vi det enormt dyra blodsbatteriet och alla problem och kostnader (vem vill köpa ett nytt för 100 000, första, andra eller tredje ägaren?).

.

#5
2019-03-13 12:01

Audis nya elbil ska in på service lika ofta som deras fossilbilar. Men då kollas bara däck, ljus, torkare, spolarvätska osv. Allt sånt som bilägaren kan göra själv, eller som bilprovningen gör. Men Audi tar lika mycket betalt för servicen på elbil som fossilbil...

#6
2019-03-13 12:38

Meganmannen: Där börjar vi ju se nu att den oron många hade att batterierna inte skulle hålla mer än 5 år hade fel, många elbilar ute på marknaden nu som funnits i 7-8 år och inte tappat mer än 5-10 procent av kapaciteten fast många av dem rullat riktigt långt, även som Taxi med bortåt 40.000 mil på mätaren.

#7
2019-03-13 12:53

Kunskaper avseende att jobba med "högspänning" behövs givetvis för den som skall jobba med elbilar men normal elinstallations-behörighet tror jag knappast kommer att behövas eftersom bilen ju inte är inkopplad som en del på elnätet - frånsett då själva laddaren.
Beträffande trådens frågeställning så finns det väl redan några elbilar som har klart lägre servicekostnader än deras motsvarigheter som är förbränningsmotordrivna. Dock gäller väl detta bl a inte Tesla efter vad jag förstått.

#8
2019-03-13 13:00

Billigare bör det absolut bli, av bland annat de anledningar som räknas upp i artikeln. Men man får inte glömma att i en elbil bör man även se batteriet och dess kringsystem som en del av drivlinan på ett helt annat sätt än vad bränsletanken är i en bensin- eller dieselbil.
Just för att vårda livslängden och skicket på batteriet har flertalet elbilstillverkare vätsketempererade batterier som alltså har en vätska motsvarande kylarens i en fossilbil som cirkulerar i batteripaketet och som kan tempereras på önskat sätt, dvs den kan både värmas och kylas. Så även om man slipper byta olja kommer man rimligen att behöva byta eller åtminstone kontrollera och vid behov fylla på denna vätska, och även förstås byta bromsolja regelbundet.

#9
2019-03-13 13:03

Dagens bilar har inte heller någon dyr eller avancerad service som behöver göras, det är inte dyrt för att servicen är krävande, utan för att skinna kunder på pengar (kamremsbyte undantaget, men det sker ju först vid väldigt många mil i dagsläget). Det kommer man säkerligen vilja fortsätta att göra, annars kommer bilen behöva säljas dyrare istället för att få in samma mängd pengar. Ett oljebyte går på några minuter och kostar några kronor att utföra, kupefilter och bromsvätska är lika. Därefter är det ju mest massa banala inspektioner. Har svårt att se nån större reell skillnad i underhållskostnader faktiskt, det som skiljer är ju i så fall på prylar som går sönder och är svåra att komma åt.

#10
2019-03-13 13:05

Pi: Tesla ställer inga krav alls på service för att ändå ta del av garantin. De har däremot en rekommendation att man bör lämna in sin bil för inspektion/service var 2000:e mil. Ska däremot erkänna att jag inte har full koll på vad det kostar.

#11
2019-03-13 13:19

Henrik - servicekostnaderna har redovisats flera gånger av svenska biltidningar. Bland de allra billigaste elbilarna att serva var nog Renault Zoe vill jag minnas och din kommande bil tror jag hamnade på andra extremen...:) Visserligen helt olika bilar men servicepunkterna, om det nu finns sådana, borde väl ändå vara ungefär densamma.

#12
2019-03-13 13:23

Pi: Det lite luriga med servicen på Teslan blir att man kan köpa ett serviceavtal som gäller 3 år, med samma årskostnad oavsett hur långt du kör, så den som bara hinner göra en service på ett år får en ganska dyr kostnad/service, men den som hinner göra 3 service:s pga körsträckan får en väldigt låg kostnad/service. Som med det mesta med Tesla går de utanför lådan....på gott och ont.....inte alltid en fördel....

#13
2019-03-13 13:37

Om man inte använder bromsarna så beckar de ihop, och skivbromsar rostar. När man bromsar så polerar man bort rosten. Men när man inte bromsar längre så beckar grejjerna ihop. Så idén att man inte behöver serva eller byta bromsarna längre på elbilar, den är felaktig. Däremot så behövs ju inget byte av kamrem och avgasrör etc. Men helt fri från underhåll är inte elbilar.

#14
2019-03-13 13:46

När batteriet är fullt i en elbil används bromsarna eftersom det inte går att ta hand om energin just då i batteriet. Då motioneras bromsarna. Även när man gör hårda inbromsningar används mekaniken en del.

#15
2019-03-13 14:20

Säkert är det så att service- och reparationsbehovet minskar. Däremot är jag rädd att kostnaden per reparation blir klart högre (ex. om batteripaket behöver bytas eller det blir problem med mjukvaran/elektroniken). Det kan alltså hända att totalkostnaden för service och reparationer är i stort sett samma som för bensinbilar, bara att servicetillfällena minskar.

#16
2019-03-13 14:40

Även om elbils-service skulle bli billigare och enklare (för biltillverkaren) finns det inget som helst incitament för biltillverkarna att sänka priset på service för elbilskunderna. Tvärt om, de kan säkert vrida till det så att elbils-service anses som någon form av premium som de kan ta extra betalt för.

Ta de digitala mätargrupperna som exempel. Tillverkningskostnaden har sjunkit rejält jämfört med tidigare analoga mätarhus. Ändå är prispåslaget 5-15000 kr för att få digitala mätare. Där har biltillverkarna kunnat öka sina marginaler rejält. Något som enbart är möjligt då kunden tycker det är nytt, häftigt och premium och är beredd att betala för det. Elbilar och allt däromkring kommer att följa samma mönster.

#17
2019-03-13 19:25

I senaste Teknikens värld har man en artikel om service av elbilar. Kontentan är att det är billigare att serva en elbil än motsvarande bensinbil, men man får inte mycket service för pengarna, så dyrt i förhållande till vad man får. Mest en massa kontroller, som man kan göra själv. Många kontrollpunkter känns igen från kontrollbesiktningen, men där är dom ju avsevärt billigare...

#18
2019-03-14 18:12

Tar man KIA som exempel så är det ytterst tveksamt om service blir billigare. Jag har en Kia Niro hybrid, och den skall ha service var 1500-mil för att garantin skall gälla. Nu, första året, har jag kört 3000 mil, och första service kostade 3500:- andra kostade 5400:- Alltså bortåt 9000:- för 3000 mil. Det motsvarar c:a 3 kr/mil i servicekostnad! Eller, om man så vill, samma som 2dl/mil i bränsleförbrukning.
Vad är det för vits att köra en snål bil när milkostnaden blir lika eller större än en törstigare?
Med tanke på hur dyra litiumbatterier är, och att de flesta ger lång garanti på dem så får man räkna med att servicen för elbilar kommer att bli högre än för bränslebilar. Lägg sen till att staten nu utreder hur man skall klämma ut sisådär 6kr/mil för elbilar eftersom de inte betalar bränsleskatt, och staten kommer ALDRIG att acceptera att elbilar skall betala mindre skatt/mil än vad bränslebilar betalar.

#19
2019-03-14 19:23

En hybrid har inte billigare setvice än en vanlig bil utan hybrid och det har väl ingen påstått heller att den ska ha. En hybrid har fortfarande en vanlig förbränningsmotor och den kräver service.

#20
2019-03-14 19:43

Eric Downing,
Jag tror att du ska byta verkstad. Det borde inte vara dyrare att serva din bil än min Optima.

#21
2019-03-14 22:55

En vanlig bil har ca. 6000 delar. En elbil har 6 st utbytbara delar. 2 st vindrutetorkare och 4 st däck! Köp en elbil! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.