Bild
Nästa artikel

Efter totalförstörd Model 3 - uppdatering utlovas

Nyheter

I förra veckan kraschades en av de första exemplaren av Model 3, efter både ris och ros från ägaren utlovas nu en uppdatering.

Det var på forumet Reddit som en användare, passande döpt "Model_3_Crash_Dummy", delade med sig av sin upplevelse från den omfattande kraschen. Sån tur var undkom alla i bilen allvarligare skador och ägaren prisar till stor del bilen, men hade två synpunkter.

Foto: "Model_3_Crash_Dummy" via Imgur

Dels skadade sig ena passageraren på den stora displayen, den krossades vid olyckan och passageraren skar upp armen mot den. Vidare kunde inte ägaren öppna upp handskfacket, som öppnas via skärmen, för att ta fram registreringspapprena efter olyckan.

Tesla-chefen Elon Musk var dock snabb på bollen och twittrade att de kommer uppdatera mjukvaran så att handskfacket öppnas automatiskt efter en olycka och att de ska titta närmare på displayen.

Kommentarer

#1
2018-02-19 12:49

Bra av Musk! Självklart ska en tillverkare agera. Annars kunde de ju ha gjort som MB när A-klasse välte: "de vred för snabbt på ratten, det är inget fel på bilen.."

#2
2018-02-19 13:03

Att skärmen kan splittras borde väl inte komma som en överraskning?

#3
2018-02-19 14:13

Ja det är ju bra att de kan agera så smidigt som de kan. Men håller med Mäkinen - kan ju inte kommit som en överraskning?

#4
2018-02-19 14:20

Jag är glad att min bil inte har en stor skärm som kan lossna eller på annat sätt göra livet sämre vid en krock. Det är inte bara till godo med dessa skärmar. Varför satsas inte mer på röststyrning eller HUD's? . Den som satt i CX-5 var faktiskt rätt bra även om allt annat med bilen var kasst (mest för att det var en SUV).

#5
2018-02-19 16:11

Har man inte gått minst ett steg för långt när handskfacket måste öppnas via skärmen! Vad är det för fel på traditionell öppning? Allt för stora displayer är tydligen en säkerhetsrisk, vilket känns onödigt... Hur har Volvo löst detta? Dom brukar ju vara noga med säkerheten.

#6
2018-02-19 17:32

Vad händer om man blir påkörd bakifrån och batterierna kortsluts? Fyrverkeri?

#7
2018-02-19 18:42

enanders@
Det händer samma sak som när en bensinbil krockar där bränsletanken går sönder, den sprängs i bitar och förvandlas till ett inferno.

#8
2018-02-19 18:44

Lol man kan alltså inte öppna handskfacket genom att öppna det. Man måste klicka på bildskärmen. Snacka om att uppfinna hjulet på nytt, men fyrkantigt.

#9
2018-02-19 20:26

Det är ju bättre att göra en riktig bil från början än att framstå som löjlig i efterhand, man kan ju bara skratta åt Tesla som kommer med lösningar som är uppe bland molnen och inte fungerar nere i verkligheten.

Alla skärmar som står ovanpå instrumentpanelen har den här typen av säkerhetsrisk, men det är vanligen endast föraren som råkar illa ut, man kan se detta resultat i EuroNcaps tester men man väljer att bemöta det med tystnad.

Orsaken till att det inte fått någon uppmärksamhet är väl att ingen tycker det är värt att skriva om en handskada i en "vanlig" bil, när något händer i en Tesla får det ju alltid rubriker.

Sedan det roliga skämtet med exploderande bensinbilar finns inte utanför Hollywood till allmän förvåning.

#10
2018-02-21 15:39

Räddningspersonalen hade till och med menat på att de knappast hade överlevt i en "vanlig" bil.

#11
2018-02-21 17:33

Bra input Roy J.
Men varför är det olika fälgar fram och bak? Får lite taskiga Photoshop vibbar nästan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.