Bild
Nästa artikel

E4-resenärer bombarderade av stenskott

Nyheter

Ny beläggning släpper ifrån sig grus som blir till flygande stenprojektiler.

Många som färdats mellan Sundsvall och Njurunda på E4 de senaste två månaderna har råkat ut för stenskott med spruckna bilrutor och skadad lack som följd.

Trafikverket skriver på sin hemsida att boven i dramat är en ny beläggning, som släpper ifrån sig grus: 
”Varför den gör det är oklart. Metoden är ett vedertaget sätt att underhålla beläggningar på, men här har någonting gått fel”. Trafikverket berättar att de fått in många skadeärenden via sin hemsida och på sociala medier. 

Just nu försöker man komma tillrätta med problemet genom att torrploga för att få bort löst grus, samt spolar vägbanan med vatten och tar bort resterna med en sugbil. Vägavsnittet är nu skyltat med rekommenderad hastighet 50 km/tim och varning för stenskott.

Diskutera: Har du färdats på den stenskottsdrabbade sträckan?
 

Kommentarer

#2
2018-11-06 16:23

Skattemedlen ska räcka till mycket idag, särskilt ett expanderande område vi inte får tala om..
BTW, körde för ett antal år sen utanför Flen då vägen var tillfällig och bestod av halvuselt grus med sten i olika storlekar liggandes fyllt synliga på vägen..
Fartgräns 30kmh..
.. varpå man blir omkörd av Snabbe Viktor (i gissningsvis 90+) och får hela bilen översköljd med småsten och min 6 mån gamla ruta fylld med småstjärnor..
Man blir bara så förb-d....
Så tänk på att det finns fler på vägen när det är stenskottsrisk och man själv inget märker av det...

#4
2018-11-06 16:56

Vi får inte glömma väg 66 mellan Smedjebacken och Ludvika: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/asfalten-lossnade-fran-vag-66-...

#6
2018-11-06 17:16

hur jäkla svårt kan det vara att göra rätt ,Trafikverket.

#7
2018-11-06 18:12

Kan det vara det grus som man köpte i 25 kg säckar till orimligt pris och var totalt oanvändbart eller har trafikverket redan fått vårkänslor? Normalt är nämnda problem oftast på våren när man inte sopat vägarna för att få bort kvarlämnad grus och dubbar.

#12
2018-11-06 21:59

Och här är det fler problem med beläggningen: https://www.svt.se/svttext/web/pages/122.html

"Asfalt förstörde bilisters däck

Flera bilister som körde på väg 66 mellan Ludvika och Smedjebacken fick sina däck förstörda i helgen då vägbanans asfalt fastnade i bildäcken, rapporterar SVT Nyheter Dalarna. Asfalten blev till en seg gegga, som täppte igen däckens mönster. Problemen uppstod plötsligt, men asfalten återtog senare sin fasta form. Varför beläggningen från vägbanan hamnade i bildäcken är oklart. Vägbanan på sträckan fick ny beläggning i somras. I förra veckan saltades vägen, men om detta har inverkat på asfalten är ännu oklart."

#16
2018-11-06 22:44

Ja, Trafikverket tror att allt är OK bara de sätter upp skyltar med rekommenderad hastighet 50 km/tim och varning för stenskott.

2013 åkte jag på riksväg 40 mellan Jönköping och Nässjö. 100 meter efter avfarten till den äldre vägen (alltså den som fanns innan man gjorde motortrafikleden) så stod skylt 70 rekommenderat och varning för stenskott. Det var något flisaktigt, men hela vägen var täckt med ett tjockt lager. 70 var alldeles för hög fart. Det yrde runt bilen. 30 hade varit lagom. Jag höll 70, men de flesta körde 100 som det är normalt på den sträckan. Min bil blev blästrad. Den var bara två år gammal vid tillfället.
Tre dagar senare när jag åkte åt andra hållet, så svängde jag av i tid, men jag kunde ändå se att då fortfarande rekommenderade 70 och varnade för stenskott.
Riksväg 40 är väldigt trafikerad, så det måste varit många tusen som fick sin lack förstörd då.

Jag kontaktade Trafikverket och begärde att de betalade för omlackering. De svarade: Det är våran entreprenör som orsakat detta, men vi har inget ansvar.

#18
2018-11-07 18:14

Men nu var det ju inte användningen av beläggningen i sig det var problem med, utan för att den släppte grus på ett sätt som inte var tänkt. Så här säger trafikverket: ”Varför den gör det är oklart. Metoden är ett vedertaget sätt att underhålla beläggningar på, men här har någonting gått fel."

#19
2018-11-07 07:04

Alla vet att glasföretagen rent av häller ut grus på vägarna.

#22
2018-11-07 09:49

Jag förstår inte att alla "djävla idiotiska bilförare" framför mig LIGGER SÅ NÄRA mig att jag alltid får stenskott. Om dom bara kunde lära sig att hålla avståndet. VA !!!!!

#25
2018-11-07 17:57

Det som äger vägen (staten?, kommunen) skall betala för skador som orsakas av dålig utförd vägbeläggning. Sen får de hitta den skyldiga själv och kräva dem på pengar. Vi har redan betalat för ett rätt utfört jobb genom våra skatte pengar.

#26
2018-11-07 22:02

Frågan lyder alltså: "Har du färdats på den stenskottsdrabbade sträckan?" Den kunde lika gärna ha formulerats som: "Vad tror du att den dåliga beläggningen beror på?" Jag har färdats på sträckan och jag tror att problemet beror på att det måste sparas ännu mer pengar för att betala annat. Undrar om jag får svara så här.

När det sedan gäller funktionen "Diskutera" är det så att om man som tidning inte accepterar eller förstår att de flesta artiklar måste diskuteras mot bakgrund av samhället i stort (oavsett frågeställningen!), bör tidningen kanske ta bort funktionen "Diskutera". Det har flera tidningar i landet redan gjort. Som ett tips, liksom.

#28
2018-11-08 00:54

Som sagt var det inte den använda beläggningen i sig som var problemet, utan att det blivit något fel med just denna som lagts mellan Sundsvall och Njurunda, och Trafikverket säger att det är ett tillfälligt problem. Viss skillnad. Oavsett storleken på statens budget, lär denna typ av beläggning ändå ha används då den är kostnadseffektiv.

#29
2018-11-09 12:38

Skickat PM till de som klagar. Vi tar det där iställer för här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.