Bild
Nästa artikel

E-Pace är Jaguars nya kattunge

Nyheter

Den mest kompakta Jaguaren hittills är här. Och tidsenligt är det en suv.

Internt har E-Pace haft arbetsnamnet ”The Cub”, alltså ”djurungen”. Jaguars designer har förevigat denna kuriosa genom en liten bild på ett kattdjur med sin avkomma på bilens vindruta.

Bilen är drygt 4,4 meter lång med ett bagageutrymme på 577 liter. Om baksätet fälls 60/40 får det plats 1234 liter.

Till säljstarten i slutet på detta år finns fem motoralternativ, ingen elektrifiering. Den som är sugen på det gör istället rätt i att vänta på Jaguars helt eldrivna suv I-Pace, som debuterar 2018. E-Pace-motorerna består av tvåliters fyrcylindriga diesel och bensinare med 150-300 hästkrafter. De kopplas till en sexväxlad manuell låda eller niostegad automat och det går att få bilen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.

Autobroms med fotgängardetektion är standard, liksom parkeringshjälp bak och fram. Infotainmentsystemet styrs från en tiotums pekskärm centralt placerad.
 

E-Pace byggs av Magna Steyr i Österrikiska Graz, dessutom tillverkas en version specifikt för Kina i Land Rovers fabrik i Changshu.
 
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar E-Pace?

Kommentarer

#1
2017-07-14 10:09

ZZzzzzZZ ännu en suv med fossilbrännare under huven. Visst Jaguar snygg lyxig men ......

#2
2017-07-14 10:24

Ge oss I-Pace istället för E-Pace!

#3
2017-07-14 11:51

Ser himla trevlig ut måste jag säga. Skall bli mycket intressant att se en jämförelse med Volvo XC40 när den väl kommer. Basmodellen av E-Pace kommer att kosta runt $45000 här i Australien. Ca. 290 000:- svenska pengar vilket är samma pris som en V40. Det låter faktiskt väldigt attraktivt för en Jagga.

#4
2017-07-14 12:18

Snygg!

#5
2017-07-14 12:42

Grosser, vet du vad denna lilla bil på 4,4 meter väger utan el/hybrid?
"Mellan 1 775 och 1 926 kilo ligger Jaguar E-Paces tjänstevikt på beroende på modellversion.".
Hahaha, skall man gråta eller skratta åt eländet... så snål är den inte, det kan jag lova dig.

#6
2017-07-14 14:21

Jag kommer ihåg när man blev hånad för sin klumpiga tunga bil på 1990 talet detta var en Volvo amazon 1180 kg med trimmad b20 idag känns amazoner som små bilar ;)

#7
2017-07-14 14:29

Åja, en Amazon är 5 cm längre än denna Jaguar! Eller hur räknar du på storleken? För mig är det längd och bredd så länge man får plats inne i bilen. Däremot var en Amazon typ 1,6 meter bred. ..dvs väldigt smal ... så generellt kan man säga att nyare bilar är bredare.

#8
2017-07-14 14:33

Överjäst katt.

#9
2017-07-14 15:29

Snygg bil. En sån kan jag gott tänka mig när Peugeoten har tjänat ut.

// Krister

#10
2017-07-14 17:21

Möjligen längre men ser man en amazon på en parkering idag bland moderna bilar känns de små ;)

#11
2017-07-14 17:23

Ser ut som en japanare, typ en Mazda CX-5. Jaguar har verkligen anonymiserats de senaste åren. Trist!

#12
2017-07-14 18:34

Å andra sidan så påminner väl väldigt många SUV:ar ifrån olika tillverkare väldigt mycket om varandra. Tycks vara svårare att hitta ett eget "formspråk" på SUV:ar än på t ex sedaner.

#13
2017-07-14 20:30

Det var en riktig klumpeduns, ser ut som vilken KIA som helst. Kattunge? Ser ut som en pigglös igelkott i försvarsställning?

#14
2017-07-15 14:11

Jaguar kan bevisligen bygga magnifika bilar.
Men lite för liten för min smak.

#15
2017-07-17 11:15

Snygg var den. Men också söt. Och vill man verkligen ha en söt Jaguar? :D

CX-5 av utgående modell kvarstår som snyggaste SUVen i mina ögon. Var som sagt lite besviken på hur tråkig F-pace var i verkligheten. Hoppas denna gör sig bättre.

#16
2017-07-17 19:45

Hur kommer det sig att britterna är så bra på att få till sportig elegans? Jaguar har ju till och med lyckats få till en snygg SUV.
Kan ju delvis bero på att det inte är så mycket påhängt plastlullull.

Denna kan jag lugnt tänka mig. Om jag slipper pröjsa ...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!