Bild
Nästa artikel

Dyrare att besikta

Nyheter

Kostnaden för en kontrollbesiktning har ökat mer än den generella prisutvecklingen i samhället.

Sedan fordonsbesiktningen i Sverige avreglerades 2010 har Transportstyrelsen genomfört årliga uppföljningar om prisnivåer och tillgänglighet hos landets besiktningsstationer. Nu är resultatet för 2017 här och Transportstyrelsen kan konstatera att snittpriserna för kontrollbesiktning har ökat mer än konsumentprisindex (KPI).

I december 2017 låg snittpriset för en besiktning på 460 kronor. Samma period 2016 var kostnaden 446 kronor. 
– I stort fungerar besiktningsverksamheten på samma sätt som tidigare. Det har blivit dyrare att besikta bilen, men trots det visar den kundundersökning vi gjort att majoriteten av kunderna är mycket nöjda, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen.

 

Ser man tillbaka till 2012 har snittpriset för bilbesiktning ökat med nära 40 procentenheter över konsumentprisindex.

Under 2017 gjordes 5,81 miljoner besiktningar. Det är en ökning med 1 procent jämfört med året innan. Åtta företag var 2017 godkända för att besikta lätta fordon i Sverige. De är i storleksordning svensk Bilprovning, Opus Bilprovning, Besikta Bilprovning, Carspect, Dekra Automotive, Ystad Bilbesiktning, Fordonsprovarna i Kungälv, samt Fordonsprovarna i väst. Inga besiktningsföretag etablerade sig eller lämnade marknaden i fjol.

Antalet besiktningsstationer för lätta fordon har ökat med knappt 5 procent 2017, samtidigt som de lördagsöppna alternativen har minskat med nästan 10 procent.

Läs hela rapporten från Transportstyrelsen här.

Diskutera: Vad betalade du vid din senaste bilbesiktning?

Vad är konsumentprisindex (KPI)?

Statistiska centralbyrån (SCB) tar fram konsumentprisindex (KPI). Indexet mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige. 
Mer information på SCB:s hemsida.

Källa: Transportstyrelsen.

Kommentarer

#1
2018-10-29 11:05

Samtidigt har tillgängligheten ökat något enormt. Skillnaden är stor sedan det gamla Bilprovnings-monopolet. Nu går det besikta nästan precis när som helst. Tidiga mornar, sena kvällar, helger eller mitt på dagen för den som är ledig/pensionär. Inte heller är det långa väntetider eller krav på att man bokar tid månader i förväg.

Att kunna besikta på en tid som passar exakt in i det egna och många gånger fullbokade livspusslet är lätt värt betydligt mer än den (blygsamma) kostnadsökning som skett.

#2
2018-10-29 11:12

Problemet för bilprovning är väl att det är personalintensivt och därmed svårt att effektivisera därmed blir det också svårt att få ned kostnaden. Kanske framtida bilar själva kan tala om vilka brister de har och ev rapportera till någon myndighet.

#3
2018-10-29 11:30

Vilken tur att att tiden mellan besiktningarna bara vart två månader längre när bilbranschen med hjälp av lobbning fick bestämma över våra folkvalda!
Ingen tror väl på alvar att besiktningar av personbilar har något med olycksstatistiken i trafiken att göra eller?

#4
2018-10-29 11:58

Jag tror jag betalade 395 kr senast jag besökte ett provningsorgan. Jag är inte mycket för att planera långt fram i tiden så jag betalar gärna något mer för att slippa boka tid med extra framförhållning.

#5
2018-10-29 12:33

Fast det intressanta i frågan är väl att de politiker som drev fram detta gjorde det bl a med motiveringen att det skulle bli billigare - vilket många inte trodde mycket på eftersom Finland (vill jag minnas) genomgått samma process tidigare och med klara prishöjningar. Men den erfarenheten var tydligen inget att bry sig om.

#6
2018-10-29 12:38

Betalade 319 på Dekra för någon vecka sedan.

#7
2018-10-29 13:03

Mattse

Håller med, att jag kan besiktiga bilen ikväll om jag hade velat är värt den extra pengen.

#8
2018-10-29 14:45

Jag betalade också "bara" 395 kr för ca två månader sedan och tycker att det är en helt OK kostnad. Framför allt känns det inte länge som att gå till tandläkaren när man ska besikta. Det råder konkurrens och är jag inte nöjd med min besiktning så väljer jag ett annat företag nästa gång. Jag får vara kund istället för bilägare så som det var på den "gamla goda tiden".

#9
2018-10-29 15:40

Som vanligt innebär privatiseringar att det blir dyrare. Men tiden jag fick senast hos Bilprovningen var några tior billigare än de privata alternativen och dessutom lättare att få. De privata var fullbokade flera veckor framåt. Hmm... Jag tycker det har blivit för dyrt! Max 300 kr är jag beredd att betala.

#10
1
2018-10-29 16:01

Dyrare, såklart, precis som all annan avreglering.

#11
1
2018-10-29 16:03

Dessutom. Hade avregleringen inte blivit av så hade vi haft dubbelt så långt mellan besiktningarna nu, men det stoppades av de privata bolag som ska tjäna pengar.

#12
2018-10-29 16:30

Ja, privatisering är i stort sett utan undantag av ondo utom för dem som kan tjäna pengar på det för att de kan utnyttja marknaden. Och ändå så röstar folk på dem som vill fortsätta privatisering, det är lätt att tänka fel.

#13
2018-10-29 16:40

Tacka veta 80-talet, hade man en hobbybil då och tänkte besikta den till våren fick man vara glad om man han få den besiktigad till hösten så man hann med en tur innan vinter.
Det är som vanligt med folk dom glömmer det mindre bra och mins det som var bra "Det var bättre förr".

#14
2018-10-29 16:39

johafor är du för socialism och kommunism?

#15
2018-10-29 16:46

Jag känner en som har ett fordon som är registrerat i Estland - på detta sätt slipper man ju Sveriges ohemula skatter och avgifter, inte minst nu sedan galenskapen med bonus-malus (tips!) och det ständiga missutnyttjandet av svenska skattebetalares pengar. Men en enda sak kostar ungefär lika mycket som i Sverige och det är just besiktning. Marknaden är avreglerad även där. Nå, nu är ju fordonet nytt så det behöver inte besiktigas, men ändå.

.

#16
2018-10-29 17:02

Jodå, det har blivit så otroligt mycket mer tillgängligt, och visst har det blivit dyrare, men i så farligt på personbilar. Det är OK att slippa vänta flera veckor på bes.
Vad jag inte fattar (och de inte kan förklara) är varför en skåpbil är mycket dyrare än motsvarande personbil trots färre kontrollpunkter. De går ju samma väg genom hallen, men fortare.
Och varför MC blivit så dyrt, när de har så lite att kolla, och hittar så lite. (man har till och med funderat på att slopa bes för MC)

#17
2018-10-29 17:16

Besiktning av EU släp (obromsat båtsläp)
Tog fyra minuter och trettio sekunder från "in" till "ute" (förbetalt...)
Kollades att det lyste bak och draget var ok. Inte ens hjullagren kollade (båtsläp!)
Man är nog i fel bransch.

#18
2018-10-29 17:34

Var det någon som trodde att det inte skulle bli dyrare? Allt som blivit privatiserat har ju blivit det.

#19
2018-10-29 18:02

Betalde 399 kr hos Dekra i våras för min personbil. 319 kr som Saabium betalde hos Dekra nyligen är ett tillfälligt specialpris.

Det finns ju flera olika företag som sysslar med bilbesiktning nu för tiden, och man kan därför tro att priserna skulle variera en del, men det lustiga är att priserna är ungefär de samma överallt där jag bor. Det blir alltså mest en smakfråga var jag besiktigar min bil.

#20
2018-10-29 18:05

Nåja. Det är ju en hel del gnäll på ViB ifråga om överstatlighet och myndighetsstyrning. Men när privatisering och marknaden drabbar en då är det inte lika positivt.
Jag tycker inte det är så himla dyrt men det får gärna vara billigare. Däremot håller jag med om att det är betydligt enklare att hitta lediga tider nuförtiden.

#21
2018-10-29 18:09

Jag skrev om detta före det privatiserades. Det var bara att titta på vad det kostade i Finland (3x Sverige) där det redan var genomfört, men nej, inget kunde stoppa privatiseringen, som gick som en farsot genom landet. Innan hade det kostat 300kr i Sverige i många, många år. Den summan räcker bra fortfarande, bilarna är bättre och det går snabbt att besikta. Förr ställde man in lyset också gratis om det behövdes. Men bilister får man plocka på hur mycket pengar som helst.

#22
2018-10-29 19:58

Inte vet jag om det blivit så mycket enklare få besiktningstid nu mot tidigare. Säkert är det så i storstäderna där det finns flera att välja på, men på mindre orter har det inte blivit fler besiktningsföretag. Det är bara den gamla som bytt namn/ägare. Är jag inte nöjd med den får jag åka till en annan, i en annan stad, några mil bort. Så nytt namn och högre pris är enda förändringen jag märkt. Men att kunna boka tid via nätet och checka in via SMS har gjort det smidigare mot förr.

#23
2018-10-29 20:01

Meningen med privatiseringen sades vara att konkurrensen mellan olika bolag skulle göra att det skulle bli billigare vilket emottogs med stor skepsis från många. Skeptikerna hade rätt som i många fall. Men alltför många besiktningsföretag på mindre orter gör att en del får slå igen.

#24
2018-10-29 20:20

Har besiktat i 50 år och aldrig någonsin haft svårt att få tid hos statliga organet. Är det troll som skriver om hur mycket lättare det är nu???

#25
2018-10-29 20:24

I Spanien besiktas en bil första gången när den är 4 år och sedan vartannat år upp till 10 år och sedan varje år upp till ~. Så vill jag ha det i Sverige också, det räcker.

#26
2018-10-29 20:36

Jete
Det beror ju på var man bor.

#27
2018-10-29 20:50

Säkert så "Axa", men jag bodde i Eskilstuna och vi hade en station att tillgå. Förr fick man ju komma tillbaka också inom en viss tid om man hade ett enkelt fel att visa upp, gratis. I en separat kö direkt. Nu kostar det 200kr tror jag att "visa upp".

#28
2018-10-30 00:22

Löftet när statsrådet Anna-Karin Hatt genomförde den nyliberala privatiseringsreformen var att konkurrensen skulle göra bilbesiktningen billigare och lättillgängligare. Nu ser vi resultatet. Priserna har stigit med 50-70 procent. Tillgängligheten har jag ingen statistik på men personligen har jag aldrig upplevt något problem med tillgängligheten trots att jag bor i en mindre stad. Men jag skulle tro att det blev som med de privata apoteken: tillgängligheten ökade där tillgängligheten redan var stor. Knappast på landsbygden (för liten profit...).

Sedan kan man naturligtvis likt 2TT2 påstå att det var kommunism när staten skötte den statliga kontroll- och myndighetsfunktionen. Så resonerar många alliansvänner. Vad hände med den gamla centerpartisten och frisören Anna-Karin Hatt? Hon är numera VD för Almega. Kanske som tack för senast?

#29
2018-10-30 07:46

Det måste finnas mer behjärtansvärda saker i samhället att lägga pengar på än att subventionera utländska besiktningsföretag som kostar bilägarna minst 1.4 miljarder per år för bara personbilsägarna förutom förlorad arbetstid / fritid.
En besiktning som inte stoppar någon bilolycka samtidigt som sjukvårdens personal flyr från sina jobb när patienter ligger och dör i sjukhuskorridorer utan att vara uppkopplade med larm och cancerpatienter får vänta halvårsvis på behandling.

#30
2018-10-30 08:27

@2tt2 Tråkigt att du kände dig tvungen att dra till med personangrepp. Du kan kanske ha nytta av att läsa på om ideologier? Och kanske också studera vad privatisering inom ex sjukvård, infrastruktur och energimarknad hittills har betytt för kostnader, köer och vilka som haft nytta av det.

#31
2018-10-30 08:27

När jag besiktade min ena motorcykel hittade de ett litet läckage på en bromsslang. Det är jag tacksam för. Han hade sånär missat det när han vinklade ficklampan lite annorlunda och såg ett litet blänk. Det gick inte att känna i handtaget...ännu...

#32
2018-10-30 08:38

@johafor Personangrepp?
Du skrev " privatisering är i stort sett utan undantag av ondo utom för dem som kan tjäna pengar på det för att de kan utnyttja marknaden" där av min fråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Socialism
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunism

#33
2018-10-30 08:44

jete: min upplevelse är tvärtom, det var helt hopplöst att få en besiktningstid (särskilt på våren) förut. Ofta var det 6 veckors väntetid, ibland ännu längre. Åkte man till en annan station 10 mil bort kunde man kanske få en tid på kortare tid.
Inga lördagsöppet, kortare arbetsdagar, färre stationer, nej det var inte alls lika bra förut.

#34
2018-10-30 11:22

2TT2: Du har fel i sak. Att staten är huvudman för statlig kontrollbesiktning innebär inte att ett land därför är kommunistiskt. Alla moderna länder i Västvärlden har statlig verksamhet. Det implicerar inte att de är kommuniststater. USA, till exempel, har statliga skolor och statligt postverk. Det innebär inte att USA är en kommuniststat. Med ditt sätt att resonera vore alla demokratier i Västvärlden kommuniststater. Det är ett befängt sätt att resonera på. Dessvärre vanligt förekommande.

#35
2018-10-30 11:31

Håller med Mattse helt och hållet, privatiseringen har varit ett enormt framsteg. Den pluttiga kostnadsökningen är lätt värd möjligheten att besiktiga när det passar. Vårarna var helt galna förr, var man ute sent kunde man nästan skippa att ställa på enusiastbilen den säsongen, alternativt ta ledigt en dag och åka 15 mil bort. Kvällar, helger mm var omöjligt..

#36
2018-10-30 11:32

jag betalade 495 kr i augusti i år hos Carspect, känns som om det är 100 kr dyrare än vad övriga har betalat i landet, men det bästa är att numera kan man besiktiga när man själv vill, inte på grund av vilken slutsiffra jag har, bara man gör det senast 14 månader efter förra besiktningen.

#37
2018-10-30 12:19

Audi 60 L: Du verkar inte läst vad jag skrivit överhuvudtaget.
johfar skrev "privatisering är i stort sett utan undantag av ondo utom för dem som kan tjäna pengar på det för att de kan utnyttja marknaden". Då frågade jag honom en rätt självklar fråga med tanke på vad han skrev "johafor är du för socialism och kommunism?". Med tanke på hans svar verkar han ha tagit illa upp och det var inte min mening.
Jag har inte nämnt en rad vad jag tycker om privatiseringen av bilprovningen men tycker att många verkar ha glömt hur det var förr.
Det är som att prata om lumpen, många verkar nästan ha en glamorös bild av lumpen man har glömt alla idiotiska order, sömnbrist, matbrist, kallt och blött m.m

#38
2018-10-30 12:31

Helstatligt Bilprovninen (Aktiebolaget Svensk Bilprovning) finns kvar på många ställen.
Man ska veta på slutet innan besiktning blev avreglerad kostade det ca 300kr men med det priset gick staten back.

#39
2018-10-30 17:44

Det är naturligtvis storstadsregionerna som får fler valmöjligheter, eftersom konkurrenssituationen där tillåter fler aktörer. Risken är väl att små orter har ännu färre alternativ än tidigare.Jag har inte forskat i saken, men det är så här det brukar se ut när den "fria konkurrensen" får gälla.

PREVIA, du upprepar din hypotes, men vad grundar du den på?

#40
2018-10-30 19:24

2TT2
Nåja, lumpen var mycket mer än så...

#41
2018-10-30 19:56

Axa
Ja visst var det mer än så, nu redovisade jag inte alla aktiviteter i lumpen men det var inte andemeningen.
Kan tillägga att när jag har pratar lumparminnen med "gamla" lumparkompisat verkar dom ha glömt att dom nästan grinade som små barn ni vi var ute på tuffa övningar och helst av allt ville hem.

#42
2018-10-30 20:54

2TT2
Nu tänkte jag inte på aktiviteterna i sig. Snarare att man lärde sig problemlösa i stress, ta ansvar, arbeta i grupp, få större självinsikt, ledarskap, etc.

#43
2018-10-30 22:53

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#44
2018-10-30 22:53

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#45
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#46
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#47
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#48
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#48
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#49
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#50
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#51
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#52
2018-10-30 22:54

Axa
Jag håller med, men nu skrev jag inte att lumpen var dåligt utan att många glömmer det som är jobbigt och då tog jag lumpen som ex.

#53
2018-10-31 00:20

2TT2
Ok. Javisst är det så att man normalt romantiserar vissa saker, lumpen eller bilbesiktningen förr. Ibland var det bättre förr men oftast är det bättre idag på många olika sätt.

#54
2018-10-31 00:38

Allt var bättre förr. Byxorna passade och de sötaste flickorna var i min ålder.

#55
2018-10-31 08:02

# 39 Roy J.
Jag förstår inte varför man inte frågar sig varför vi har en besiktning av fordon överhuvudtaget när olyckor uteslutande har andra orsaker än fel på fordonen? Finland som har haft privatiserad bilbesiktning längre tid än vi är uppe i tusen kronor för sin helt onödiga besiktning så vi är nog där snart sett till hur fort prisökningen skett hos oss. Jag hittar bara för litet mönsterdjup som möjlig orsak till olyckor bland körkortonlines sammanställning av olyckstyper, och vad är det som säger att vi efter besiktningen kör på däcken vi besiktigar bilen med.
https://korkortonline.se/teori/olyckor/

#56
2018-10-31 09:12

Får nog hålla med Previa om att vi har en överdrivet tät besiktning i vårt land och det är nog uteslutande orsakat av motorbranschens lobbying och inte av faktiskt behov. Tråkigt att inte EU-förslaget gick igenom här i Sverige.

#57
2018-10-31 09:30

Kan någon radera mina "Spam" inlägg, blev något knas igår kväll?
Själv kan jag bara redigera inte ta bort.

#58
2018-10-31 10:10

”Varje dag kör 20 000 berusade förare på vägarna i Sverige. Det är 50 procent mer än för tio år sedan. Alkohol är den främsta orsaken till att allt fler dör i trafiken och det kan inga fartkameror sätta stopp för.”
Kan man läsa i Teknikens Värld ,och enligt polisen så stoppar man fler knarkpåverkade personer än alkoholpåverkade personer numera vilket betyder att mer än 40 000 personer inte borde vara ute i trafiken dagligen.
I Sverige finns det numera bara 500 trafikpoliser kvar och av dessa är självklart en hel del föräldralediga, sjuka, på kurs, semestrande, på fritid, osv och då blir det inte många kvar att kontrollera 4 miljoner bilister och ett stort antal andra som framför något fordon i trafiken. Så att köra påverkad eller utan körkort eller med en bil som är skriven på en bilmålvakt och som aldrig varit på en bilbesiktning är tämligen riskfritt säger jag som blivit stoppad tre gånger av polis på femtio år i Stockholmstrafiken.
Bör man då lägga resurserna på täta bilbesiktningar i stället för att anställa fler trafikpoliser för att sänka olyckstalen i trafiken?

#59
2018-10-31 12:06

#38
AB Svensk Bilprovning har ägts av staten och privata intressenter inom fordonsbranschen.
Det är detta företag som idag tar det "sociala" ansvaret för att hela landet har tillgång till besiktning.
Flera av dom mindre aktörerna ägnar sig huvudsakligen åt att "plocka russinen ur kakan".

#60
2018-10-31 15:21

Det är väl som vanligt när något säljs ut att någon inom det tidigare statliga lovades en ersättning för besväret att skänka bort våra gemensammt ägda tillgångar.
https://www.svd.se/skatteparadis-nasta-for-bilprovningen
Påminner om svaret Maud Olofsson kom med när journalister frågade varför Vattenfall tilläts köpa Nuon. Maud Olofsson svarade då att dem hade fått nej i en tidigare föreslagen affär så då tyckte jag att Vattenfall nu kunde få ett ja i att köpa Nuon, som kostat oss skattebetalare 53 miljarder i avskrivningar hitills och brunkolet 163 miljarder och så Tyska kärnkraftverk som Tyska staten inte vill ersätta vattenfall för och som nu när är förbjudna att köras.
Tänk hur fort man kan slarva bort decennier av hopsamlat kapital som är vårat gemensamma ägande.

#61
2018-11-01 06:02

Läst samtliga inlägg och många kloka inlägg, men ingen har nämnt en risk som privatiserad besiktning kan innebära. Jag skulle vilja se den person som åker tillbaka till en besiktningsfirma med sin bil om den fått en ombesiktning på den firman. Det säger sig självt att en besiktningsfirma som är tuffa i bedömningen inte blir populär när rykten börjar sprida sig. Det var likadant innan privatiseringen. Vissa bilprovningar hade ett rykte att fälla fler bilar än vad andra gjorde. Vad händer med ett privat företag om den skulle få ett dåligt rykte?? Tja inte lär den bli särdeles lönsam iaf.

#62
2018-11-01 10:15

Tycker priset för att besikta bilen är överkomligt.

#63
2018-11-01 17:07

Fick för andra gången erbjudande från Carspect att besikta bilen för 299 kr, det är billigare än den statligt subventionerade bilprovningen både före och efter avregleringen.

Sen kan det vara så som Lasse J skrev.
"AB Svensk Bilprovning har ägts av staten och privata intressenter inom fordonsbranschen.
Det är detta företag som idag tar det "sociala" ansvaret för att hela landet har tillgång till besiktning.
Flera av dom mindre aktörerna ägnar sig huvudsakligen åt att "plocka russinen ur kakan"."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.