Nästa artikel
Dyra bilar har de sämsta förarna
Nyheter

Dyra bilar har de sämsta förarna

Publicerad 14 augusti 2013 (uppdaterad 15 augusti 2013)
Forskare i USA har kommit fram till att de som kör dyra och lyxiga bilar också är dåliga chaufförer. Värst av alla är BMW-förarna.

Enligt New York Times har forskare vid University of California genom en studie upptäckt att personer som kör dyra och fina bilar oftare än andra också bryter mot trafikregler och kör vårdslöst i trafiken.

En undersökning har gjorts i Kalifornien, där lagen precis som i Sverige säger att bilister ska stanna för fotgängare vid övergångsställen. Man kontrollerade hur 152 bilar uppträdde vid ett övergångsställe och hur 274 bilar körde i en korsning med fyrvägsstopp.

Bilarna delades in i fem kategorier där 1 stod för gamla och billiga ”skrotbilar” och 5 stod för exklusiva och dyra bilar från exempelvis BMW och Mercedes. Samtliga skrotbilar stannade vid övergångsstället för att släppa förbi fotgängaren medan de dyra bilarna körde mer aggressivt och oftare trängde sig före andra bilar i fyrvägskorsningen.

Totalt följde 8 av 10 bilar reglerna på de observerade platserna. BMW-förare var enligt studien de som oftast bröt mot reglerna och man kom också fram till att manliga förare inte släppte förbi fotgängare vid övergångstället i lika hög grad som kvinnliga förare gjorde. Båda könen släppte oftare fram kvinnliga fotgängare än manliga fotgängare.

Enligt undersökningen körde dessutom Toyota Prius-förare sämre än genomsnittet.

Diskutera: Stämmer detta? Är det likadant hemma i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-14 15:28
Roy J

Det är väl rimligt att anta att de som kör s k premiunbilar har höga inkomster och därmed högre positioner inom företaget de arbetar på och kanske även i samhällslivet. Alltså uppfattar säkert många av dem sig själva som viktigare än andra. De kan alltså lättare motivera att just de måste få komma fram lättare och snabbare.
Sen är det väl också så att många chefer inte hamnat på sin position genom att vara bra chefer, utan för att de är strebrar, vilket innebär en viss mentalitet.
Många ord för egentligen rena självklarheter.

Slutklämmen om Prius-förare får mig att fundera.
Var det den enda mer normalt prissatta bilmodellen bland dem vars förare körde sämre än genomsnittet? Alltså den enda katten bland hermelinerna?
Underlaget är ju inte särskilt stort och man kan ju undra hur många Prius som fanns med i materialet. Går det att över huvud taget dra någon slutsats? "Ja, Bill i Priusen snackade i mobilen och körde både småvingligt och bromsade sent vid övergångsstället."
Om nu verkligen resultat är statistiskt säkerställt, så kan jag tänka mig att Prius-förare inte kör bil lika ofta som genomsnittet.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-14 16:53
Tjalle

Fel rubrik!

Även om underlaget är begränsat indikerar det att förare i "dyrare" bilar kör mer hänsynslöst. Det stämmer med mina egna observationer - "direktörer" blir lätt fartblinda -" jag är bättre än andra".

Det är - däremot - inte detsamma som att dom - nödvändigtvis - är sämre bilförare - beroende på vad man avser.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-14 17:54
Havsfidran

Tack Roy. Nu har jag lärt mig ett nytt ord "strebrar".

#4 • Uppdaterat: 2013-08-14 17:57
hultarn

Aaah! Nu förstår jag, det finns alltså blinkers även på dyra bilar men förarna struntar i att använda den? ( också)

#5 • Uppdaterat: 2013-08-14 19:15
Draxon

Det jag upplever som de största riskerna är när "familjebilar" ska göra korkade omkörningar på "2+1" vägar med deras ultrasnåla miljöbilar. Hur många gånger har man inte fått ställa sig på bromsen när de ska preja sig in när vägen återgår till en fil.

Där ser man aldrig en BMW slacka när den ska om ett par husvagnar eller en lastbil.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-14 20:45
Roy J

En tekniskt bra bilförare kan kanske hävda sig på en tävlingsbana, men saknar han/hon trafikblick och framförhållning så är det ändå en usel bilförare i den verklighet vi normalt befinner oss i. Hänsyn och samarbete är viktigare än snygga uppställ - t ex vid sammanvävning.

Se där, Havsfidran!
För andra som eventuellt inte känner till ordet streber, så är det ungefär klättrare, karriärist eller som man sa förr - uppkomling. Det ligger ett stort mått av snobbism i ordet.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-14 22:52
Pender

Det är nog som Draxon tänkt fram. Familjebilar är korkade. BMW kör bra. Den amerikanska undersökningen, har inte sett vad Draxon ser.

#8 • Uppdaterat: 2013-08-15 00:15
KaptenOberkommandok

Men en slutsats som man nog ändå kan dra - och som stämmer bra överens med resultaten i andra undersökningar i andra länder - är att manliga bilförare tycks sakna trafikvett i högre grad än vad som är fallet med kvinnliga bilförare.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-15 00:35
Onehp

Detta kan man observera från förarsätet. Självklarheter. Fast numera är Audi-förare värre än BMW, idag var samtliga som tryckte på och körde snabbast Audi, inte en enda BMW-förare fast det fanns många...

Ang. bra förare: min definition på allmän väg: bästa föraren är den som aldrig är inblandad i olyckor, skapar minst irritation (snarare uppskattning) och som ändå kommer fram före de flesta utan att få böter. Ganska långt ifrån den som "rattar" bäst enbart, fast det ena behöver inte utesluta det andra förstås.

#a • Uppdaterat: 2013-08-15 02:34
John2008

Spontant tycker jag som kör en hel del per år att Audi-förare påfallande ofta kör för fort liksom en hel del Toyota Prius-förare. Kanske att man reagerar extra på den sistnämnda med tanke på att det ska vara en "premium-miljöbil". Själv kör jag VW.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.