Bild
Nästa artikel

Duster-entusiaster på skogstur

Nyheter

I början av januari samlades ett gäng Dacia Duster-ägare i trakterna kring Skövde för en friluftsdag med sina bilar.

Idén till träffen kom via Dusterforum.se, en digital mötesplats för de som äger eller är intresserade av bilmodellen. Vi fick en pratstund med en av forumets initiativtagare Andreas Larsson:

Hur var träffen?
– Vi var tolv Dustrar och cirka 25 personer som deltog på träffen. De som hade åkt längst var från Skåne och Stockholm. Träffen började med att vi samlades ute i skogen vid en fin grillplats där vi grillade lite korv och umgicks. Sen körde vi en sträcka på cirka två mil genom ett underbart vinterlandskap fram till ett ställe där vi kunde testa bilarnas terrängegenskaper. Vädret var strålande, minus fem och klarblå himmel.

Vad är det som är så bra med Dacia Duster?
– Duster är en riktigt potent offroadbil och med dess 4x4-system så tar man sig fram så gott som överallt. Det är även en smidig bil att manövrera inne i stadstrafik.

– Att den är billig i inköp även i topputrustat utförande är såklart också ett stort plus eftersom man får riktigt mycket bil för pengarna. Dessutom är Duster enkel att modifiera och göra om efter eget tycke och smak. med till exempel frontbåge, höjningskit, med mera, vilket är roligt.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?
 

Kommentarer

#1
2018-03-04 12:29

Man får också en bil som man kan skala av från en lyktstolpe vid en olycka. På köpet!

#2
2018-03-04 12:51

Kan ViB fixa sina dubbelkommentarbuggar någon gång?

#3
2018-03-04 12:39

Ska bli kul att få läsa om alla reportage från alla andra bilmärkesträffar framöver.

#4
2018-03-04 14:16

Väldigt mycket faktiskt.
Vad som hindrade var den lågaktiva försäljning som de har här på ort och att jag inte orkade ta mig till Storstaden bara för att.
Jag torrkörde dock instegs Dustern och konstaterade att jag satt inte bra hur jag än ställde stolen och att attiraljer i dörren högg i knäet.
Kom in en kund med värstingen special edition svart/silver som han lät mig syna och visst var det skillnad, andra stolar, tygstoppade dörrpaneler, en betydligt trevligare bil då för i runt 160 000kr köpt i Storstaden då som sagt försäljningen här på ort är flegmatisk men det är i andra hand i princip all bilförsäljning då kulturen här i kring är lite så enkel om man säger.
Det finns bara ett märke här som jobbar och dem fick mig direkt.

#5
2018-03-04 14:37

Jag får hålla med Milkylainen.
Om den tar sig fram överallt kan nog diskuteras:-)
https://www.youtube.com/watch?v=Kod4ca0yKh0

#6
2018-03-04 14:47

FXX
Det verkar inte funka med AWDn. Bakhjulen hjälper inte till alls när han väl fastnat.

#7
2018-03-04 14:58

Lera på tjälfrusen mark sätter nog de flesta bilarna som inte har lågväxel och låsbara diffar, och om man dessutom toppar det med gasfot som en hundraåring är utgången självklar. Vänster bakhjul syns inte när höger står still så hur awd:n fungerar kan man kanske inte utvärdera av detta klipp. Tyckte dessutom det verkade som att de tog sig därifrån till sist?

#9
2018-03-04 15:53

Väghållningen vid en kritisk situation verkar det däremot vara värre med. Undrar om den fått några uppdateringar där sedan den första årgången som de testade i klippet. Tyvärr verkar man vara i gott sällskap av betydligt "dyrare" märken när det gäller vältrisk vid undanmanöver enligt andra klipp. Tekniken finns ju så det ska väl inte behöva vara så 2018?

#10
2018-03-04 15:57

Tomr> Jag är övertygad om att vänster och höger bakhjul slirar om vartannat. Men det är väl sånt som skiljer dom billigare och dyrare 4wd-bilarna åt. Dom flesta bromsar slirande hjul och får diffverkan på så sett. Dacian verkar inte ha detta eller så har han tryckt på nån knapp och stängt av det.

#11
2018-03-04 16:02

FXX, det är väl egentligen Nissan X-trails system som sitter rakt av i Dustern. Hur har den klarat sig i tester av awd? Kanske det skiljer i programmeringen av antispinn..?

#12
2018-03-04 16:50

Vad menar Du Axa? Det är klart att alla fyra hjul driver. Höger bakhjul driver givetvis minst lika mycket som vänster bakhjul även om det skulle saknas en differentialspärr funktion. Med någon typ av spärrfunktion (som troligen finns) driver det stillastående hjulet mer. Att hjulet står stilla betyder inte att dragkraften på detta hjul är lägre, utan att friktionskoefficienten eller vikten på detta hjul är större. Om Du tror något annat så vet Du inte hur en differential fungerar.

#13
2018-03-04 18:58

Snabb
Jag tyckte bara att det var lite konstigt spinn på hjulen ibland.

#14
2018-03-04 19:36

Det finns ett Lock-läge på fyrhjulsdriften, lägena är: 2wd, Auto och Lock. Lock är att den låser fram och bakaxeln mot varandra (har sett någon uppgift på att det är 53/47 distribution av kraften) men bara i lägre hastigheter, återgår till Auto över en viss hastighet (jag minns inte nu om det var vid 30 km/h eller 50 km/h). Sen används ju antispinn-systemet också för att distribuera mellan höger och vänstersida.

#15
2018-03-04 19:37

Det mest häpnadsväckande är kanske att det finns entusiaster som samlas och drar ut på vinterbana för att köra Duster. Det är ju faktiskt lite lustigt... :) att Duster kan väcka sådana känslor. :)

#16
2018-03-04 22:27

Faktiskt inte alls konstigt då jag känner dragningen själv.
Pratar vi Renault så kommer detta aldrig att ske på detta viset...möjligen ett gäng damer som honorerar alla färgkombos som finns att tillgå dvs vilken palett!
Herrarna de är kvar o badar sauna i Hufvudstaden.

#17
2018-03-04 21:29

Jag tror det hade funkat lika bra med en Octavia 2WD på den aktuella skogsturen.

#18
2018-03-04 21:36

Jag skulle tro att det är väldigt intressant och kul att se vad ens awd bil klarar av i verkligheten. Tillika tror att jag man blir en bättre förare av just sin speciella bilmodell.

#19
2018-03-04 23:58

En enhjulsdriven bil hade nog klarat sig bäst! Eller vad tror Du John2008?

#20
2018-03-05 08:30

Snabb
Japp, en enduro-hoj. :-)

#21
2018-03-05 08:31

Hoppas de körde på en godkänd terrängbana. I övrigt är all terrängkörning förbjuden i Sverige enligt terrängkörningslagen, om det inte handlar om markägarens näringssyfte i form av jord och skogsbruk.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM

#22
2018-03-05 09:20

Behoven är ju olika men jag körde ett kvarter innan jag svängde tillbaka och lämnade igen den.
Lite som att kliva in i en gammal bil liksom.

#23
2018-03-05 11:06

Testade en sån här för typ 3 år sen och utseendet liksom inredningen var inget som fick en att hoppa upp och ner av glädje. Ljudnivån var väl inte heller den bästa men behöver man denna typ av fordon skulle man säkert stå ut trots allt. Men 4WD-systemet som jag testade i hyggligt djup snö (relativt - kanske typ 30 cm) på en åker vid stugan fungerade utmärkt så jag tog mig både ut en bit och tillbaka. Likaså vägen till vår stuga som vid tillfället var oplogad och hade runt 20 cm relativt tung snö. Så behöver man en arbetshäst för halvdåliga körförhållanden och inte vill betala en förmögenhet så tror jag säkert den fungerar bra. Men att en nykonstruerad bil 2018 saknar autobroms - nja, där har dom nog gått lite för långt i besparingsivern.

#24
2018-03-05 11:15

@ Pi

Vad skall man med autobroms till i skogen och i terrängen, vilket ju är miljön bilen är byggd för. Att sedan EuroNcap låter autbromsen få ett oerhört stort avtryck när det gäller deras stjärnsystem, även på terrängbilar, det är en annan sak. Helt snurrigt, faktiskt. Olika bilar byggs för olika ändamål.

#25
2018-03-05 18:47

Klarsynt - gissar att man måste använda allmänna vägar för att ta sig ut till skogen... Och uteslutande i ren terräng lär det nog inte vara många som kör denna bil - där begränsar ju bl a terrängkörningslagen en del. Jag brukar i alla fall se Duster på allmänna vägar - höll f ö på att bli rammad av en sån härom veckan vilket inte var nån trevlig upplevelse. Antagligen mobil-telefonerande som låg bakom giren rakt över vägen och emot mig och min bil... Även om inte autobroms hjälp i det fallet så skall absolut en ny bil år 2018 ha autobroms.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.