Nästa artikel
Dubbfria däck bromsar allt bättre
Nyheter

Dubbfria däck bromsar allt bättre

Publicerad 5 november 2018
De senaste fem åren har bromssträckan hos nordiska friktionsdäck kortats ned med nästan en femtedel.
Försäkringsbolaget Folksam har jämfört vinterdäckens utveckling de senaste åren. Tillvägagångssättet var att granska tre motortidningars – däribland Vi Bilägares – bromstester av 52 vinterdäck testade 2012-2013 samt 58 vinterdäck testade 2017-2018. Däcken var nordiska dubb- och dubbfria däck i olika prisklasser.

Den största skillnaden som Folksam upptäckte fanns hos dubbfria däck, vars grepp har blivit i snitt 19 procent bättre på is och och 14 procent bättre på snö sett till uppmätt bromssträcka. 
– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam.

Dubbdäcken har de senaste åren förbättrat isgreppet med tre procent, men samtidigt har de blivit 12 procent sämre på vått underlag. 

Folksam har också jämfört utvecklingen för däck i olika prisklasser. Även om de så kallade budgetdäcken blivit betydligt bättre, framförallt på snö, finns fortfarande en skillnad i prestanda mot däcken i högre prisklasser. 
– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.

Prenumerant: Läs Vi Bilägares kompletta test av dubbdäck och friktionsdäck 2018 på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer. 

Diskutera: Vilket fabrikat på vinterdäck kör du med?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-05 08:36
Styggavargen

Däck skall man inte snåla in på, köp välkända märken och modeller. Kontrollera att däcken inte legat för länge sedan de tillverkades. Sedan om du skall ha dubbar eller dubbfria, är nog den svåraste frågan. Framförallt kör inte som det vore sommar när det är vinterväglag, minska farten och håll ordentligt avstånd (minst fem sekunders lucka). Trots självklara saker sker massor med olyckor i början av vintern... kan vi något år slippa dessa?

#2 • Uppdaterat: 2018-11-05 09:48
Axa

Sedan tror jag att folk generellt behöver träna mer halkkörning. Ut på en öde snö- och isfyllt parkering och testa hur bilen beter sig när man bromsar hårt i halka eller vad som händer vid en sladd.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-05 10:30
Klarsynt

@Axa

Är detta något du gör själv? I så fall, varje år, eller?

.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-05 11:12
Alex1977

Här i Göteborg behövs iallafall inte några dubbdäck om man håller avståndet, de senaste åren har det varit sällsynt med snö och kommer det så smälter det bort snabbt så jag förstår mig inte på bilister som kör med dubbdäck som både förstör luften i stan samt sina däck.

#5 • Uppdaterat: 2018-11-05 11:47
Axa

Klarsynt
Ja.
Som mc-förare vet jag hur viktigt det är med avrostning. När första snön eller isen kommer tycker jag det är vettigt att påminna sig om hur det känns att köra på halt underlag genom lite egna övningar.

#6 • Uppdaterat: 2018-11-05 16:07
Klarsynt

@Axa

Ja, såsom MC-förare är du säkert extra motiverad. Jag kan klart säga att jag inte testar detta själv varje år. Fast jag vet heller inte, där jag bor, var jag kan hitta en ledig yta att testa på. Det krävs ju lite yta om man skall sladda runt på ett säkert sätt. Men man borde fräscha upp sina vinterkunskaper då och då, instämmer. Dock tenderar jag att bli en riktig mes när det är halt, istället :)

.

#7 • Uppdaterat: 2018-11-05 16:18
saabnisse

Hur bra greppar däcken efter tusen mil?
Måste de kanske bytas inför varje säsong? Eller kanske var månad?
Jag vill se en test på beg.däck.

#8 • Uppdaterat: 2018-11-05 16:26
Axa

Klarsynt
Jo, jag förstår hur du menar, att man kan vara lite feg när det är halt eller början på mc-säsongen. Nu behöver man inte göra det för krångligt för att man ska avrosta.
Jag bor ute på landet där vissa sträckor är öde och när snön eller halkan kommer så testar jag broms och ABS för att få känsla av bil och vinterdäck. Man behöver inte ha så fruktansvärt hög fart. Sedan kan det kvällstid finnas någon större parkering där man kan testa antispinn och hur det känns på halka med vinterdäck. Nu pratar jag inte om att man ska sladda runt som en 18-åring. Utan lite mer genomtänkt.

#9 • Uppdaterat: 2018-11-05 16:35
Seth

Antar att man vill minska på slitaget med dubbdäck! Men fortfarande fungerar dubbfria tacka vara att vi som kör med dubbat, är ute på vintervägarna! Antagligen har dubbade däck blivit mer vanligt, när dubbfria fått högre %?!

#a • Uppdaterat: 2018-11-05 16:47
tjabo44

Det finns sådana tester saabnisse även om dom tyvärr inte är så många. Dom visar generellt alltid att dubbdäck försämras betydligt mer än dubbfria efter användning, se t ex
https://www.expressen.se/motor/dack/vinterdack/sa-mycket-slits-dina-vinterdack-med-aren/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.