Bild
Nästa artikel

Dubbfria däck bromsar allt bättre

Nyheter

De senaste fem åren har bromssträckan hos nordiska friktionsdäck kortats ned med nästan en femtedel.

Försäkringsbolaget Folksam har jämfört vinterdäckens utveckling de senaste åren. Tillvägagångssättet var att granska tre motortidningars – däribland Vi Bilägares – bromstester av 52 vinterdäck testade 2012-2013 samt 58 vinterdäck testade 2017-2018. Däcken var nordiska dubb- och dubbfria däck i olika prisklasser.

Den största skillnaden som Folksam upptäckte fanns hos dubbfria däck, vars grepp har blivit i snitt 19 procent bättre på is och och 14 procent bättre på snö sett till uppmätt bromssträcka. 
– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam.

Dubbdäcken har de senaste åren förbättrat isgreppet med tre procent, men samtidigt har de blivit 12 procent sämre på vått underlag. 

Folksam har också jämfört utvecklingen för däck i olika prisklasser. Även om de så kallade budgetdäcken blivit betydligt bättre, framförallt på snö, finns fortfarande en skillnad i prestanda mot däcken i högre prisklasser. 
– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.


Prenumerant: Läs Vi Bilägares kompletta test av dubbdäck och friktionsdäck 2018 på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer. 

Diskutera: Vilket fabrikat på vinterdäck kör du med?

Test Friktionsdäck Vi Bilägare 2018/14

Heta vinternyheter Continental, Nokian och Pirelli har lanserat nya dubbfria produkter inför vintersäsongen. De är självklart med när vi testar sju friktionsdäck av nordisk typ i dimensionen 205/55 R16. Som utmanande joker deltar ett kontinentalt friktionsdäck. Blir det en nykomling i topp eller biter beprövat gummi bäst? Bridgestone Blizzak WS80 Continental VikingContact7 Goodyear UltraGrip Ice2 Hankook Winter i*cept iz2 Michelin X-Ice Xi3 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli IceZero FR Joker: Kontinentalt friktionsdäck   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (4,9 MB)

Test Dubbdäck Vi Bilägare 2018/13

Tryggare kan ingen vara Rattmuff på. Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker. Bridgestone Noranza 001 Continental IceContact 2 Gislaved NordFrost200 Goodyear UltraGrip IceArtic Nexen WinGuard WinSpike WH62 Nokian Hakkapeliitta 9 Yokohama IceGuard IG65 Joker: Nordisk friktion Dubbfri   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (3,8 MB)

Kommentarer

#1
2018-11-05 08:36

Däck skall man inte snåla in på, köp välkända märken och modeller. Kontrollera att däcken inte legat för länge sedan de tillverkades. Sedan om du skall ha dubbar eller dubbfria, är nog den svåraste frågan. Framförallt kör inte som det vore sommar när det är vinterväglag, minska farten och håll ordentligt avstånd (minst fem sekunders lucka). Trots självklara saker sker massor med olyckor i början av vintern... kan vi något år slippa dessa?

#2
2018-11-05 09:48

Sedan tror jag att folk generellt behöver träna mer halkkörning. Ut på en öde snö- och isfyllt parkering och testa hur bilen beter sig när man bromsar hårt i halka eller vad som händer vid en sladd.

#3
2018-11-05 10:30

@Axa

Är detta något du gör själv? I så fall, varje år, eller?

.

#4
2018-11-05 10:49

Upplever dock att dubbfria däck kan vara riktigt förrädiska vid vått väglag ovanför nollan.

#5
2018-11-05 11:12

Här i Göteborg behövs iallafall inte några dubbdäck om man håller avståndet, de senaste åren har det varit sällsynt med snö och kommer det så smälter det bort snabbt så jag förstår mig inte på bilister som kör med dubbdäck som både förstör luften i stan samt sina däck.

#6
2018-11-05 11:47

Klarsynt
Ja.
Som mc-förare vet jag hur viktigt det är med avrostning. När första snön eller isen kommer tycker jag det är vettigt att påminna sig om hur det känns att köra på halt underlag genom lite egna övningar.

#7
2018-11-05 16:07

@Axa

Ja, såsom MC-förare är du säkert extra motiverad. Jag kan klart säga att jag inte testar detta själv varje år. Fast jag vet heller inte, där jag bor, var jag kan hitta en ledig yta att testa på. Det krävs ju lite yta om man skall sladda runt på ett säkert sätt. Men man borde fräscha upp sina vinterkunskaper då och då, instämmer. Dock tenderar jag att bli en riktig mes när det är halt, istället :)

.

#8
2018-11-05 16:18

Hur bra greppar däcken efter tusen mil?
Måste de kanske bytas inför varje säsong? Eller kanske var månad?
Jag vill se en test på beg.däck.

#9
2018-11-05 16:26

Klarsynt
Jo, jag förstår hur du menar, att man kan vara lite feg när det är halt eller början på mc-säsongen. Nu behöver man inte göra det för krångligt för att man ska avrosta.
Jag bor ute på landet där vissa sträckor är öde och när snön eller halkan kommer så testar jag broms och ABS för att få känsla av bil och vinterdäck. Man behöver inte ha så fruktansvärt hög fart. Sedan kan det kvällstid finnas någon större parkering där man kan testa antispinn och hur det känns på halka med vinterdäck. Nu pratar jag inte om att man ska sladda runt som en 18-åring. Utan lite mer genomtänkt.

#10
2018-11-05 16:35

Antar att man vill minska på slitaget med dubbdäck! Men fortfarande fungerar dubbfria tacka vara att vi som kör med dubbat, är ute på vintervägarna! Antagligen har dubbade däck blivit mer vanligt, när dubbfria fått högre %?!

#11
2018-11-05 16:47

Det finns sådana tester saabnisse även om dom tyvärr inte är så många. Dom visar generellt alltid att dubbdäck försämras betydligt mer än dubbfria efter användning, se t ex
https://www.expressen.se/motor/dack/vinterdack/sa-mycket-slits-dina-vint...

#12
2018-11-05 17:51

Stellann? Kör du med Saab fortfarande? Då behöver du dubbade rallydäck!

#13
2018-11-05 17:58

Haha, nej du jag kör bakhjulsdrivet och ganska motorstarkt och har klarat mig väldigt bra på dubbfritt i ca 20 år, men jag har inga synpunkter på folk som anser sig behöva spik i däcken.Var och en tar sina egna beslut.

#14
2018-11-05 19:48

Klokt Axa skrivet axa.
Jag kör dubbfritt sedan några vintrar och är hel nöjd.
När det är väderomslag eller misstänkt vattenishalka så brukar jag provbromsa och känna mig för.

Sedan ger ju 2wd en tidigare indikation på halka i varje korsning eller start vilket en 4wd bil ofta missar.

#15
2018-11-05 20:19

Mso
Ja, och jag tror det är desto viktigare att pröva och testa med en 2wd. Det ju skillnad på olika vinterdäck och bilens programmering av antispinn. Olika modeller reagerar ju olika när antispinnen slår på i halka. Med 4wd har man ju mer hjälp från början men visst kan det vara värt att testa även sådan i halt väglag för att få bättre förståelse för bilens agerande.
Jag kan ju ärligt säga att jag kommer behöva avrostas. Man tappar ju ganska snabbt känsla och i muskelminne efter någon månads vår/sommarkörning.

#16
2018-11-05 20:20

Huvudsaken ni tar det lungt i rondellerna! Nu pratar jag om N
orrland, men ni kanske lever i fel landsända?!

#17
2018-11-06 00:25

Har inte upplevt några problem i väta med mina dubbfria i plusgrader, varken mina Michelin eller Hankook. Under +10 grader bör man ha vibterdäck. Sommardäcken börjar bli hårdare då.

#18
2018-11-07 02:29

Axa och Klarsynt @ Det är inte lätt träna sladdar sedan bilarna blev försedda med antisladd. På vår V70 2001 valde jag bort antisladd och antispinn så på den går det bra, men på V70 2008 gick det inte att välja bort. Visserligen går det att stänga av antisladd men inte helt, så det är tyvärr alldeles omöjligt att lägga upp den nyare bilen i en kontrollerad sladd, den dödas omedelbart även om man har de bästa däcken fram.

#19
2018-11-09 07:57

Både dubb och väg slits snabbt på våra saltade vägar, år två är de dubbfria däcken bättre än de dubbade. Så varför så många använder dubbdäck förstår jag inte. Kommer likt dieselbilar att i allt större omfattning bli förbjudna.

#20
2018-11-13 19:04

Det tas inte upp att dubbfritt funkar dåligt i regn. Värst är blixthalka, den som knappt syns, och då funkar bara dubbar. Förrädiskt i Mellansverige där det mest är barmark.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.