Bild
Nästa artikel

Dörrost Volkswagens värsta problem

Nyheter

Olyckligt materialval eller olyckliga konstruktioner kan ställa till det rejält. Volkswagen – och nyligen Audi – båda med dokumenterat bra grundskydd drabbas nu också av elakartad rost.

För Volkswagen är det framför allt förra generationen av VW Passat som drabbas.

Här handlar det om tre olika typer av skador. Värst, och svårast att överblicka omfattningens storlek, är limsläppet vid dörrskarvarna, snarlikt det som syns på bilden på VW Eos. Vidare förekommer rostangrepp, både in- och utvändigt vid nummerskyltbelysningen och angrepp under infästningarna av takrailsen.

Volkswagen Group är rädd om sitt rykte och har tagit hand om skadorna på ett sätt som gjort att det inte kommit till allmänhetens kännedom i någon större utsträckning. Hos skade- och lackverkstäderna får på inga villkor skadade bilar stå och ”skylta” utanför lokalerna.

– När det gäller korrosionen i dörrfalsarna vet vi inte hur utbrett problemet är, men vi har noterat ett flertal fall, säger Volkswagens informationschef Marcus Tomasfolk. Det är förra generationens Passat som såldes fram till 2010 som är drabbad, efter det har tillverkningsprocessen förändrats.

Hjälp för stunden
Teoretiskt kan det således handla om drygt 40 000 Passat på den svenska marknaden, tillverkade från hösten 2005 till 2010.

Enligt Volkswagen beror skadorna runt nummerbelysningen på elektrolytkorrosion, vatten har trängt in vid lampglasets packning. Vidare tar tätningen till takrelingens fötter upp fukt viket är orsaken till att genomföringarna i taket rostar. Nya tätningar har tagits fram till senare årsmodeller.


Så här långt har VW och likaledes drabbade koncernsyskonet Audi i första hand valt att laga och i andra hand byta ut skadade delar, typ dörrar eller baklucka. När korrosionen slipats bort har en grundfyller samt ett tvåkomponents epoxiskydd lagts på, därefter har fogtätningen skett, hålrumsvax sprutats in och ovanpå det slutligen kundmålningen.

Enligt de källor vi har hos lackeringsfirmorna blir lagningarna bara ”en hjälp för stunden”. Efter tre–fyra vintrar är risken uppenbar att rosten kommer tillbaka. Det intressanta är hur garantierna och eventuell goodwill ska tolkas längre fram, när bilarna blir äldre.

– Om reparationerna gjorts enligt fabrikens anvisningar kommer den tolvåriga rostskyddsgarantin mot genomrostning att gälla, även om det rent tekniskt inte står så i villkoren, säger Marcus Tomasfolk hos Volkswagen. Rost vid nummerskyltsbelysningen tar vi som goodwill på upp till sju år gamla bilar, om bilarna har skötts som de ska.

”Garantin gäller”
Audi är inne på samma linje när det gäller tolkningen av rostskyddsgarantin.

– Kant- och falsrost som i de här fallen likställs som genomrost vilket gör att garantin gäller, säger informationschef Eva-Maria Elstner. Om en reparerad skada, mot förmodan, åter blir skada gäller förstås också garantin om reparationen är utförd hos auktoriserad Audi-verkstad.

I Audis fall gäller det framför allt Audi A6, årsmodellerna 2004–2009, där olyckliga konstruktioner med lister längst ned på dörrarna och på tröskellådorna inte håller tätt. Bakom listerna samlas smuts, salt och fukt vilket snabbt resulterar i rostangrepp.

Läs också: Rost på rostexpertens nya bil

Kommentarer

#1
2011-09-19 08:41

Hoppas bara att de sura kundmottagarna på den lokala plåtverkstan också läser vad Volkswagen lovar. De vet ju aldrig någonting och verkar inte heller vara intresserade att få veta. Tur att resten av organisationen är bra...

#2
2011-09-19 08:43

Vore ju lite konstigt om bara Audi hade dessa problem!
Nu väntar vi med "spänning" över samma rapporter på de övriga "syskonen"
Dåligt så att det inte finns ord!

#3
2011-09-19 10:21

jag tycker att vw/skoda/audi, har haft ett ofoskant bra ryckte trots alla problem med elektronik och motorbyten,

#4
2011-09-19 13:59

Jag säger det igen: Kolla alla Volvo-modeller från slutet av 1990-talet - plastlister sitter nere på dörrarna på i stort sett alla modeller. Samma sak gäller Scenic och Megane. Även på i stort alla SUV:ar. Det vore önskvärt om ViBilägare visar sin opartiskhet här.

#6
2011-09-19 21:56

Ja, ost i dörrar kan ställa till det även för den bäste.

#7
FredrikEmilsson
2011-09-19 22:02

Samtidigt så ser vi ju att även en expert kan ha fel. Så vad gör man då? Om VW experter har gjort sitt yttersta och försökt ge kunderna bästa tänkbara rostskydd, men det gick fel ändå?

De tar nu sitt ansvar och man kan som kund få det åtgärdat. De försöker inte slingra sig och slippa ersätta detta.

Vad mer kan man begära?

#8
2011-09-23 21:09

" Dörrost Volkswagens värsta problem " Skriver VB.
Anses DSG lådorna som oftast inte börjar krångla innan VW-bilen rullat tiotusen mil enligt VW säljaren vara ett problem större än rosten, då DSG problemen oftast kommer när garantierna inte längre gäller för bilen.

#9
2012-04-08 22:22

Har en Passat 09a..
Har varit inne på omlackering, tre dörrar, en tröskel, baklucka...
Fick åka in igen på rostbesiktning då det börjat rosta i en fals i öppningen av bakluckan..

Bemötandet hos Vw är lite sådär, det tar LÅNG tid (över en månad) innan man får svar. Det borde bara vara: Inga problem, tycker jag iaf.
Jag sökte även på motsatt sida på bilen där bakluckan skavt av lacken, men där fick jag till svar att det var dåligt underhåll. Skulle kalla det dålig passform och tillverkningsfel när en bagagelucka tillåts skrapa upp färgen så det börjar rosta..

Nej förtroendet är i botten för VW just nu,.

#10
2012-04-08 22:24

Ang. DSG har min bil varit inne på byte av dubbelmassesvänghjulet också! Efter 12500 mil, men det togs på goodwill efter stora påtryckningar från den icke VW-bilhandlaren jag köpte bilen hos. Hade jag försökt själv så hade dom bara skrattat åt mig på den s.k. kundmottagningen på VW-verkstaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.