Nästa artikel
Direktrapport: Opel på bilsalongen i Paris 2014
Nyheter

Direktrapport: Opel på bilsalongen i Paris 2014

Publicerad 2 oktober 2014
Vi Bilägare kliver in i Opels monter och synar nya småbilen Corsa. Annicka Troedsson från Opel Sverige visar även en ny Adam-version med sting.

Tommy Wahlström får senaste Opel-nyheterna från Annicka Troedsson på Opel Sverige. Nya Corsa är till slut här och ett av trumfkorten i kampen mot Volkswagen Polo och Ford Fiesta blir de nya trecylindriga bensinmotorerna. Opel Adam S är en ny sportversion av designglada småbilen, under huven ruvar 150 hästkrafter.

Här hittar du mer information om nyheterna från Opel.

Du kan följa vår rappotering från Paris bilsalong 2014 på vår webb men även på socialmedier.  Senaste nytt hittar du på vår Twitter, Instagram och Facebook.

Diskutera: Vad tycker du om Opels nyheter på Parissalongen?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-02 18:18
Oomkullrunkelig

Mikrofonen verkar vara trasig.
Men oj vilken tråkig bil! Den har ingen som helst personlighet, elegans, charm eller någonting.
Det finns inget i Corsa som säger mig: "Den där bilen vill jag ha."
Den har i motsats till exempelvis Mokka ingenting speciellt.
Och ändå är jag en småbilsköpare. Jag gillar småbilar. Men det finns väl 25 konkurrenter vars modeller är mer intressanta än Opel Corsa.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-02 18:44
saabnisse

Den har ju den nu så moderna klatschiga svarta inredningen och det tilltalar väl någon tråkmåns?
Sedan ser det ut som om man försett träbänkarna med knottrig stoppning och eftersom det är en tysk bil är väl stoppningen minst tre mm tjock!
Nej, jag ber om ursäkt för mina förutfattade meningar. Jag ska vänta med att uttala mig om sittkomforten tills jag provat och vet vad jag talar om.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-05 14:41
N-iklas

Någon uppmärksammade på ett ställe en detalj jag missat, att hatthyllan på Corsa redan från 2006 kan tryckas framåt mot baksätets ryggstöd så att den glider ner och ställer sig i ett spår och fack på varje sida helt ur vägen.

En fantastiskt finnes och så enkel.
Jag är väldigt störd av dessa hyllor som man alltid få mitt i ögonen så fort man ska ha in något i bagaget.
Och vill man lasta något högre måste de tas bort och då får man en hylla att böka med.

Nu är bara frågan vilka andra som har det samma och vilka hade det före 2006?

Det blir nog inte så lätt att leta fram.

Och när kom det dubbla bagagerumsgolvet?

#4 • Uppdaterat: 2014-10-06 20:21
Peter E

Ja vem som eventuellt var först med denna *finess* vet jag inte, men var gör man av hatthyllan om man måste lasta nåt som innebär att man måste fälla en del eller hela ryggstödet då?

#5 • Uppdaterat: 2014-10-07 12:15
N-iklas

Finns det någon bil i den här storleken och av den här typen där man kan stoppa undan den hårda hatthyllan i ett fack om man ska fälla ryggstöden?

Man har 10 gånger oftare behov av att bara få undan hatthyllan på ett enkelt och smidigt sätt än man har behov av att fälla ryggstöden.
Skoda kan också placera hatthyllan bakom ryggstöden men då måste man först ta ut den och fälla ihop den - innebär att man sällan gör sig besväret.

Dessutom visar det sig att Corsa har ryggstöd som kan ställas i två lägen, halvorna kan individuellt vinklas fram 5 cm extra så att man kan lasta höga saker ända in till ryggstödet – lutningen förhindrar annars att man kan utnyttja de sista centimetrarna.

Och Corsa har också visat sig ha en betydligt mer omfattande lyxutrustning än vad som framkommit... och där hittas också en detalj från Saab: en spotlight inbyggd i backspegeln.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-07 12:21
Hackenbush

På Skoda Rapid halvkombi kan man lyfta i bakkant på hatthyllan och enkelt skjuta ner den i ett fack bakom ryggstödet bak. Behövs inte tas ut eller vikas.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-07 12:52
N-iklas

Då har man tydligen utvecklat den gamla funktionen som kom 2005, när kom Rapid med detta?

Men jag sitter just och läser Rapids instruktionsbok och av den framgår inte att funktionen skulle vara identisk med Corsas.

Man ser ut att behöva lyfta ut hatthyllan, lyfta den upp i luften och sedan skjuta ner den i spåren bakom baksätet.

Jag ska ta fram bättre bilder men i instruktionsboken ser det så ut, och i så fall…
Är detta inte lika smidigt som Corsa.
Eller så är detta en helt korkad instruktionsbok och det är kanske inte bra i så fall?

För övrigt är Skodas instruktionsbok extremt plottrig och jobbig att läsa, perfekt om man vill förstöra ögonen.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-07 13:03
Hackenbush

Nej niklas, man behöver inte lyfta ut den, lossa stropparna, lyft i bakkant och skjut ner i spåren bakom ryggstödet.
Jag har ju gjort detta själv några gånger.
Tänk på att jag sade "halvkombin" inte Kombin för där vet jag inte hur det ser ut.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-07 14:59
N-iklas

Det stämmer, jag hittade äntligen en bra bild, funktionen är i princip samma rent mekaniskt - men det finns en viktig skillnad: Corsans hylla går helt ner bakom baksätet och skymmer inte sikten, man kan alltså utan problem köra med hyllan nere, medan Rapidens hylla stannar mycket höge upp och skymmer bakåtsikten så gott som helt.
I instruktionsboken står; ”Varning När bagagerumsskyddet befinner sig i "parkeringsläge" begränsas förarens sikt bakåt.”

Alltså något att ta till endast i undantagsfall eller bara för att underlätta vid stuvning av lasten, inget man kan köra omkring med.

(Det är den höga positionen av hyllan upp i taket som jag tolkade som att man måste lyfta upp den i luften, för så ser det ut på bilden om man inte vet bättre.)

Och instruktionsboken är dålig, den kräver att man har bilen framför sig för att man ska begripa vad som menas.

En bra bok ska kunna läsas även inne i soffan utan att man måste springa ut och in och titta på bilen för att fatta vad som menas.

#a • Uppdaterat: 2014-10-07 16:57
N-iklas

Spårat samma funktion som Corsa tillbaka till Fabia 2006, men det finns inte på modell 2000 så det har dykt upp senare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.